Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Helt greit å sitte med bear nå folkens, håper dere hørte på holmes :wink:

3 Likes

Fallet tiltar på Wall Street - teknologtunge Nasdaq ned nesten fire prosent

Wall Street falt fra start, og fallet har tiltatt utover dagen. Noen timer etter åpning faller alle de toneangivende amerikanske indeksene markant.

• Den brede samleindeksen S&P 500 faller 3,13 prosent
  • Industritunge Dow Jones faller 2,75 prosent
  • Teknologitunge Nasdaq faller på 3,72 prosent

Flere av de største amerikanske oljeselskapene faller markant fra start på Wall Street. Både Chevron og ExxonMobil starter dagen med et fall. IBM la før åpning frem resultater for første kvartal. Omsetningen falt over tre prosent, og selskapet faller fra start, ifølge CNBC. Både Coca-Cola og Netflix skal legge frem resultater tirsdag.

Teknologitunge Nasdaq er like før klokken 18.00 ned over tre prosent. Flere tunge teknologiselskaper faller kraftig tirsdag. Apple er ned 3,7 prosent, er ned 3,5 prosent og moderselskapet til Google er ned nesten fire prosent.
investor.dn

2 Likes

At man fikk betalt for å ta imot olje har folk pratet om en stund, det har jeg alltid avfeid som en umulighet hvordan kan man gi bort noe som har en så tydelig bruksverdi eller til og med betale noen for å ta det imot, men nå skjedde det faktisk for mai kontrakten. Helt utrolig og det er et tydelig symptom på en svært svært “syk” pasient, nemlig “verdensøkonomien”.

4 Likes

Helt enig, jeg tror vi skal få noen riktig stygge makro kvartal fremover

2 Likes

:rofl:

2 Likes

En tanke som har svirret hos meg i det siste er hvordan “bailouts” oppleves for de kjedelige av oss som er edruelige, fornuftige og tar ansvar økonomisk. Man får en apatisk følelse og ser nesten ikke vitsen med å opprettholde redeligheten når de som har lånt og brukt penger som “gale” i store selskaper blir reddet fordi de er “too big to fail”.

Jeg forstår at man ikke bare kan gi fingeren til verden, men likevel.

Her hvor jeg bor kranglet de nylig om noen få hundre tusen til det lokale gamlehjemmet i budsjettene. Plutselig hadde de 10 millioner som de kunne låne og sprøyte ut til lokalt, privat næringsliv.

13 Likes

Robert Reich er en fornuftig mann:

https://youtu.be/auAM3tjTP5s

2 Likes

Venter børsnedgang etter massiv oljekollaps

Analytiker Roger Berntsen i Nordnet venter en nedgang på ett prosent når Oslo Børs åpner klokken 9.

Samtidig tror sjefstrateg Christian Lie i Danske Bank at markedet har priset inn gjenåpning av økonomien for tidlig.
Investor.dn

Hvordan kan Nordnet Bear Equinor X2 stå i 0% i dag? Svindel ?

De % som vises der går på hva det spesifikke produktet er solgt for, ikke hva underliggende ligger på. Du må vente til det blir kjøpt/solgt noe evt vente til marketmaker starter opp med likviditet. Da ser du hva de tilbyr å kjøpe for, men prosenten er fortsatt uendret fremtil det skjer kjøp/salg.

1 Like

Sikkert fordi ingen har handlet i den.

Takk for svar! Merkelig at ingen handler i papiret da?

Er en av grunnene til at man bør styre unna disse derivatene uten omsetning. Er umulig å komme seg kjapt inn og ut. Du er prisgitt market maker. Hold deg til produkter med god omsetning! :wink:

Det tar litt tid før marketmaker starter opp, de er avventende på oppstart. Jeg antar det er fordi det kan svinge ganske heftig ved oppstarten, spesielt i disse tider.

Fikk solgt nå😀

1 Like

Ja, marked maker kan være fraværende under stor volatilitet og en stund etter åpning etc. Men så lenge en er klar over dette, er det ikke noe stort problem. Har tradet helt fint i produkter der jeg er omtrent eneste kjøper selger i løpet av dagen.

Ellers er det jo bare en f… joke at OSEBX kun er ned en halv prosent nå :joy:

1 Like

De tidligere koplingene mellom børs og realiteter virker å være nesten borte, men det kan være det tenkes at bunnen er satt på olja?

Ja de papira der er skumle, spesielt om man ikke kjenner hvordan de fungerer. Jeg så en god del selge seg ut av noe bull/bear produkter under de største bevegelsene i mars der folk var helt desperate og solgte seg ut kl 9:05 for halvparten eller en tredjedel av det de hadde fått om de hadde venta 10 min til marketmaker starta. Trolig noen ferske småsparere som brant seg tenker jeg.

Men market maker er vel pålagt å stille likviditet utenom det unntaket du(?) viste til med volatilitet. Så jeg regner med det er det du mener med å være prisgitt? Ellers kan jo de gå konkurs naturligis :rofl:

Produkter med så god omsetning at man ikke trenger market maker har jeg funnet svært få av. :worried:

3 Likes

Jo, det stemmer at de må stille - unntaket er punktene jeg beskrev i går. De kan også gå konk ja :wink:

In other news så skiftet jeg side - ser bullish divergens i chartet på lavere timeframes og jeg synes vi har falt litt for brått (selv om det er grunnlag for det) uten å teste tidligere støttenivåer underveis.

Target for denne traden er 670ish. Synes wicken i dag var ganske telling ifht. kjøp / salgspress.
Er kjapt ute om den ikke tar ut 662 i første omgang, og så 665. Sistnevnte bør være sterk motstand.

Følger egentlig med på denne formasjonen: