Krosta, ah, en kvartalskontrakt som rulleres nå kanskje, Q3? Er så lenge siden jeg drev med forwards/futures, men husker jo det både var månedskontrakter, kvartalskontrakter, årskontrakter som ble rullert.
Nok en dag jeg ikke helt skjønner.
oljefondet som er inne å pumper…
Oljefondet? Folketrygdfondet mener du vel, oljefondet handler ikke i norske selskaper
Trodde det var gitt en del unntak nå.
Osloskolene er i ferd med å bli gjenåpnet, det gjelder vel for hele landet. Resten kan vi bare tenkes oss. Kanskje?
Boblen et faktum. Dow opp mer enn US500.Småspekulanter som leder ann her og sentralbankene selvsagt.
Tror jeg må ha en liste over første og siste handledag for alle kontraktene før jeg skjønner noe av dette. Rullerte jo nettopp fra mai til juni, mens vår brent skal rulleres på torsdag?
Skulle jo vært vår olje som stuper nå da og ikke WTI. Om vi har samme problem som de hadde i USA med for mye papirolje i markedet rett før rullering?
Årets største happening i Trondheim avlyst. Pleier være stappfulle hoteller og restauranter samt mye utleie på AirBnb den uka. Med dresskledde pengesterke fiskerifolk.
Brent har ikke samme problem som WTI når det gjelder levering av olje.
USO og proshare eier for øyeblikket 130 000 juli kontrakter. 1/3 av markedet. Det kan bli stygt de neste månedene.
Hvor stygt tror du det kommer til å bli prismessig på brent spot?
Jeg har ikke nok kunnskap til å kommentere det. Men jeg tror det er gode sjanser for at WTI går i minus igjen.
Edit:
Jo du har rett. Er selvsagt stygt allerede, men det kan oppstå et større systemisk problem etter hvert som lagringskapasitet går tom.
Er det ikke stygt allerede?
Hvordan vet man det?
Fordi man er ikke tvunget til å ta oljen på samme måte som for WTI etter hva jeg forstår. @Krieghoff Kan muligens bekrefte eller forklare litt mer!?
Korrekt! WTI future må man ta fysisk levering på i Cushing Oklahoma.
Brent trenger man ikke ta levering på. For brent med levering handles brent dated (platts)
Dessuten så hentes brent med båt. Fyr opp Google Maps og sjekk hvor Cushing ligger
Edit: brent futures og spot er papir olje. Brent dated (platts) er fysisk olje. Den har blitt handlet rundt 13 i lengre tid.
Og verre blir det nok! Vi kan jo tenke oss hvordan fordelingen mellom fattigste og rikeste blir i årene som kommer.
OK, da vet du hva du skal kjøpe…