En ting jeg har tenkt endel på i det siste, er kraftmarkedet i Norge. Jobbet i mange år i et analyseselskap i kraftmarkedet, og har fulgt med litt nå i det siste.
Norsk produksjon i et normalår er 147 TWh.
Forbruket kan ha blitt bremset noe av coronakrisen, hovedsakelig stengte butikker og nedstengte produksjonslinjer i industrien. Sannsynligvis ikke mye reduksjon i forbruket her i Norge, det er dessuten vær og temperatur som setter føringer for forbruket her.
Når vi ser på vannmagasinene, så ligger disse i øyeblikket langt over normalen. Det er nå i ukene rundt månedsskiftet april/mai at vannmagasinene pleier være er på det laveste, etter å ha blitt tappet ned hele vinteren. I tillegg ligger det rekordmye snø i fjellet. En ting er at det er mye snø, men den er i tillegg veldig våt/kompakt, jeg har lest en rapport som hadde beregnet hele 1200 mm vann på en målestasjon med 3 meter snø. Altså 1200 liter vann per kvadratmeter. Nysnø er typisk 100mm vann på en meter snø til sammenligning.
Dette kan bety flomfare mange steder. Så lenge vannmagasinene ikke er fulle, er det ingen fare da disse vil absorbere mye vann. Men man kan komme i en situasjon der man, for å være føre var, må produsere mer strøm enn markedet kan ta imot, dvs at man etterhvert må stenge turbiner og bare slippe vannet forbi. Det ser for meg ut som at strømprisene kan bli vedvarende lave. Og dette skjer ironisk nok i et år hvor kommunene allerede er i en presset situasjon. Mange av kraftverkene er i kommunal eie.
Pga corona blir det nedskjæringer over hele fjøla, og det vil gå utover alt fra entrepenører i bygg og anlegg, til teater og kultur, osv. Her i Trondheim f.eks, snakkes det om å droppe utbyggingen av hoppbakken vår før ski-VM i 2025, en kostnadspost på rundt 500 millioner.
Pga nyhetsbildet de siste månedene har det knapt stått en notis i avisene om at kraftprisene er rekordlave, men er det noen her som har regnet på hvor mye det faktisk vil bety om prisene i 2020 blir 10 øre/kWh mot normalt kanskje 50-60 øre? Kunne jo fort blitt 50 milliarder i tap. Nå er det mange lange fastprisavtaler i kraftkrevende industri, men det blir uansett enorme tap for kraftbransjen. Synes det står lite om dette i media foreløpig… Men verdt å ha i bakhodet, da det påvirker totaløkonomien i Norge.