Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

En ting jeg har tenkt endel på i det siste, er kraftmarkedet i Norge. Jobbet i mange år i et analyseselskap i kraftmarkedet, og har fulgt med litt nå i det siste.

Norsk produksjon i et normalår er 147 TWh.

Forbruket kan ha blitt bremset noe av coronakrisen, hovedsakelig stengte butikker og nedstengte produksjonslinjer i industrien. Sannsynligvis ikke mye reduksjon i forbruket her i Norge, det er dessuten vær og temperatur som setter føringer for forbruket her.

Når vi ser på vannmagasinene, så ligger disse i øyeblikket langt over normalen. Det er nå i ukene rundt månedsskiftet april/mai at vannmagasinene pleier være er på det laveste, etter å ha blitt tappet ned hele vinteren. I tillegg ligger det rekordmye snø i fjellet. En ting er at det er mye snø, men den er i tillegg veldig våt/kompakt, jeg har lest en rapport som hadde beregnet hele 1200 mm vann på en målestasjon med 3 meter snø. Altså 1200 liter vann per kvadratmeter. Nysnø er typisk 100mm vann på en meter snø til sammenligning.

Dette kan bety flomfare mange steder. Så lenge vannmagasinene ikke er fulle, er det ingen fare da disse vil absorbere mye vann. Men man kan komme i en situasjon der man, for å være føre var, må produsere mer strøm enn markedet kan ta imot, dvs at man etterhvert må stenge turbiner og bare slippe vannet forbi. Det ser for meg ut som at strømprisene kan bli vedvarende lave. Og dette skjer ironisk nok i et år hvor kommunene allerede er i en presset situasjon. Mange av kraftverkene er i kommunal eie.

Pga corona blir det nedskjæringer over hele fjøla, og det vil gå utover alt fra entrepenører i bygg og anlegg, til teater og kultur, osv. Her i Trondheim f.eks, snakkes det om å droppe utbyggingen av hoppbakken vår før ski-VM i 2025, en kostnadspost på rundt 500 millioner.

Pga nyhetsbildet de siste månedene har det knapt stått en notis i avisene om at kraftprisene er rekordlave, men er det noen her som har regnet på hvor mye det faktisk vil bety om prisene i 2020 blir 10 øre/kWh mot normalt kanskje 50-60 øre? Kunne jo fort blitt 50 milliarder i tap. Nå er det mange lange fastprisavtaler i kraftkrevende industri, men det blir uansett enorme tap for kraftbransjen. Synes det står lite om dette i media foreløpig… Men verdt å ha i bakhodet, da det påvirker totaløkonomien i Norge.

7 Likes

Snakk om å mane fanden på veggen, bortsett fra de to skikkelige outlier årene 2006 og 2010 er det fint lite forskjeller å snakke om overhodet tilbake til 2004 .

Billig strøm er en redusert utgift både for bedrifter og privathusholdninger. Kommunene klarer seg nok fint skal du se.

1 Like

Forskjellen er snøen som ligger i fjellet nå @Savepig
Den vil jo ikke vises ordentlig på fyllingsgraden på mange uker enda. Kommunene klarer seg sikkert, men noen blir skadelidende av dette…

1 Like

Aldri så bra at det ikke er vondt for noen - det er jo mottoet i denne tråden. :crazy_face:

Edit:
Crowdfunder poster for dere

image

9 Likes

Ban incoming

@Savepig

6 Likes

Ikke så hissig nå da Sparegris :wink: Klart det er hyggelig for meg og deg med lavere strømutgifter. Jeg personlig får jo råd til rundt 35 ekstra XACT OBX BEAR bare nå i mai. :crazy_face:

3 Likes

Bare å utnytte det før de øker kommunalavgiftene :ok_hand::grimacing::laughing:

Note to self : nok offtopic

Sånn :ok_hand::crazy_face:

3 Likes

Du kunne ikke fått et finere bjørneflagg om du hadde bestilt det :slight_smile:

Edit: og der brøt vi ned fra det! #tooeasy

4 Likes

Hva tenker dere om OBX i forhold til resten av verden i tiden som kommer?

Tenker vi skal teste brudd av wedgen. Sammenfaller hvertfall greit med open i US

Edit: Hvis noen lurer så solgte jeg bear derivatene i dag men sitter fortsatt med short mini fut. sp, dax og tsla

2 Likes

Sweet :slight_smile:

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/05/04/7523933/mot-blamandag-for-wall-street-etter-trump-uttalelse

1 Like

Er jo bare ned 0,4 da…?

Og det skal slå ut på sekundet?

Nei, men ble jo publisert for 3 timer siden og blåmandagen burde da reagere såpass kjapt. Blåmandag i disse tider er i min verden 5% ned minst. :smiley:

1 Like

Er ikke jeg som laget den artikkelen, så man får jo se da :slight_smile:

Men man ser jo at de kaller 2% fall for stup…

Fordi det er viktig å fylle gap’et

Nå kan vi fortsette der vi glapp :ok_hand:

2 Likes

I april ble det registrert 7.425 nye personbiler i Norge. Det er 3.830 færre, og en nedgang på 34 prosent fra april 2019

I det minste øker andelen nullutslippsbiler. Aldri så galt at det ikke er godt for noe, ikke sant @Savepig :blush:

1 Like

Så lenge det ikke er andre investeringsalternativer enn aksjer så kommer det bare ikke ordentlig ned. Blir sikkert opp fra start i Oslo i morgen

Må regne med at ting vil svinge la det rock and roll. Her må man bare være tålmodig. Jeg blir ikke overrasket om vi skal teste brudd og vi får en bounce opp mot 695-700 på OBXen. I tilfelle øker man shorten. Gjør man ikke? :blush:

1 Like