Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Jeg fylte på litt mer bjørner. Jeg tenker det er uavklart, men siden det ikke er noen positive drivere på kort sikt (med unntak av kanskje oljeprisen?) så ser jeg sannsynligheten ned som større enn opp.
Trenger bare at Trump fyrer mer avgårde i retning Kina nå så blir det handelskrig 2.0. Ser også Fauci er i mediene og sier Trump snakker tull mtp. at viruset er dyrket frem på en lab i Kina. Det er ganske tøft gjort å si sjefen midt i mot på den måten :slight_smile:

Kan forvørig se ut som vi har brutt ned fra en trekant og tester bruddet på undersiden nå.
Target for denne ligger ned mot 665 på OBXen - et nivå jeg husker vi jobbet lenge med :joy:

1 Like

HS på S&P futures var i utgangspunktet en stretch men øynet nytt håp da vi fikk en rejection på samme nivå som venstre skulder. Men kan som du sier være at vi fortsatt er i hode på formasjonen noe som muliggjør et move ned til ~2730 for å sette bunnen mellom hode og skulder.

Ellers må man jo bare sette pris på hvor teknisk den oppfører seg. De to blå nivåene er hhv. 61,8 og 50 fib. fra ath.

2 Likes

Europakommisjonen spår økonomisk fall på 7,5 prosent i 2020 – verste sjokket siden 30-tallet

Europakommisjonen venter at eurosonen dette året vil oppleve sitt største økonomiske tilbakeslag hittil. Verdiskapingen i EU vil falle med 7,5 prosent i løpet av året, skriver kommisjonen i sin rapport, ifølge CNBC. Så sent som i februar var prognosene på en vekst på 1,4 prosent.

EUs økonomikommissær Paolo Gentiloni konstaterer at det er snakk om det verste økonomiske sjokket i Europa siden depresjonen på 1930-tallet.

Utslagene vil imidlertid variere mellom landene. I Norge venter de at bnp vil falle med 5,5 prosent i år.

«Økonomien ventes å gå skarpt tilbake med omtrent 5,5 prosent i 2020, for så å vokse igjen med 3 prosent i 2021», skriver Europakommisjonen i sin rapport.
Investor.dn
I dag

3 Likes

Edit: Til venstre ser dere bulltraden jeg prøvde meg på i går. Den røde linja er undersiden av wedgen vi har beveget oss i nå i snart to måneder. Det var bom stopp der i går, og bullflagget fikk ikke tatt ut potensialet. Jeg fikk ikke lukket traden i går, syntes 30 øre i gevinst var for lite…

Så spørsmålet er om vi nå rett og slett er i ferd med å snike oss ut av wedgen uten å bryte ned på stort volum som jeg kanskje hadde forventet vi skulle gjøre.

Til høyre: Intraday bear flag? Kjører en intraday bear trade nå. Dvs - jeg fikk kjøpt tilbake bjørnene jeg solgte i går med kun 20 øre tap. Kjøpte der OBX var på 688.75.

Veldig usikker på denne traden, i og med at vi fikk oppgang i boligprisene i dag. Har ikke studert rapporten, men er det skilsmisser og oppgang på leiligheter som driver prisene?

1 Like

4 Likes

Det er i samme baner jeg tenker, 50-60% nedside (eller oppside :upside_down_face:)

1 Like

Fin analyse. Det er helt surrealistisk å se hvor høyt oppe vi er i det chartet basert på de økonomiske dataene vi har nå. Hvem kjøper opp markedet? Sentralbankene selvfølgelig. Hvor lenge kan de holde på med det? Lenge, men jo lenger de holder på, jo mindre attraktivt blir det å innvestere i aksjer. Noen av overskriftene på CNBC i dag:

EU economy expected to contract 7.5% in 2020

The EU economy is expected to contract 7.5% in 2020 as the coronavirus pandemic brings the worst economic shock since the Great Depression in the 1930s, the European Commission said Wednesday.

The executive arm of the EU has released its latest economic forecasts — the first estimates since European countries introduced lockdown measures to stop the spread of the virus. In February, the European Commission estimated a 1.4% rise in GDP for the EU this year.

India’s services activity collapses following nationwide lockdown

Indonesia’s finance minister warns of shrinking household consumption

2 Likes

Også spås det en del innhenting neste år, tror bjørnene skal slite fremover. Land åpner og pumpingen inn i markedene fortsetter, når ting åpner smøres markedene med vekst tiltak også…

Hva om smittetallene øker kraftig igjen nå når det gjenåpnes ?

1 Like

Klart det er en risiko, men her hjemme så har man jo allerede i stor grad begynt å oppføre seg som før denne krisen. Det har ikke blomstret opp av den grunn heller…

Men usa tror jeg vil få det verre, for der åpnes det nå uten å ha helt kontroll i enkelte stater.

La oss se hva som skjer

Klart det, men man må være åpen for begge veier. Ikke sitte dag inn og dag ut å kun fokusere på nedgang…

Stock picking kombinert med generell bear er min strategi

2 Likes

Jeg har kjøpt en del, men ikke mer enn jeg tåler å tape om det skulle gå ned. Har også kontanter klar, regner med at 3-4år så står børsene høyere enn i dag :slight_smile:

1 Like

Og hva tror du skjer om det skjer i usa? og markedene evt kræsjer der ? jo da kræsjer det her hjemme også

Er klar over risikoen, og det har jeg påpekt også :slight_smile:

Men igjen, det jeg har kjøpt tåler jeg å være i minus på. Har ikke horisont ut uken eller måneden, men flere år :slight_smile:

1 Like

Spørs om det kan kræsje så mye når de bare kjører seddelpressen på “unlimited”. Scenariet blir i tilfelle at man “utsetter” bear market med noen år, før kapitalismen som vi kjenner den forsvinner og erstattes av noe som ikke er styrt av sentralbanker. #worstcasescenario

5 Likes

Jeg tror kanskje Trump ønsker å holde trykket i ballongen oppe og utsette bear market til han har vunnet valget. Holde børsen oppe for enhver kost. Så kommer kræsjet etter han har vunnet (kanskje med et nyttesløst Trump-rally rett etter valget). Da har han selvfølgelig en syndebukk klar, enten det er Demokratene, Kina eller noe annet. Han finner alltids en syndebukk.

3 Likes

Bearflagget intradag ser ut til å gå inn nå. Men veldig labert volum i Xact OBX Bear i dag.

Jeg solgte mine tradingbjørner og sitter igjen med de jeg har tenkt å sitte lenge med.

Edit:
Tror kanskje ikke vi får tatt ut hele potensialet av flagget i dag pga motstanden i OSEBX på 750 og i OBX på 680.

Edit2:
Oi, kanskje jeg tok feil, se på OSEBX! Den har faktisk gått gjennom 750 nå, med en hårsbredd. Så snudde det opp igjen. Det kan være en foreløpig bunn vi så der, eller det kan bli starten på bruddet ned. Spennende! Aner ikke hvordan jeg skal trade. Har for få bjørner i beholdningen om vi skal bryte ned nå. Håper på en tur til opp i morgen :smiley:

3 Likes