Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Cruise tror jeg vil ta noe tid…

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-07/one-investor-bets-big-on-doomsday-scene-needing-monster-ecb-cut

Heftig bet!

1 Like

Er mange bjørner som sier det, og har sagt det lenge @Hoven - men hva skal man gjøre? Vi vet markedet er overpriset, vi vet ting burde korrigere nedover, men enn så lenge så vinner oksene. Vi kjemper tross alt med de som sitter med seddelpressen. De har unlimited med cash og kan holde dette gående forever. Er som @Tjommien sier - når selskapene begynner å gå konk, og man ser inntjeningen ikke samsvarer med prisingen, at ting vil gå ned. Nærmer vi oss det nivået?

Ja, definitivt.

Har lagt merke til endel eufori i chatten, folk som kjøper aksjer som er over-extended på større timeframes, og jeg tenker “galskap”, men de får likevel rett. Aksjene driter i TA og fundamentale forhold. Det er irriterende, men enn så lenge må man bare stole på egen vurdering og ta det som en mann når man tar feil :see_no_evil:

3 Likes

Utrolig bra YouTube-kanal du lenker til. Har fulgt han en god stund, og jeg liker at han sterk teknisk kompetanse samtidig som han underbygger mulige utfall med fundamental data. Og så synes jeg han er bedre enn Game of trades med tanke på å ikke bli fastlåst i sitt syn i forhold til å gjennomføre korte og mellomlange trades.

2 Likes

Så litt på formasjonen han ser på og den gir jo mening…

S&P stanget i 2890 (wicket over 3k) en fjerde gang!

OBXen er ikke helt der enda, S&P virker å ha kommet lenger i formasjonen.

Er mange gode youtube kanaler, og nesten alle er bearish :joy:

2 Likes

Yes, følger akkurat med på det samme. SP 500 klarer ikke på gjentatte forsøk å bryte motstand på 2890. Blir spennende å se hvis halslinjen brytes på 2789, da er det mange som kaster kortene. Det kan bli massivt fall.

1 Like

Sett endel på den lille HS’en som utgjør hodet i den store, potensialet for nedgang herfra er jo ca ned til halslinjen i den store HS’en.

Så har jeg heller ikke helt glemt wedgen vi har vært i, men hadde forventet brudd ned på høyt volum, istedet ble det brudd sidelengs på heller spinkelt volum.

Kjenner jeg har mer lyst til å selge bjørnene enn å kjøpe flere her også. Den siste pessimist må nok forlate bjørneskuta før det kan gå nedover :joy:

1 Like

Dette er jo verdens største katt og mus lek - eller “chicken” hvis du kjenner til den.

Hvem gir seg først?
Bulls eller bears?

Anbefaler å se den videoen jeg posta over, eller begge, faktum er at selskaper prises nå på P/E som om ingenting var hendt, men vi vet jo hva som har hendt. Folk tror at alt vil gå tilbake til normalen innen 2-3 kvartaler. Tror man det, OK, jeg kan være med på at ting er bullish. Jeg tror imidlertid dette er starten på noe som vil ta minst 18-24 måneder å rette opp. Så er det bare å vente til andre innser det samme. Jeg ser fort for meg det kan ta til sommeren / høsten før ting virkelig løsner for bears, men i mellomtiden må man prøve å spise den bjørnematen man får (les = HS).

Apropos youtubekanaler @Tjommien , kan anbefale disse to:

Chart guys: (lært enormt mye TA av han her)

FX evolution: (ny kanal jeg begynte å følge denne uken - veldig informative videoer, ikke bare TA)

1 Like

Spørs om han her tar deg i hånda på det :grinning:

image

Enig i at dette vil ta mye lenger tid å rette opp enn folk tror. Sommeren 2020 er jo avlyst. Kommer ikke til å bli fulle fly til Spania i år, dette vil sitte i lenger.

Og ser man på rene tall er det mye stygt. Flybransjen og reiseliv generelt er nok ganske obvious. Konsekvensen for oljen bør snart begynne å komme frem i lyset. Men det er så mye annet man ikke har sett enda. Så i dag at H&M mistet over 70% av omsetningen i USA nå. Er de tilbake til normalen i mai/juni?

En ting jeg har tenkt, er at mange kan ha gjort en trade opp fra bunnen i mars, med sikte på å selge når alt åpner opp. Sell on news…

4 Likes

Det skal jo være slik at underliggende verdier konsolideres med aksjekursen, og det vil jo skje etterhvert. Men jeg er usikker på om det skjer før FED slutter å blande seg.

Problemet nå er at det er ganske vanskelig å finne en trygg plass å plassere pengene. Å sitte i cash kan også ha en nedside når penger trykkes og renta er null. Et eller annet sted må man plassere dem, man kan ikke bare lukke øynene og vente tre år. Da kan pengeverdien ha redusert seg via kraftig inflasjon.

Det jeg tror vil skje er at en del relativt solide selskaper fremover blir overpriset, rett og slett pga mangel på alternativer. Det kan trekke hele markedet oppover, spesielt i USA hvor de mest verdifulle selskapene er Apple, Amazon, Microsoft osv som ikke nødvendigvis lider av Covid-19.

1 Like

Nå med 0 rente og superlave renter i lang lang tid tror jeg at jeg gir opp bear og heller går inn med det aller meste jeg har i aksjer jeg tror vil gjøre det bra selv i corona tider

No shit Sherlock, but who cares? :thinking:

In other news:

1 Like

image

image

4 Likes

Endelig kom salgssignalet :sweat_smile:

Nå kjøper de «med begge hendene»

4 Likes

Løp å kjøp, aksjer er billige nå :wink:

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/na2b05/britene-kan-faa-den-verste-oekonomiske-nedturen-paa-300-aar

2 Likes

Hvor lenge kan man sitte med mini futures med gearing rundt 3-4 før det blir stort avvik ift rebalansering?
Forstår det slik at minifutures er bedre for lengre sikt (feks et par uker) enn bull/bear sertifikat. Men det er vel ikke slik at man automatisk er ca tilbake til start om man går inn og ut på samme kurs i underliggende (om man ser bort fra spread)

Øker litt i bear, så får vi se - uansett så stiger hele portefølje i disse bull tider så tåler et lite tap her hvis det ikke går veien.

1 Like

Litt interessant at den back-tester trendlinjen i wedgen og blir avvist her… :thinking:

Vi brøt ut av trendlinjen, men som @Smaaspareren sa, fikk vi ingen follow-through… :face_with_hand_over_mouth:

Kanskje blir vi liggende i denne trekanten inn mot neste uke… :roll_eyes:

1 Like