Er du plutselig blitt bullish du også?
Det blir en kort tur opp, før det store fallet kommer. Har ikke endret grunnholdning. Bunnen er ikke satt enda, på langt nær…
Er ikke særlig bullish når direktøren for det internasjonale pengefondet (IMF) i går uttalte at de tror den økonomiske recovery’en vil ta mye lengre tid enn de først antok og at deres opprinnelige prognose på 3% reduksjon i GDP var for positiv og at de vil justere ned prognosen.
Problemet er at ingen av oss kan calle toppen så lenge FED og resten av systemet er rigget for oppgang. Et marked skal normalt ikke gå fra Lower High til Higher High ila. 2 dager. Da er det noe som ikke stemmer. Ja, vi fikk fundamentale nyheter som Moderna i går, men jeg tenker det bare er et påskudd for å pumpe opp markedet enda mer. Alle VET jo at det ikke er rasjonell prising bak det som skjer nå. Eliten vil ikke la dette kollapse. De er for pot-committed. Jeg aner ikke lenger hva som skal til for å velte lasset, når samtlige bearish nyhetsartikler blir forbigått med et skuldertrekk…
Jeg tror som @Tjommien har vært inne på før, at vi må få en ny lock-down. Det vil gjøre at man basically kan doble de negative prognosene for GDP tall, arbeidsledighet etc. Men jeg kjenner samtidig at det ikke er noe jeg nødvendigvis ønsker. Det vil jo garantert ta oss inn i en langvarig resesjon som vil få følger for millioner av mennesker, enda mer enn det har gjort til nå.
Jeg kommer ikke til å øke short før vi får en så kraftig dump at det ikke er noen tvil om at trenden er snudd. Jeg trodde vi fikk det sist uke men de klarte f… meg å reversere skaden på 2 dager. Sykt
Forskjellen er vel om man får en lengre nedtur, eller flere dipper med forsøk på rally, aka tradingrange.
Har dere Bitcoin?
Alle på denne tråden har nok både bitcoin og gull😁
Jeg tror det innen året er omme kommer et vesentlig fall, fra dagens nivåer: minimum 30-40 %. Kan ta feil selvsagt, men alt av makro og tidligere historikk peker i den retning.
Det er helt sykt det som skjer på børsene rundt om verden, men før eller siden vil realiteten innhente oss. Tenker vel at det kan være en av de mange gjeldsboblene som sprekker, eks. bolgmarkedet i Kina, statsgjeld i Italia, obligasjonsmarkedet osv. mange muligheter for hvordan neste fall blir utløst. Eventuelt også ny lock-down verden rundt. 840-850 på osebx blir jo også en gjetning, men det er jo lov å prøve seg med et tall
Bare såvidt dårligere enn finanskrisen jo kjøp!
Ja men hva med services, det redder oss
Jeg tror ikke det er et usannsynlig tall, jeg kan tegne opp charts hvor jeg kan få det som target.
Jeg forstår bare ikke rasjonelt hvorfor vi skal dit. Pga. høyere oljepris? Pga. S&P rally over 3k?
Det prises inn uhoverlig mye positivt her nå, det er sikkert. Se f.eks på hvordan “zombieselskapene” gjør det i det som normalt ville vært den største krisen for disse selskapene:
Zombie companies are usually heavily indebted, cannot pay down the principal on their debt, depend on low interest rates to meet loan interest payments, and are unable to restructure to become more profitable because their debt is dragging them down.
Economists agree that a higher emergence of zombie companies in the 2008 recession hampered the recovery. Their record outperformance of the S&P 500 Index last month is evidence of a lot of frothy in the share price rally.
I et normalt marked ville disse selskapene gått konk. Alle disse arbeidsledige menneskene ville funnet seg nye arbeidsplasser, og kanskje noen av dem ville kommet opp med nye facebooks, Amazons og Netflix. Istedet får vi en drøss med selskap som pumpes opp. Disse selskapene har ikke livets rett, og mannen i gaten kommer til å ta regningen igjen på sikt, akkurat som etter finanskrisen.
Bilsalget stupte i EU i april
Salget av nye biler i EU falt med 76,3 prosent i april, sammenlignet med samme måned i fjor. Det viser tall fra European Automobile Manufacturers Association. Koronapandemien får skylden. I Italia var fallet på 97,6 prosent og i Spania 96,5 prosent.
Løp og kjøp!
Er det egentlig så sykt, dersom vi utelukker Naq og snp500 ? Dax ble jo tradet på 10 year low, Euro next er fortsatt bombet. Syns EU gjenspeiler er dårligere økonomi, men helt sikkert litt smittet av oppgangen i USA.
Utelukker ikke ny børssmell
Det norske fondet Fondsfinans’ forvaltere tar utgangspunkt i at vi må leve med ulike virustiltak frem til og med 2021.
– Disse tiltakene vil begrense den økonomiske veksten og selskapenes inntjening. Det internasjonale pengefondet (IMF) forventer lavere vekst i 2020 og 2021 enn under finanskrisen 2008 og 2009, sier Arme Simensen i Fondsfinans.
– Vi er forberedt på at aksjemarkedet kan få en ny nedtur til høsten, men det er ikke sikkert nedturen kommer, legger forvalteren til.
Han påpeker at USA-president Donald Trump «nok vil gjøre alt i sin makt for å skape en positiv økonomisk utvikling som kan få ham gjenvalgt».
Heldigvis har vi ikke pengetrykking på samme måte her som i US.
Her brukes det faktisk av oppsparte midler. Slik sett kan kanskje OBX korrigere mer enn S&P,
også pga. oljeprisen mest sannsynlig vil falle ned igjen på kort sikt (rent teknisk).
Ja, det er sykt - børsen gjenspeiler ikke realiteten i samfunnet. Se eksempler over i denne tråden. MEN: Hvor skal man gjøre av kapitalen? Det er ikke så mange steder å få avkastning lengre. Med ekstremt lavt rentenivå og penger som sprøytes inn, blir det enorme bobler - over alt! Børs, eiendom, obligasjoner - det meste er priset i bobleland. Bobler har en tendens til å sprekke, før eller siden.
Du må helgardere utsagnene dine, som i sitaten din over
Greit med helgardering