Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Spør Olav Thon

3 Likes

Med det forbehold at næringseiendom, spesielt senterlokaler, er i overvekt.

Men hvorfor skal eiendom være bear fra dags dato.

Man er vel ikke i en bearish posisjon i dag bare i fortiden? Dette med timing

Dette var vel det vi diskuterte @anon57124368

Begynner seriøst å kjenne på fatigue her nå.
Skal si fra når jeg switcher side så fallet kan starte… :roll_eyes:

3 Likes

Hehe, samme følelse her. Kjøper jeg noe som helst tar nok verden det som et signal.

Ser ut til at S&P skal stange hodet i 2960 en gang til, så får vi se om den skal ta ut det nivået.

Problemet er at konsensus er at FED rydder opp. Faller markedet printes det bare mer penger.
Vi kan selvfølgelig vente på den “store” kollapsen, men det vil ta mye lengre tid enn jeg har mulighet å sitte med denne posisjonen. Interessant psykologisk dog, at flere av de bearish kanalene på youtube begynner å fable om S&P til ATH osv. Jeg agerer ikke på det, men tar det som et tegn på at det er mye FOMO i markedet nå. Eneste som kan krakke det er at FED sier “folkens, nå har vi gjort nok”. Desverre kan det fort være på 4k som på 3k.

1 Like

Synes Howard Marks uttalelse nylig er to the point ift dagens situasjon:

«Det er for mye bekymring på tanken av at FED eventuelt skulle slutte å støttekjøpe, og for lite bekymring på tanken av at FED aldri slutter å støttekjøpe».

4 Likes

Det er nok mye enklere å være bjørn til høsten når runde 2 med pandemi kommer tilbake.

Det ville i så tilfelle stemme med denne spekulative formasjonen :sweat_smile:

S&P500 Monthly

Det har du nok rett i.

Presidentvalget og mulig ny ukontrollert eksponensiell covid-19 utvikling. Det blir særs makronyheter jeg ville fulgt med på.

2 Likes

In One Chart

‘Call it fate, call it karma’ — Why the coronavirus is merely ‘the final kick into the abyss’ for the U.S. economy

Published: May 19, 2020 at 5:52 p.m. ET

By

Shawn Langlois

The man behind the OfTwoMinds.com, which was recognized by CNBC as one of the best alternative financial blogs on the internet, has been calling for the implosion of the U.S. empire for years now, and the coronavirus pandemic has him believing that time has finally come.

“We like to think we’re in charge and that technology conquers all,” he wrote in his latest post. “But history moves in cycles that are larger than any person, corporation, elite or (gasp) technology.”

Can you guess which part of the cycle he believes the U.S. finds itself in this chart?

“The slippery slope to collapse — decadence — is characterized by greed, corruption, irreconcilable internal political rifts, moral decay, frivolity, materialism,” Smith writes. “Hmm, sound familiar?”

The pandemic is merely “the final kick into the abyss,” he said, after the global financial crisis laid bare the fragile nature of an economy kept alive with artificial stimulus.

“Elites have done nothing but kick the can down the road for over a decade,” he wrote. “Nothing that’s broken has been fixed; all that’s been done is trillions in currency has been borrowed or printed to paper over the dissolution, decay and decline.”

Smith warned of a “terminal crisis” that begins in 2021, regardless of any progress made to bring an end to the pandemic and kickstart the ravaged global economy.

“A COVID-19 vaccine, or lack thereof, will have zero effect in terms of reversing these cycles,” he said. “Call it fate, call it karma, call it what you will, but the cycles have aligned and nothing can stop the unraveling of all that was foolishly presumed to be permanent.”

4 Likes

Det er FOMC i dag kl 20. Typisk pump de dagene. Kan fort være vi får en dump nærmere close igjen.

1 Like

Jeg er enig i at verden var på glatta lenge før SARS-2. Peak oil og peak everything, finansiell backlash, en stadig større politisk vridning mot nullvekst/det grønne skiftet, alt peker mot en stadig mindre kake som skal deles på stadig flere (stadig mindre realverdi per capita) fremover.

Derfor er det så rart at det bare fortsetter oppover. Samtidig, ting faller ikke i en rett linje, og finansøkonomi er avsondret/avskåret fra realøkonomien.

2 Likes

For en som er rent teknisk orientert som meg, så er det såpass mye “støy” i chartene til at man kan være bastant. Det fundamentale vet vi jo hvor ligger, så får chartene vise vei gjennom støyen.

Nå har jeg glodd på S&P i flere timer i dag. Jeg har analysert ulike timeframes, og jeg har sett på begge side av saken. Slik jeg ser det er caset for bulls brudd over 3k, og påfølgende FOMO rally. Det kan ta oss til 3.1-3.2, eller litt mer før det kollapser. Hvis FED fortsetter å pumpe penger inn i systemet så kan det selvfølgelig ta ut ATH, men fra et TA perspektiv tror jeg flere tradere vil kjenne kalde føtter på disse nivåene og begynne å se bear-argumentene.

For bears er det egentlig slik @GyldeN nevner, vi får en pump gjennom 3k, men ingen follow-through. Slik jeg tolker sentimentet nå på discord, youtube og twitter så er det liksom en “we can’t fail” mentalitet. Det er ikke helt eufori, men det er ikke langt i fra når man leser noen av kommentarene. En Youtube video jeg så i dag sa vi skulle til ny ATH på 4500 innen året. Hvordan noen kan calle et slikt target aner jeg ikke, men det var gjort basert på EW (som jeg ikke bruker selv).

Anyway, vi får brudd på denne boksen ene eller andre veien, men se opp for fake outs!
Både 200 og 300 dagers glidende snitt er like over hodet på S&P oksene :thinking:

En ting til: så at @Savepig nevnte i valutatråden at OBXen hadde mye å gå på. Det kan godt være.

Jeg ser alltid etter nye metoder og indikatorer å legge inn i TA-verktøyskassen min. En indikator jeg kom over som sikkert noen av dere har hørt om allerede er ADX indikatoren.

ADX står for Average Directional Index.

Dette er en trendindikator, som sier noe om den underliggende styrken på en trend. ADX angir ikke retning, den kan altså være bullish i en bearish trend, og bearish i en bullish trend. Den sier bare noe om moment / styrken på den underliggende trenden.

Les mer om det her: https://www.investopedia.com/articles/trading/07/adx-trend-indicator.asp

Denne tabellen viser hvordan grafen kan leses av:

image

Hvis vi ser på OBXen så skulle man tro vi var i en opptrend.

Her er ADX i samme periode.

Mens vi har klatret stadig høyere har momentet i trenden blitt stadig svakere.
Dagen vi bunnet ut var vi i en veldig sterk nedtrend (ADX = 55).

Så, bare fordi trenden er opp betyr det ikke at momentum er der for å dra dette videre.
Nå som vi er oppe og tester forrige high så er ADXen på 11.29, altså “absent or weak” trend.

ADXen kan selvfølgelig begynne å vise styrke, og hvis den da korrelerer med en oppgang, så kan man være tryggere på å gå bullish. Inntil videre sier i allefall ADXen at dette er et bearmarket rally.

7 Likes

Nocturne, dine innlegg er som vanlig meget informative og gode! Etter å ha vurdert ting på nytt, ser jeg heller ikke hva som kan drive markedet noe videre nå. Tenker vel at alt det som kan gå bra i verden , er nå priset inn, og vel så det. Har kjøpt inn nye og spreke bjørner i dag, kanskje for tidlig, men kommer til å sitte på de en god stund framover. Tida vil vise om det var lurt…

3 Likes

Går jo for en liten stund å bare makse ut kredittkortene, men før eller senere skal regningen betales

Inside Downing Street, concern about COVID-19’s geopolitical second wave is real, with work under way to understand the potential threats and prepare for them. The British government expects protectionism to increase, supply chains to be brought back under national control, nation-states to be strengthened, and the U.S.-China relationship to become more antagonistic—changes that could be seen as simply the “firming up of some fundamentals,” in the words of the government adviser I spoke with.

1 Like

Må jo det når man har ventet på neste bear bølge i en måned :rofl:

Den var kanskje litt frekk, men jeg har på følelsen av noen av dere tror det er like lett å spå indeks som det er å spå aksjer. Index-analyse er mye vanskeligere, da det omfatter alle/veldig mange aksjer og ikke bare én. Det var relativt lett når Covid-19 åpenbarte seg og kom alene og overskygget alt. Men så begynte sentralbankene å blande seg og da var det ikke like oversiktlig lenger.

Flere av dere treffer gang på gang på aksjer, men dette får dere ikke helt til. Jeg sier ikke at dere får rett til slutt, men da er det like gjerne flaks. Og, det er vel ikke det man ønsker det skal være når man tjener penger i markedet.

Det er i hvert fall min mening, selv om jeg er enig i at makro er interessant.

1 Like

Det har gått bra så langt :wink:

1 Like