Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

TROR PÅ STERK NEDGANG: Investor Kjell Magne Rystad tror at børsen kan komme til å falle 30 prosent frem mot årsskiftet. – Coronakrisen er på ingen måte over, og forventningene om full fart i økonomien kan være altfor optimistiske. Det kan føre hovedindeksen ned til 550–600 poeng mot slutten av året. Han anbefaler kjøp av Yara, Entra og Telenor, mens han vil holde seg unna Pexip og Tomra. (FA)

3 Likes

Hvis han tror børsen skal falle 30%, hvorfor anbefaler han ikke short ? :wink:

Joda sier ikke at det er unormalt eller sjokkerende :wink:

Liker at mange har troen på at børsen ikke kan falle mer :yum:

2 Likes

Den skal falle mer! Vi er bare uenige i når det treffer igjen. Kommer vel alltid en del skvis og eufori før det smeller skikkelig :star_struck:
Det kommer sikkert når “alle” er enige om at det skal videre opp :slight_smile:

Du mener det ikke er skvis og eufori nå? :joy:
Har vært ganske obvious at den skal teste MA200 en stund nå. Etablerer den seg over eller blir det reprise som i 2000 og 2008 hvor den rejecta MA200 det er spørsmålet

2 Likes

Starten ja, men mener enda at mange er skeptiske og forsiktige. Jeg tror ikke folk tar opp forbrukslån osv til å kjøpe aksjer f.eks enda…

Nevnte det tidligere i tråden men så en TA analyse som konkluderte med børsene i US langt oppforbi nivåene vi nå er på. Mener den hadde target på 4500 på S&P :clown_face:

Tingen med slike trender som vi har nå, er at det er umulig å se mens man er i stormen hvor den slutter. The markets can stay irrational longer than you can stay solvent. Det er grunnen til at jeg ikke øker bear nå selv om det daglig kribler i fingrene. Jeg vil se noen røde dager med volum. Jeg vil se noen viktige støttenivåer ryke til nedsiden. Det tekniske er det eneste man kan forholde seg til når man vet det fundamentale ikke henger på greip med prisingen.

Først og fremst må vi begynne å se large caps toppe ut. De drar indeksene mye opp.

Så må vi se fear / greed aksen tilte enda mer mot greed:

Call / puts har i allefall bikket mot extreme greed:

Når det vil falle? Ingen peiling. Vil det falle? Det er i allefall ekstremt mye som peker mot det.

3 Likes

La inn noen bjørneordre nå. Trader på idéen om at vi er helt i toppen i en stigende trend, og at vi skal ned igjen, sprette litt på 697, så på 680, target 677 på OBX om knappe to uker. Det har vært en euforisk utvikling på børsen den siste uka.

Jeg tror også to andre faktorer kan spille inn snart:

  1. Det nærmer seg at fondene rebalanserer. Folketrygdfondet må da selge ut ca 3/5 av det de kjøpte i mars-april. Det kan bli en selvforsterkende effekt lik den vi så da fondene rebalanserte i mars-april, bare motsatt vei.

  2. Alle handler nå på troen at om at når bare alt åpner opp og coronaepidemien begynner å dø ut, så vil børsene stige. Buy on rumors, sell on news. Når det åpner opp vil man gjerne realisere gevinst før de mer langsiktige ringvirkningene av nedstengingene åpenbarer seg. Det blir mange konkurser, emisjoner og restruktureringer framover.

Enn så lenge trader jeg ut fra at vi er i den trendkanalen ovenfor. Merker meg også at vi stiger på fallende volum. Jeg tror dette er et suckers rally, dessverre for veldig mange småsparere kan det vise seg å bli dyrkjøpt lærdom, når vi står i november-desember og ser bakover på utviklingen.

10 Likes

Samme chart for SP500:

5 Likes

Europe’s early spurt saw the STOXX 600 score a near 11-week high. Travel and leisure stocks jumped almost 6% after Spain had said quarantine-free tourism would resume next month and Germany edged towards a 9 billion-euro bailout of airline Lufthansa.

Italian, Spanish and other southern euro zone government bonds gained and a weaker dollar helped the euro, the pound, and holiday-hotspot currencies like Turkey’s lira.

“Investors are trying to be optimistic here and think that everything is going to be OK,” said Christopher Peel, the chief investment officer of Tavistock Wealth. “You can’t fight it … I’m not trying to fight it. But it is totally disconnected from economic reality.”

“U.S.-China tensions continue to simmer in the background, but equity investors appear more interested on the prospect of economies reopening around the globe,” said Rodrigo Catril, a senior FX strategist at NAB.

Her to formasjoner du nok vil like @Smaaspareren:

S&P (høyst spekulativ, trenden er opp, ingen bekreftelse på at dette er tilfelle!)

OBX (hello wedgy - my old friend. I’ve come to break you down again)

2 Likes

hvor mange ma200 rejections skal til for at det blir tolket negativt, og da forsøk på synkende volum?

1 Like

image

4 Likes

Screenshot 2020-05-26 14.40.36

1 Like

OBS bittelitt motstand her folkens

Screenshot 2020-05-26 14.44.02

1 Like

Regner med vi uansett skal oppom 61,8 fibben en tur før det kommer noe særlig pullback på volum… (Ca 736 obx).
US skal nok til samme fib snarlig på ca 2925 før ny retning settes videre.

2 Likes


The Chicago Fed National Activity Index (CFNAI) is a monthly index designed to gauge overall economic activity and related inflationary pressure

1 Like

En annen ting, det har blitt snakket en del om at gapet som ble dannet i mars måtte fylles før evt videre nedgang. Nå er vi der, helt nøyaktig faktisk!

3 Likes

Stemmer det, nevnte det lenger oppe i tråden :slightly_smiling_face:

Forøvrig enig med @fuzzy at det er et sannsynlig target for OBXen.

CNBC anbefaler å kjøpe aksjer … hm :thinking:

2 Likes

@Nocturne , “its rigged”. FED pumper på alle måter til økonomien selv begynner å få feste. Kan ikke falle dessverre. Men om man innser hvilken rolle sentralbankene nå har i markedet, kan mann også tjene penger på dette.

Absolutt! Bears har blitt rekt siden bunnen i mars. Heldigvis har jeg vært inn og ut så sitter ikke med monstertap som jeg kunne gjort ved å shorte fra bunn. Jeg selger dog ikke noe her nå, skal øke. Trenger bare at flere tror på dette narrativet med at ting ikke “kan” falle :slightly_smiling_face:

2 Likes