Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Er mange som har gått 100%+++, er der jeg mener galskapen kommer inn og bare det kommer en liten positiv nyhet så går aksjen opp 10%++. Slik er det ikke i ett normalt marked…

Jeg har vært Long siden 700. Men det skal få fortsette fordi jeg mener sentralbankene har tatt over. Alle grunnene jeg ville ha shortet for tidligere er egentlig relativt uvesentlige nå i en tid fremover.

1 Like

Tror du det sentralbankene nå gjør er gratis? Det må betales tilbake også, derfor kan det ikke fortsette…

1 Like

Her har du helt rett. Men jeg tror ikke oppvasken kommer før om flere tiår. OSEBX kan godt stå i 1000 ved inngang av 2021.

1 Like
1 Like

Oppvasken kommer før om noen tiår, regner med man fort vil merke det med økte skatter og avgifter innen kort tid(1-2år).

Er ikke utenkelig det du sier, men det reflekterer ikke realiteten. Eneste du støtter deg på er sentralbanken, som mest sannsynlig kommer til å trekke seg noe tilbake når man er tilbake til “normalen”.

Men hvor short er Howard Marks? Vanligvis er det svært ulurt å vedde mot FED.

Spiller det noen rolle hvor short noen er eller ikke, det er vel budskapet som teller.

Jeg eier ikke ett bear produkt, men synes fortsatt markedet er overpriset på alle mulige måter.

2 Likes

Om ikke Tyskland stiller opp, hvem skal da redde lånefesten i Middelhavslandene? Italia er ute av stand til å betale for seg. Det som gjør det enda verre, er at en god del av gjelda er kjøpt av banker, særlig i Italia og Frankrike. Dette brygger opp til en fullskala politisk og finansiell krise for EU:

ESB forbereder planer for obligasjonsprogrammet uten Tyskland

Utarbeider ulike kriseplaner for obligasjonsprogrammet uten deltakelse fra Tyskland.

KRISEPLAN: ESB utarbeider planer for krisepakke uten deltakelse fra Tyskland. FOTO: BLOOMBERG

BANK

Publ. 14:36 - 26.05.20

Den europeiske sentralbanken (ESB) har begynt å forberede ulike kriseplaner for å gjennomføre obligasjonsprogrammet uten den tyske sentralbanken, Bundesbank, melder Reuters.

I verste fall vil ESB gå til rettsak mot den tyske sentralbanken.

Det vil den gjøre for å tvinge programmets største aksjonær tilbake på banen. Et slikt trekk vil for alvor kunne sette Tysklands forpliktelse ovenfor EU på prøve.

Tysklands konstitusjonelle domstol har gitt ESB til begynnelsen av august for å rettferdiggjøre det massive kjøpet av statsobligasjoner eller videreføre ordningen uten Bundesbank. Den tyske sentralbanken er ment å utføre mer enn en fjerdedel av obligasjonskjøpene.

Hvis ESB ikke kommer til enighet med Bundesbank kan det være en løsning (mindre sannsynlig) at de andre sentralbankene i EU deler den tyske sentralbankens kvote i obligasjonsprogrammet.

2 Likes

Hva skjer når FED bremser opp i juni og det nærmer seg Q2? De har allerede vært ute og advart om fall i markedene. Er det et “planlagt fall” for å prøve å time/rettferdiggjøre ny stimulus rundt Q2 tallene/og evt en potensiell corona bølge nr 2?

8 Likes

Budskapet er vel neppe særlig objektivt om eksponeringen er for høy?

1 Like

Haha oboy… det skal bli interessant å lese denne tråden om et år!

4 Likes

Du må ikke poste sånn, vi vil jo ha flest mulig inn før fallet starter :sweat_smile:

Spøk til revolver, når det eneste argumentet man har er at FED ikke vil la dette falle, bør man seriøst vurdere innvesteringsgrunnlaget.

Jeg kan skjønne folk som kjøpte solide selskap på 550-600-og oppover, men man må også forstå at det finnes noe som heter fundamentale verdier. Når selskapene begynner å guide på stadig mer tap og lavere vekstimpulser så vil det slå ut i estimater og kursmål. Vi får se hvor mange iPhones til 18k Apple klarer å selge i år :sweat_smile:

3 Likes

Det er vel ikke tvil om at vi er i ustabil terreng. De som trekker frem pengetrykkingen som argument sier ofte at vi står foran en stor velferdsoverføring.

Men hva betyr egentlig det? Jo, at de som har spart penger vil sitte igjen med noe som etterhvert har mindre verdi. Dersom man får kraftig inflasjon (det kan skje etterhvert), så er det de som sitter på reelle verdier som blir vinnerne, ikke de som sitter i cash.

Og hva er reelle verdier? Jo, det er noe som har verdi uavhengig av alt annet. Gull, selv om nytten er minimal, er en sånn verdi. Eiendom er en reell verdi. Og, aksjer i selskaper som overlever og kan heve priser i takt med inflasjonen og manøvrere seg i det terrenget er en reell verdi.

Derfor er FED-argumentet legitimt. Men det er selvfølgelig en treghet i prosessen, slik at man skal igjennom mange faser før velferden eventuelt er omfordelt, derfor kan man også jobbe litt kortsiktig i mellomtiden.

Det som avgjør om FED klarer å holde kontroll på tross av “pengetrykkingen” er om de klarer å reversere prosessen etter at ting normaliseres. Det kan det være de kan, dersom de holder seg innenfor de normale spillereglene, dvs at de ikke kjøper verdier eller gir bort penger.

1 Like

Når det gjelder det som nevnes flere ganger i tråden; at det kanskje må enda flere inn i markedet (fange bulls?) før det snur: Jeg har selv nå begynt å revurdere, tvile og sette spørsmålstegn ved min egen plan, som har vært å sitte hovedsakelig med cash så jeg har mulighet til å kjøpe når/hvis det faller. Jeg er ingen erfaren investor, og jeg ser for meg at mange kanksje har det litt som meg. Fra et investeringsperspektiv begynner det å bli relativt slitsomt å se nye høyder jevnlig. Men på den andre siden; tenk så slitsomt det blir psykisk hvis jeg kjøper meg inn og så snur alt. Dette innleget har liten verdi, det ser jeg selv. Men i alle fall et anekdotisk bevis på at det begynner å bli utfordrende å holde seg til planen :slight_smile:

9 Likes

Du er nok inne på noe. Dette å føle på FOMO er ikke noe særlig, så det gjelder nok å is i magen. Nå er ikke jeg noen ringrev på børsen jeg heller, men det som ofte hjelper når man kjenner på FOMO følelsen er å zoome litt ut og se på det større bilde. Se på dags/ukes chartene hvis du ser på charts. Er man mer en fundamental investor så finnes det som regel noen verdi aksjer selv om index ser ut til å være overpriset. Buffett sier selv at han ikke bryr seg om makro forhold ettersom det ligger utenfor hans kontroll. Han sier også at han ikke har peiling på hvor kursen på en aksje vil være et par år frem i tid, men at han er veldig sikker på at kursene vil være vesentlig høyere enn i dag på lengre sikt (forutsatt at man har kjøpt aksjer i en god butikk, og ikke betalt for mye for de).

@Nocturne Ligger an til å bli en fin rejection av 200 MA. “hope in the hanging snore…” :smiley:

En viss antydning til sektor rotasjon ser det ut til å være i dag. QQQ er foreløpig litt ned for dagen, mens SPX er opp 1 prosent eller noe sånt.

1 Like

Closet vi under 3000? Gjorde vi? :rofl:

2 Likes

Jepp, ser slik ut :smiley:

Ser man på futures SPX500USD så ligger det an til en temmelig bearish candle der også.

1 Like

Eneste store volum i dag på sp500 var mot avslutningen… :blush:

4 Likes