Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Sektorrotasjonen må jo være et tegn på optimisme, mindre redsel for problemer i tradisjonell industri og mindre behov for å kjøre på det som fungerer under Covid-19.

1 Like

Spørs hva man roterer til, er en del small caps som har begynt å gå vannvittig mye, typisk late stage tegn i et rally. Men tiden vil vise om dette var toppen eller bare en pust i bakken :+1:

Flyselskaper er visst HOT

1 Like

Er vel ikke så mange small caps på S&P 500?

Nasdsq ned, typisk de man forbinder med Covid 19 immunitet. Flere aksjer der har gått såpass langt at de har mistet bakkekontakten uansett, så litt ned der er forsåvidt ikke så rart

Tenkte på Russel 2000.

https://finance.yahoo.com/quote/^RUT/

2 Likes

Det er masse late cycle symptoms å spore nå ja. Men i og med at man har negative renter og sentralbanker som kan trykke uendelig med penger så kan man nesten tro at de klassiske “syklusene” man leser om. F.eks via Dalio faller bort. Det er jo bare å trykke mer penger eller kjøpe råtten gjeld, så ordner det seg.

“Tradisjonelt” sett så burde jo egentlig et bearmarked på 3-4 år være i gang nå. Men med dagens pengesystem så blir jeg ikke overasket om nye ath’r er rett rundt hjørnet. Nesten så man mister respekten for penger :sweat_smile: “det er jo bare å trykke nye”…

1 Like

Jeg er veldig usikker på om børsen på samme måte som i 2008 kan falle forbi forrige bunn på samme måte fordi tiltakene er så ekstreme nå. Men lukter veldig toppish i kveld.

Dersom en bank på størrelse med Lehmann konker nå, så tar de vel bare over den banken da? Trykker penger, sletter gjeld alt etter som?

1 Like

Whatever it takes = omtrent det du sier?

Er litt sånn jeg tenker jeg og.

1 Like

Jeg har også gått mer og mer bort fra en retest av lows fra Mars, mye pga. dere sier. Det forutsetter f.eks en ny lock down i den skalaen vi har hatt, og det tror jeg sitter veldig langt inne hos politikerne. Men at vi er overpriset og skal en god del ned, ja, det har jeg satt penger på :blush:

4 Likes

Ja et eller annet sånt dramatisk earthshattering event tror jeg må til for at den bunnen skal bli tatt ut:

1. Handelskrig/Oljekrig
  2. Ekte krig
  3. Smitte ut av kontroll
  4. Sentralbankene mister kontrollen

Alle sammen er jo helt mulige, men veldig mange rike mennesker som ikke ønsker noen av dem skal skje.

1 Like

For min del tror jeg vi skal godt under bunnen fra mars i løpet av året. At vi nå er i en resesjon vi aldri har sett maken til i vår levetid tilsier at fallet blir stort. Jeg forventer meg minimum 50 % fall fra ATH, ergo OSE ned til minimum 460-470. Hvorvidt utfallet blir hyperinflasjon eller deflasjon strides de lærde om. Gjeldsnivået både blant selskaper og privathusholdninger er rekordhøyt, og USA vurderes nå å ha en overgjeldet økonomi, på et høyere nivå enn det var under finanskrisen. Sentralbankenes verste fiende er deflasjon, og de gjør nærmest hva som helst for å unngå å havne der. Men som
Raoul Pal treffende beskriver det; De som frykter noe veldig sterkt, har en tendens gjennom sin fryktatferd og tiltak å tiltrekke seg det de frykter mest. Både Raoul Pal og Lacy Hunt mener de tiltak som FED nå gjennomfører er kontraproduktive og vil kunne føre USA nærmere deflasjon.

6 Likes

Interessant analyse, i videoen påpeker han at sektorlederne (tech og helse) nå har mistet moment og er erstattet av svakere sektorer som finans og reiseliv.

Er sektorrotasjon et problem da? Vel, som vi har diskutert i denne tråden så er det noen veldig få big caps som har dratt mesteparten av indeks i dette rallyet. De vekter såpass mye i indeks at et par % ned i FAANG aksjene vil utgjøre mye ned på indeks. Dette nevnes også i videoen.

Legg til at reiseliv og finans fremdeles er i bear markets (de handler fremdeles på 2017 nivåer, og milevis unna sine respektive 200 dagers snitt) og vi har potensielt en trendendring på gang i indeks (potensielt fordi vi bare har snudd trenden på 4 hour og må snu på daily og helst weekly før vi kan dra på bjørnefesten. Jeg tar med en six-pack med honning :bear:)

2 Likes

Følger med på denne.
Går short på 24800 på Dow Jones eller bull ved brudd opp av megafonformasjonen.

3 Likes

Screenshot_20200527_022312
Tenker dette er et like godt beartegn som all TA-en hittil i tråden, har vel vært spådd bear marked i godt over en måned nå :joy:

2 Likes

Jeg har gått rundt og fundert og tenkt, helt siden 2012 eller så, at neste gang et stort fall kommer, så skulle jeg kjøpe masse. Nokså slitsomt hvis “bunnen” var i mars og man mistet muligheten før den neste runden med QE ad infinitum. Er eksponert i XACT BEAR, men som flere sier virker det ikke som fundamentale forhold klarer å manipulere børsene. Alle aktørene, fra nybegynnere til sentralbankene, er fast bestemt på oppgang, selv om oppgangen kun er basert på økt pengemengde i samfunnet.

3 Likes

Har ikke vært så veldig bull heller siste mnd. Vi var som gjentatt på 2960 da også. 1% opp.

1 Like

Ser PPT har jobbet hardt i natt for å reversere fallet, nå er S&P ca. på high (ish), men alle indikatorene mine opp til 4 hr sier sell. Daily kommer til å catche opp snart. Negative divergenser og overkjøpte RSIer men hvem bryr seg om TA når PPT køler på @Christian? :disappointed_relieved:

1 Like

Den siste måneden har jo vært greit for oss som liker å kjøpe i porsjoner, og andre har vel tradet svingningene her oppe. Jeg fikk pes for at det tok lang tid når jeg kjøpte bunnen også, selv om det største kjøpet mitt traff akkurat på den laveste intradagsbunnen i år.

Bull blir bear? https://newsweb.oslobors.no/message/506524

2 Likes