“Internals negative, technicals overbought” og fundamental verdsettelse som i 2000 og 1929
Jeg sliter litt med å forstå teknisk analyse på indeks. Spesielt når man begynne rå trekke inn om S&P 500 skal passere 3000. De som kjøper f.eks Apple eller Amazon, ser da vel ikke på om S&P 500 er i krysningspunktet for 3000. Og så kjøper x personer disse aksjene, og vips så er vi over 3000. Det blir litt annerledes når det er én aksje hvor alle har det samme bildet.
Det er jo ekstremt mye penger som handler indeks direkte. Og mange som handler i enkeltaksjer som også følger med på indeks.
Hvis man ser på chartet som et sett med datapunkter er det vel ett fett om man analyserer aksjer eller indeks? Indeks vil ha flere underliggende assets som bidrar til å gi deg datapunktene, men det er fremdeles bare datapunkter. I tillegg har du som @holmes sier enormt mange tradere som trader indeks. Er bare å søke på “S&P Technical analysis” på youtube, og du vil få opp en mengde folk som bare sitter og ser på indeks.
Når det gjelder OBX - som jeg ser mest på - så kunne man også se på f.eks Equinor siden den vekter mest - men jeg synes det er enklest å se på det man faktisk er innvestert i / mot.
(Husker jeg var opp i en liknende problemstilling når jeg tradet bitcoin-derivater, men det blir litt annerledes da chart som har underliggende giring gir et feilaktig teknisk bilde ifht underliggende).
Back on topic:
Roger Berntsen, analytiker i Nordnet, tror Oslo Børs (OBX indeksen) åpner opp 0,4 prosent, eller innenfor intervallet [0,2, 0,6] prosent.
«Oppgang i vente. Fjerning av Covid-19 restriksjoner trumfer Donald Trumps harde kjør mot Kina», skriver han i en oppdatering.
Nei, og nei. Kan vi kalle en spade for en spade? “Alle” vet dette markedet er manipulert - det er bare å se på volumutvikling i futures. Pumpene kommer på low-volume, nedsalget på high volume som @anon99163478 påpekte i går. Selv om vi fikk en ganske stor sell-off på slutten så redder futures inn dagen ila. natten og børsene fortsetter opp for å dumpe mot close. På tide å utnytte mønsteret?
Ja, jeg er enig i det, men det blir likevel ikke like skarpt bilde som man kan få ved å se på enkeltaksjer. I USA nå er de største selskapene veldig store, så der er det etter min mening ennå vanskeligere, da de som trader indeks har en mindre relativ styrke i forhold til enkeltaksjene.
Selv om moment i markedet kan fungere, slik som @Nocturne beskriver det pga at vi kun sitter med en haug med datapunkter. Trendkanaler er jeg litt mer skeptisk til.
Her var noen svar ifht. diskusjonen:
Samtidig er det vanskeligere å manipulere enn enkeltaksjer.
Hvis man jobber heltid med analyse, burde man vel komme frem til kjøp på et noe tidligere tidspunkt hvis man bare ser gull og grønne skoger herfra? Slike artikler er et salgssignal i min bok.
Har vært en del selloffs ved stengetid
Er ikke så skeptisk i og med at de er ganske alene. Hadde vært mer dersom alle meglerhusene nå plutselig var enige om retning.
Blir som når 10 av 10 valutaeksperter mente av kronen kun kunne gå én vei når den styrket seg mot euroen og var under 9 for 3 år siden. Alle sammen kunne ikke tatt mer feil.
De kjøper vel først og så gir anbefalinger.
Men jeg tror ikke de har noe større forutsetning enn oss andre for å treffe bunnen. Mye psykolisk det går på der.
I vinter så var det sikkert mange som angret på at de ikke lastet skikkelig opp med aksjer i 2016. Når de da fikk en ny mulihet så var det ikke interessant.
Vett også om mange som angret seg ihjel på at de ikke kjøpte Btc på 10k usd når den bikket 20k usd. Men kjøp på 3k usd i ettertid var helt uaktuelt!
Ekstremt misvisende tittel - de referer jo til GDP og realøkonomien, ikke aksjer og børsen.
Tittelen får det til å høres ut som de er bull aksjer, men det er ikke det det handler om.
Forøvrig en liten HS på gang på 15 min i OBX nå?
Aksjer ligger vel i forkant, så om de mener bunnen er bak oss der så mener de vel kanskje aksjer også, men må innrømme jeg gadd ikke selv å lese alt
TDN Direkt
ECB: BNP i eurosonen ventes å falle med 8-12 prosent i år
BNP i eurosonen ventes å falle med 8-12 prosent i år i takt med at økonomien forsøker å håndtere effektene av koronaviruset.
Det sa sentralbanksjef Christine Lagarde i Den europeiske sentralbanken (ECB) onsdag, ifølge Reuters.
ECB har tidligere anslått at økonomien kan falle med 5, 8 eller 12 prosent i år, avhengig av om utviklingen følger et mildt, middels eller alvorlig scenario. Lagarde sa onsdag at utfallet sannsynligvis vil lande mellom middels og alvorlig.
1.618 ser ut som et sannsynlig utfall, og naturen (matematikken) elsker 1.618. Men, hvem vet hvor haren hopper (eller lander).
1.618 av bølge 4 er på 3076 i SPX, men futures pleier jo å overskyte både på oppsiden og nedsiden.
Hvordan får du 3076?