1000 i juni?
Nå skal de siste bulls lokkes ut på topp, før crashet kommer. Alltids skikkelig spike/FOMO før heisen går ned. Euforie avløst med skrekk. Makro er helt ræva, og de fleste selskap går mot ett elendig kv2. Og handelskrigen kan blusse skikkelig opp igjen. Signalene relatert til det begynner å bli mange. Så tyngdekraften kommer. Equinor til 150kr pr aksje med en oljepris på 34 usd. Galskap. Og det er mange av dem. NAS har aldri blitt priset så høgt, og de har pr i dag kun 7 fly i virksomhet. Det er en rar verden vi lever i. Alle er blinde for det som pågår, med masseledighet og en konkursbølge verden sjelden har sett. Og da skal børsene til ATH? Hva er galt i reknestykket?
Du må gjerne kjøpe her i tro om at unlimited QE virkelig skal fortsette inn i evigheten, men de fleste er vel enige om at markedene er ganske stivt priset, til og med fra et best case scenario.
Vi er liksom på peak 1929 nivåer hva P/E angår…
Jeg ser en positiv trend i p/e chartet ditt
Hvordan ser volumbalansen ut?
Når passerer vi ath/dotcom-bobbla?
Ut fra det chartet ser det ut som om vi har ligget der i ca 5 år. Jeg tror PE ratioen har noe sammenheng med alternativene man har. Renter har vært lave en stund, og pr idag er de ennå lavere (0.0). Da vil folk la seg avspise med lavere PE verdier.
Ellers er det veldig mange som investerer i indeksfond. Warren Buffet sier også at han anbefaler det for dem som ikke kan markedet godt, og når han ikke har noen klare aksjer kan han finne på å investere på den måten selv. Problemet med det er at markedet pumpes uavhengig av P/E, P/S osv.
Og koa, som trengte en milliard i emisjonspenger for å overleve har nå gått 3x mcap vs før krisen. Når alle aksjene i koa og nas blir tilgjengelig, så kommer kursen til å falle som en stein.
Dette er de to eksemplene jeg kjenner, men tenker det er flere selskap som nå har for mye gjeld og må kjøre emisjon for å sikre overlevelse. Dette er penger som da ikke er tilgjengelig for å pumpe markedet.
Det er endel selskaper som gjør det bra i disse tider. Kitron og Nekkar er begge selskaper som har økt ordreboken kraftig.
Jeg tror det er vanskelig å spå når evt sekundærkrakk kommer. Det kan bli neste uke, eller det kan komme om et år, når man ser at det ikke bare var å starte Opp igjen der man slapp. Jeg tenker at å sitte i bear før man ser et kraftig trendbrudd ikke er noen god måte å gjøre det på.
Noe jeg har sett er også hvordan enkeltsektorer kommer seg kjappere enn andre, først så kom biotek, så store selskap som dnb, og nå masse småknøtt. På et tidspunkt, så vil det ikke være noen å hoppe videre til, og penger vel bli trukket ut.
Aksjemarkedet har vært dyrt lenge ja, men det har vært drevet av primært tilbakekjøp av aksjer og forventninger til vekst (f.eks Amazon, Netflix, Apple etc). Jeg er ikke i tvil om at BlackRock & PPT støttekjøper aksjer for å forhindre bear market. Tenk hvor mange shorts som ble fanget på dumpen i går. Alle tekniske indikatorer tilsa at det var toppen:
Enig i at markedet pumpes uavhengig av hva P/E er. Det er uansett bare et måltall av mange som sier hvor høyt priset vi er. Det prises inn massive forventninger på disse nivåene etter min mening.
Jeg er forøvrig ikke alene om den påstanden:
Optimistiske prognoser
Høyere aksjekurser og svikt i selskapenes inntjening gjør at aksjemarkedet blir dyrere, og Lie peker på at amerikanske aksjer ikke har vært høyere priset siden starten år 2000.
– Litt av hypotesen til investorene i aksjemarkedet nå er at det fallet vi får i selskapsinntjening i år, det kommer til å bli kompensert av en rekyl i selskapsinntjeningen neste år.
Analytikerne venter et inntjeningsfall for globale aksjer på 18 prosent i år, men en vekst på 27 prosent neste år, ifølge Lie. Tilsvarende prognoser for Oslo Børs er et resultatfall på 40 prosent i år, men en vekst på 53 prosent neste år, ifølge Lie.
– Her ligger det en ganske høy forventning til at man skal får denne kraftige rekylen. Der ligger også risikoen, at ting kanskje ikke blir så bra, så raskt, sier han.
820 er et viktig nivå. Det hadde vært bra om vi fikk etablert oss over der snart
Litt morsomt at flere argumenterer for oppgangen med at “ja men markedet ser lenger frem” Så å si på dagen gjenåpningen starter går aksjene for pexip, zoom osv ned. Sannheten er at markedet ikke ser lenger frem enn nesetippen. Vertfall i dette klimaet
Hehe, ja, det kan du si. Noe av problemet er at ingen tør å kalle en spade for en spade og bare si rett ut at markedet er manipulert av sentralbankene. Er det virkelig noen langsiktige innvestorer og fond med litt risikostyring som vil kjøpe på disse nivåene for å sitte i 3-5 år? Jeg føler hele oppgangen er en kombinasjon av:
- Sentralbankstimuli
- Shorts som blir dekket
- Retail som fomoer inn
Det er en giftig cocktail og VIL føre til unsustainable elevation hvis historien har lært oss noe.
Dagens hypotetiske analyse - OSEBX
Det er primært wedgen man skal følge med på, men jeg liker å prøve å se lenger enn nesetippen.
Vi ligger i en bearish wedge med potensiale for -9% ned ved brudd. I tillegg har vi potensielt hodet i en HS om wedgen når target og vi får en bounce opp fra 736-740-nivået. Venstre skulder brukte 3 uker på å dannes. Antar hodet vil bruke like lang tid, mao, skal vi ned de neste to ukene. Så nye tre uker for å danne høyre skulder med brudd ned 30.06.20 for å starte bearmarket i fellesferien
Ha en fin bjørnedag!
Er det ikke nettopp det vi som har trodd på oppgang de siste ukene har skrevet? Gjentatte ganger sådan.
Sentralbankene er jo en viktig faktor å ta med i regnestykket.
Markedet er priset tilbake på høsten 2019, før boblen altså tiltok veksten, og nå med vesentlig verre fundamentaler…
Jeg ser bulls skriver det, men økonomene sier det ikke rett ut. Det pekes på økt optimisme og at folk tror alt skal tilbake til normalen innen kort tid. Det er ikke gjengs oppfatning blant folk flest, i allefall ikke i min omgangskrets - og ikke ut fra det jeg leser i media. Det virker som en billig unnskyldning i stedenfor å si at markedet er manipulert. Men; det nytter ikke å skrike om det. Får bare vente på fallet og stole på chartet
Det strammer seg til. Tror nok KIna-Usa forholdet snart får seg en skikkelig knekk. Og med en løs kanon på dekk( Trump), kan det komme noe sensitivt anytime:
Hva tenker vi om at Trump vil straffe medier som ikke danser etter hans pipe? Får vi en diktator i USA?
Kriseemisjon i SAS.
Norwegian brenner 3-500 millioner i måneden, lånet de får av Erna ved å tjuedoble antall aksjer, er brent når året er omme.
Helt OK. De store sosiale medier plattformene er partiske. Beste hadde vært at de enten er ansvarlige for alt innhold og må faktasjekke alle, eller at de fungerer som public utilities og ikke blander seg inn i noe, så fremt det ikke er snakk om å “incite violence” - det de gjør nå fungerer i alle fall ikke.
Tenker at man nå må åpne opp hele greia og så kutte ut all denne støtten. Akkurat nå plukker staten “winners and losers” med skattebetalerenes penger - det er en dårlig ide på lang sikt.
Sør-Korea er et av landene som har taklet Korona-krisen best !
- Historisk lave renter. Investorene er villige til å kjøpe aksjer på høyere P/E og pris/bok, når det ikke finnes så mange andre måter å få avkastning på.