Skulle bare mangle ja, det er jo ikke første gang politivold er et tema i US. Jeg forstår ikke at de ikke har kommet lenger i 2020. Det kom frem at de holdt ham nede i over 8 minutter. Den andre videoen viser at det var tre stykker oppå ham. Helt hårreisende.
Ja stemmer. Hele videoen ligger ute på facebook. Selv etter at han er bevisstløs så er kneet plassert gått inn i hals/nakkeregionen på han. Det er helt sykt!
Så hele videoen på YouTube, verste jeg har sett. En politimann som sitter med kneet presset ned mot halsregionen på en person som etterhvert ikke viser det minste tegn til liv. Han velger å fortsette å presse halsen i over tre minutter etter siste livstegn. Fullstendig livløs når han veltes over på sykebilens båre. Det fremstår som en ren henrettelse. USA er et u-land på flere områder.
Så la meg se om jeg forstår dette rett; 40 mill arbeidsledige, krakk i oljepris, tosifret GDP fall og 100 000 døde amerikanere klarer ikke å bringe det stimulerte equity markedet ned. Men litt herverk og en gummikule på en VG journalist skal gjøre forskjell?
Vi får se, men jeg tror slike tanker er confirmation bias.
Det er vel litt mer omfattende enn som så?
Totalt har 25 byer i 16 delstater innført portforbud, og i flere stater er nasjonalgarden innkalt.
flere store byer, inkludert Los Angeles, Chicago, Philadelphia og Miami innført portforbud.
I Minnesota er hele nasjonalgarden mobilisert, for første gang siden andre verdenskrig. Totalt er over 4000 soldater utplassert i delstaten.
Ikke uventet at slike ting skjer i en periode med en sittende president som er sterkt polariserende - både nasjonalt og internasjonalt.
Det er noe som skurrer, er det ikke?
If it’s too good to be true…
Så mye for nedtengningtiltakene siste månedene ihvertfall. Tettpakkede menneskemengder som demonstrerer over hele USA. Covid-19 må da ha gode kår her
covid19 hva for noe?
Ååja det der viruset vi hadde her for en stund siden?
Korttidshukommelsen eksisterer ikke lenger.
It’s just a myth man
Hadde ikke fått med meg VG-journalisten, det tipper det helt klart over i Bear territorium! Setter pris på at du stiller spørsmål ved synspunkter her inne.
Det du må forstå Hild er at disse protestene er ukontrollerbare og eskalerende. Du ser på hver enkelt hendelse som et signal, jeg ser på summen av usikkerhet og summert sannsynlighet for at innhenting av økonomien tar veldig mye lenger tid enn markedet i dag legger til grunn gjennom prising av aksjer.
-
Arbeidsledighet vil fortsette å øke, men disse protestene forlenger også tiden det tar å skape hverdagsliv og gjenopprette det normale. Nå er det et stadig mer splittet USA og hver sin tue strategi for å sikre seg selv er kanskje det mest destruktive for gjenoppbygging. Russiske nett-troll fråtser og sprer stadig mer info/bilder som bidrar til kaoset og minimerer innflytelsen fra stat.
-
Krakk i oljepris forventer jeg at vil snu kortsiktig da ustabilitet kan øke lagring, men i det lange løpet vil det nok opptøyer dessverre forlenge lavere oljepris da USA er 20% av verdens konsum. På den annen side vil en langsom innhenting av økonomien også kunne bidra til at antallet oljerigger fortsetter å falle.
-
GDP tallene er stadig i endring, men det er de lave anslagene som forkastes jo mer data vi får. Det blir altså stadig klarere og klarere at dette er ille og ingen rask innhenting av økonomien. Protester over et helt land forlenger usikkerheten og gjør det vanskelig å beregne faktisk konsum, handel og vilje til å kjøpe.
-
Covid 19 situasjonen har du alt glemt, dette er jo årsaken til situasjonen. Hva synes du om smittevernet i protestene? Dette er ikke en kontrollert åpning, jeg tror på en kjempe reduksjon i antall smittede de neste 1-2 ukene i USA. Folk tester seg ikke, de har fått annet å tenke/skrive/lese om. Men smitten har mest sannsynlig spredt seg godt de siste 4 dagene mellom unge mennesker som tåler det og er aktive. Om 3-4 uker TROR jeg på en riktig økning som følge av manglende tiltak og testing.
Jeg er ikke inne i BEAR-produkter pr dags dato, men sitter lastet i TXP som jeg anser som trygt pga nylig finansiering og gode fremtidsutsikter innen gass med sikre kjøpere i form av staten. Jeg finner denne tiden veldig spennende, det er nye kart og nye utfordringer for økonomien. Mer diskusjon og ulike synspunkter er knall!
Jeg ønsker også divergerende synspunkt velkomne men det eneste argumentet jeg hører fra bulls er “FED”.
Det vi ser nå er en nedsmelting av hele systemet i US. Mitch Mconnel sa fredag at neste krisepakke som skal behandles om en måneds tid ikke kommer til å være like stor som forrige. Grafen @holmes postet tidligere viser også at støttekjøpene har avtatt i styrke.
Kan man ikke tolke grafen som at FED da kan øke sine støtte kjøp ved behov? Infinite QE står jo seg fortsatt.
Det eneste faktisk. Satt på spissen som vanlig?
Tirsdagen gir svaret. Oljepris på vei mot 40.
Det er enten en enorm fordel eller enorm ulempe at vår børs er stengt i morgen.
Først og fremst jævlig trist å se hvor på skakke USA er
Edit:
Jeg så for litt siden en graf som viste at det var betydelig hvor mye mindre kjøp fed faktisk gjorde bortsett fra de aller første ukene, ie at signaleffekten i utsagnene deres var like viktig som den faktiske likviditeten de selv tilførte
Opprøret i USA må være en bull-faktor for akjsemarkedet hvis vi skal følge utviklingen de siste to månedene. Lukter oppgang til uka!
NYC…
Begynner å dra seg til for alvor her nå!
Ville ikke være for sikker på at oljeprisen dro seg lengre nordover:
Har brutt ut at stigende trend og tester denne fra undersiden. Tror vi fort kan få et fall tilbake, og at dette var toppen i oljeprisen på ei stund. Med 15 mill. fat rundt omkring som raskt kan settes i prod. , Russland som er utålmodige etter å øke, og snart breddfulle lagre, er det ikke mye fundamentalt heller som peker på oppgang.