Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

@anon57124368 - mener du markedet ville bouncet 35% uten signaleffekten til FED?

@VCP - hvis historien gjentar seg så vil gæppet mellom fattig og rik innsnevres. Man kan bare marginalisere en folkegruppe så så lenge før de får nok. Det interessante blir å se hva utfallet blir. Jeg tror jo ikke en uorganisert gruppe mennesker klarer å utrette stort mot militære styrker som nå blir satt inn.

Ray Dalio sin modell er ganske treffende for dagens situasjon i USA, hvor man kan se gatekampene som et opprør fra «the have nots» mot «the haves» (fra ca 23 minutter)

4 Likes

Prøvde å lage en liste med grunner til optimisme, jeg er nok ganske biased så tittet litt på denne:

Fem grunner:
1: Virusdata i bedring
2: Høy frekvente økonomiske data er på vei opp (mobildata, kredittkort bruk, lånesøknader, bestillinger osv)
3: FED
4: Stimulering / støttepakker
5: Markedet stiger når det slår forventinger, også lave forventinger og i dag er flertallet bear.

1 Like

Nei, det ville helt sikkert vært i et annet område. Markedet ville nok gått litt lavere og snudd litt senere vil jeg tro. Fin støtdemper, noe politikken skal plukke opp. Men hva med å slutte med polariserende vinklinger? Svarer med et ensidig ja/nei spørsmål på andres innlegg. Hopper fra beskrivende til normative utsagn i ett sett.

Setter meg tidligere i en boks hvor jeg tilsynelatende ikke svarer på en mengde spørsmål som lignet på en grilling fra en annen meddebattant. men kan du svare meg på om du satte det på spissen? Er det vanskelig, uten å gå i forsvarsposisjon.

Utålmodige realister som ikke skiller mellom bør/er burde muligens holdt seg til deterministiske dataspill. eller oppsøkt hjelp for spilleavhengighet, for det å forsvare et standpunkt så voldsomt som enkelte her gjør kan ikke være sunt i lengden.

1 Like
2 Likes

9 Likes

i dag 11:56

Frode Buanes

Banktopp advarer mot at markedene er i utakt med de økonomiske realitetene

– Vi føler definitivt at markedene er langt foran realitetene. Vi sier virkelig til hver eneste klient at de bør hente penger nå hvis de kan, fordi vi tror at prisingen ikke kan bli bedre enn den er nå, sier Citigroup-topp Manolo Falco til Financial Times.

Falco tror selskaper vil få langt større problemer med å hente penger i markedet etter hvert som de økonomiske konsekvensene av koronaepidemien for alvor vil vise seg i andre kvartal.

– Vi tror dette kommer til å bli langt tøffere enn det ser ut, sier han.

Aksjemarkedene har steget kraftig siden børsfallet etter den globale nedstengingen i midten av mars. Falco peker på at investorene har priset inn et v-formet oppsving for verdensøkonomien – altså en gjeninnhenting hvor folk raskt kommer seg tilbake på jobb og hvor alt nærmest blir bra igjen.

– For å være ærlig, så tror jeg ikke det blir så enkelt, sier Falco.

5 Likes

2 Likes

Lurer på hvor lenge dette vil vare?

Prøver lokke frem den største bjørnen av de alle :stuck_out_tongue::sweat_smile:

2 Likes

Helt tilfeldig genservalg for Sissener på Nyhetskanalen

9 Likes

Det ble en god uke på Oslo Børs, men fallet fredag kom på den høyeste omsetningen siden 20. mars.

Hausseindeksen, som forteller om optimismen i aksjemarkedet, ga kjøpssignal da den passerte 10 og steg til 11 den 27. mars. Uken etter doblet den seg og i løpet av de tre dagene før påske steg den ytterligere 11 poeng til 33.

I løpet av de siste ukene har den steget videre og sist uke steg den til 73, som er tangering av toppen i februar 2019.

En hausseindeks over 50 betyr at det er høy optimisme.

2 Likes

Om dette kommer under kontroll relativt raskt, tror jeg ikke det vil ha en stor effekt på amerikansk økonomi, sier seniorøkonom Knut A. Magnussen ved DNB Markets.

Vi får håpe det ikke eskalerer?

Nei, håper ikke det, men har forståelse for det om det gjør det. Vi snakker om en stor gruppe mennesker som føler seg som annenrangs borgere, og har gjort det i lang, lang tid. Så er det sikkert noen som bare er ute for å lage kvalm. Dette innlegget var bra:

2 Likes

Jeg skrev: Jeg ønsker også divergerende synspunkt velkomne men det eneste argumentet jeg hører fra bulls er “FED”.

Du skriver:

Hvorpå jeg svarte: mener du markedet ville bouncet 35% uten signaleffekten til FED?

Hvorpå du skriver:

Hvordan kan du anklage meg for at det blir ensidig ja / nei spørsmål når du presterer å stille meg et spørsmål i forkant som er et ja / nei spørsmål?

Og jeg kan fint svare på om jeg satte det på spissen - svaret er nei, jeg synes ikke det var på spissen.

Jeg har tilgode å lese noen svar fra deg eller @Hild som ikke omhandler FED. Hele bull-tesen virker å være tuftet på at sentralbankene kan “kjøpe” seg ut av denne krisen. Foreløpig er tesen riktig, men jeg setter spørsmålstegn til varigheten. Den som lever ut året får vel svaret før, heller enn senere :slight_smile:

10 Likes

Når det gjelder gyldige argumenter for oppgangen vi opplever, hørte jeg en podcast hvor det ble sagt at de aksjene som helt tydelig rammes av nedstengingene (reiseliv, energi, noen typer produksjon/handel og sikkert flere som jeg ikke kommer på) har blitt ganske kraftig straffet , og fortsatt er det, mens de aksjene som påvirkes moderat eller ikke påvirkes har hatt en større rekyl. Er dette noe som a) dere er enige i, og b), tenker dere i så fall at det er en legitim årsak til å være avmålt optimist fremover?

5 Likes

Greia er jo at inntil videre, så er det nesten business as usual for endel bedrifter. Grei betaling for permiterte gjør at ting går opp inntil videre. Samtidig, hvis det blir bråstopp i byggebransjen, sånn som det ser ut nå, så får man massiv arbeidsledighet og folk som ikke føler seg trygge. Det smitter og folk bruker mindre penger som gjør ting verre.

Ser at min gamle favoritt, Kitron er tilbake til samme pris som før Covid-19. Her har valuta og økt etterspørsel veiet opp for senket etterspørsel i andre sektorer. For at vi skal få et skikkelig krakk, så en W-bunn eller lavere bunn, så må de bli rammet bredt. Det tar tid før det skjer.

5 Likes

Så, kronen burde styrkes. Fint å kjøpe norske aksjer for utlendinger nå da?

Hvis det blir nye runder ned så vil trolig norske kronen og norske aksjer falle mer enn snittet. Det har i hvert fall alltid vært slik tidligere. Men da kan det lønne seg å plukke på bunnen.

1 Like

Alt som kan krype og gå kommer frem av rottereirene sine ved slike tilstander. Dette avtar nok kjapt nå og minst når det foreligger en dom kan jeg tenke meg, at “rettferdigheten seirer”?!

1 Like