Overraskende at oppgangen kommer på stadig høyere volum disse dager.
Osebx går gjennom motstand som varm kniv i smør.
Investtech sine analyser har snudd grønt.
Liten tvil om at det som er av penger tvinges inn i markedet.
Ser man på tidligere krakk, som 2007/8 så er 40% + lettelses rally normalt etter første store fallet. I 07/08 bar rallyet hele veien opp til ATH før det helle rullet over. Er en del ting som er forskjellig nå enn da.
Bull trap er meget mulig og R/R for å ta på seg shorts begynner å bli bra.
Smarteste er å vente på bekreftelse.
“This is the first recession since 1870 triggered solely by a pandemic, and it continues to manifest itself,” Ceyla Pazarbazioglu, the World Bank’s vice president of equitable growth, finance and institutions, told reporters by phone. “Given this uncertainty, further downgrades to the outlook are very likely.”
Snittet for Norge eller US? Jeg snakket primært om US (som vil påvirke børsene globalt).
Uansett, hvordan forklarer det at et selskap som er konk går 600% fra bunnen? (Hertz).
Det forklarer ikke hvorfor hele aksjemarkedet stiger fremfor enkeltaksjer – f.eks, tror du forventet inntektsfall for flyselskapene er 4-5% for året? Jeg tror det er nærmere 50-60%. Og det forutsetter at vi ikke får en bølge to ila. sommeren / høsten. Da er vi oppe i 70-80% fall, kanskje mer? Og hvordan har det gått med flyselskapene i US den siste tiden? Hva med Cruise?
Poenget mitt er at man her forutsetter så j… mye positivt uten å ha skikkelig belegg for det. Aksjemarkedet har normalt aldri tatt usikkerhet som noe positivt. Ikke så lenge jeg har holdt på med aksjer har «usikkerhet» blitt tolket positivt i indeksene. Men nå er plutselig alt “OK” ?
Tenk deg hvordan det var pre-korona. En Iransk general blir drept av Trump – aksjemarkedet falt. Trump truer med handelskrig – aksjemarkedet falt. Men nå? IMF sier verste krisen siden 1930.
GDP er ventet å kontraherere med 52.8% i Q2 i US. Hvordan tror du Q3 vil se ut? Q4?
Ingen vet. Usikkerhet = burde føre til fall.
Pga. BLM protestene, hvor mange nye smitte-tilfeller har vi nå fått ila. 2 uker?
Hva har vært poenget med lockdown i 8 uker? = usikkerhet. Likevel går markedet opp, opp, opp.
Det er IKKE rajsonelt. Det var kanskje ikke dumt å kjøpe i mars, og i hvertfall i april når man så antydning til at ting kom til å få en rekyl, men nå? Nær ATH?
Det eneste som driver markedet nå er «the Fed Put». Så lenge vi VET at sentralbankene vil fortsette å dope markedene med kunstig stimuli, eller lovnaden om dette, så kan ikke indekser og aksjer korrigere nedover som de normalt ville gjort. Er det et effisient marked? Er det rasjonelt?
Jeg er ekstremt spent på hva FED sier på rentemøte til uken, vil de nå trappe ned stimulien siden børsene har hentet seg inn igjen, eller vil de fortsette å kjøre på for å få stadig nye ATHs?
Noen som har glemt å skru på seddelpressen i dag?
Det er først nå parameterne var slik at det offisielt regnes som en resesjon. Man har så klart visst om det lenge, beste estimatet er vel -53,8% GDP growth i Q2.
Brent Crude er ned, S&P futures er ned, OBX i ferd med å knekke ned fra wedgen.
4 HR RSI på det høyeste nivået siden Desember 2019. Target gir ca. 7.5% til nedsiden.
Ønsker helst å se hva som skjer om vi får ny test av den stigende trendlinjen i kanalen.
Nå går vi mot late sommermåneder. Hvem vil ha monopolpengene sine på lekebørsen OSE da?
Tror vi er på bunnen nå
Ok, så du anbefaler å gå all-in nå på bunn?
Ja de som ikke har hoppet på børstoget under oppgangen vi har hatt siden 2009 har jo fått en fantastisk andre mulighet til å komme seg inn “billig”, amerikanske børsene er såvidt opp i år så det vil jeg si er en fantastisk mulighet. ONCE IN A LIFETIME.
Dere som er vandt med bear-serftifikat. Pleier utviklingen å harmonere med børsutviklingen? Ser det jeg kjøpte i går er 0,26% i pluss, mens fallet på børsen er en god del mer. Regner med det jevner seg ut i løpet av dagen, men hva er erfaringen deres? Lite volum også…
Må si jeg fikk merkelig klaff med både OBX og BRENT BEAR jeg satte i går formiddag. Mine long er nå redusert og jeg longer kun selskap med negativ korrelasjons koefficient. BIOTEC for ex. Herrefred Q2 blir voldsom for BIOTEC!
Nå begynner det å bli interessant. Vi har sett en høy volatilitet på NOK de siste ukene, den har styrket seg kraftig mot alle valuta, også USD som har vært relativt svak. NOK har som vi vet en sterk korrelasjon til Olje, som er i veldig ulent terreng om dagen. Likevel så er det vært å legge merke til. Om trenden med NOK/USD snur som i dag og fortsetter opp, så kan dette også bety “Risk On”.
Noe som kan tyde på at investorer ikke er så interessert i OBX. Det vil kunne dra OBX ned. Verdt å merke seg.
Nei dem stjeler pengene dine med skyhøye spread og avgifter. + i grove trekk gjør rebalansering gjør at endring fra close til open ikke blir med. og rebalanseringen skjuler gjerne avgiftene du betaler dag til dag.
Foreløpig ser det bra ut for bears!
740 er nivået som må tas ut på 4 hr for å snu trenden.
Forrige hourly lower high ligger på 760 - brudd på denne for mye å be om på en dag?
Skjønner! Har vel litt med hvordan folk handler også regner jeg med. Ligger inne kjøp og selg som er høyere. Så reelt har den steget mer, men ja det er lite volum i disse.
Økt litt mer med bear, 35% av totalt porteføljen, resten cash.
https://www.cnbc.com/2020/06/08/the-eu-coronavirus-stimulus-plan-faces-three-crucial-hurdles.html
The European Commission has proposed a 750-billion euro ($847 billion) stimulus plan to help support the region which has been battered by the coronavirus crisis. However, there are three key issues that need to be overcome first — meaning that governments and companies could have to wait for some time before receiving additional financial support.
The 27 EU leaders need to agree on the details of the stimulus plan before it is implemented and questions up for debate include: how much to borrow, what to fund and how to oversee it.