Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Enig i sammenligningen med kryptoeuforien - jeg har i det siste blitt kontaktet av flere bekjente som lurer på om det er mulig å få noen aksjeråd for nybegynnere, målet var å tjene raske penger. Var akkurat sånn i 2017 også.

2 Likes

Ja, når folk tror alle kan sitte hjemme på PCen og klikke frem penger på måfå uten at noen taper så er det bare å la lunta brenne.

Det er som pyramidespillfolket - der bekjente enda har gjeld de betaler på fra mange år tilbake.

1 Like
1 Like

Milliardtap for klesgigant i første kvartal

Verdens største kleskonsern, Inditex, la onsdag frem resultat for første kvartal. Selskapet eier blant annet kleskjeden Zara, som har en rekke butikker i Norge.

Mellom februar og april fikk selskapet et nettotap på 409 millioner euro. Med dagens kurs tilsvarer det om lag 4,3 milliarder kroner. Til sammenligning var nettooverskuddet i samme periode i 2019 på 734 millioner euro.

Omsetningen falt med 3,3 mrd. euro i kvartalet, ned fra nesten seks mrd. euro i samme kvartal i 2019.

I april hadde selskapet en 95 prosent økning i nettsalget. I hele kvartalet økte nettsalget med 50 prosent. Ved utgangen av 2019 stod nettsalget for 14 prosent av omsetningen, og selskapet skriver i en pressemelding at det forventer at nettsalget innen 2022 vil stå for over 25 prosent av omsetningen.

1 Like

For det lå ikke i kortene fra før av? Skal være rimelig tjukk i hue om man ikke skjønner såpass…

Men hele børsen drives av nybegynner som tror de er guder og ikke kan tape noe som helst…

3 Likes

Jeg var egentlig ikke klar over hvor stor denne bølgen med småsparere var. La inn #stonks på Twitter og får opp en haug med folk som kjøper selskaper som er konkurs, selskaper som har høy gjeldsgrad, og folk som bruker giring for å “makse profitt”. Ser på FB gruppen du nevner at det virker som endel manipulasjon ute og går også (sikkert fordi de ikke vet det er ulovlig å avtale kjøp / salg av aksjer).

Spørsmålet er om toppen er nådd, eller om vi mangler en siste euforisk bølge med volumklimaks.
Jeg får desverre ikke opp volumdata på mine chart på indekser av en eller annen grunn. Stort handicap ifht. å vurdere hvor vi er i relasjon til toppen.

image
image

De har kommet til flere millioner nye brukere, som alle tror de skal tjene penger. De kjøper alt som er søppel og drar med seg andre, var jo akkurat dette fed/Trump håpet helikopterpengene skulle brukes til :slight_smile:

1 Like

Egentlig helt utrolig at børsene er på så høgt nivå relatert til all elendighet, rent økonomisk, som er world wide.

1 Like

Les denne…

2 Likes

andre som er klare for “litt” ruskevær? :slight_smile:

2 Likes

@Nocturne & @RedEnergy

Bears finally waking up to seeing red

2 Likes

Hehe, det er viktig å ikke ta gleden på forskudd. Robinhood-gjengen er klare for å kjøpe så fort Powell har sagt at de skal pumpe ytterligere flere trillioner inn i markedene. Jeg kommer ikke til å danse før OBXen er under 700 igjen - blir spennende å se hva utfallet blir av talen. Rent teknisk ville jeg sagt ned, men verken det tekniske eller fundamentale kan måle seg mot retail FOMO :sweat_smile:

https://www.cnbc.com/2020/06/10/oecd-economic-outlook-global-economy-to-contract-by-up-to-7point6percent-in-2020.html

If there is a second wave of the coronavirus, the OECD said global growth will contract by 7.6% in 2020, and “remain well short” of its pre-crisis level by the end of next year.

image

1 Like

De sitter klare, de ler bare av artikkelen om resesjon også. Det mener de er bare tull, for FED gjør alt i sin makt og nå åpner landet opp igjen :slight_smile:

1 Like

Jajajaja…null stress :slight_smile:

1 Like

Spennende dag, ser det ut som dynamikken er i ferd med å endres?

1 Like

Er noe som ulmer ja, VIXen tok i mot på 200-dagers i går. Vi vet jo hva som skjedde sist.

1 Like

Hmm frister å ta litt YOLO VIX Etf nå

Bull :slight_smile:

1 Like

Her er det kommet i finansavisen også :slight_smile:

https://finansavisen.no/nyheter/luftfart/2020/06/10/7536668/warren-buffett-er-en-idiot

1 Like