Prøver en ny entry på 5x’en her…
Edit: nok et selskap konk.
Prøver en ny entry på 5x’en her…
Edit: nok et selskap konk.
Dagen ender vel i pluss tenker jeg
OSEBX only goes up???
Mnja, oljeprisen har hentet seg ganske bra inn siden vi åpnet, samme med S&P.
Får kanskje test av 3k ila. dagen når US åpner, det blir syrestesten for korreksjonen.
Følger med på brudd på denne formasjonen:
Har CNBC på i bakgrunnen, hjelper nok ikke når de kjører på med “virus surge” som overskrift.
Jeg tror de fleste tenker at det absolutt ikke er umulig at det skjer men at det er så mye negativt nå at det fort også kan komme et lite sammenbrudd.
Selv om argumentasjonen har veldig hovedvekt på det negative på denne tråden så er nok ikke alle så skråsikre på at et større ras kommer nå. Men det går vel mer på å følge det man ser på som mest sannsynlig.
Men slike tråder skal man selvsagt ta for de ekkokammerene de er
Ble invitert til en Facebook-gruppe som har fått flere tusen nye medlemmer på få uker, og etter å ha lest litt slår det meg hvor skremmende lavt kunnskapsnivå disse “invistorene” har om markedet og investeringer generelt, og hvor kynisk enkelte personer opererer for å pumpe opp illikvide pennystocks med mange hundre prosent, for deretter å hausse opp på Facebook-grupper og forumer, hvor Kay Robin, Kent Ronny og Kim Roger blir sittende igjen med svarteper når aksjene faller tilbake til tidligere nivåer.
Virker som at mange seriøst tror de kan gjøre 200% i en ny aksje hver bidige dag, og stoler blindt på disse selvutnevnte “ekspertene”.
Jeg er bear på norsk økonomi fremover generelt. Det som har skilt oss fra andre land er at vi fant en naturalkapital på rundt 24 milliarder fat olje. Rundt 2/3 er hentet opp og solgt samtidig som vi ikke akkurat har blitt et nordens Singapore. Ganske trist hvordan man ødslet bort en slik mulighet.
“Gjennom snart 50 år er det produsert og solgt rundt 48 prosent av det vi antar finnes av utvinnbare ressurser i petroleumsforekomster på norsk kontinentalsokkel. Store gjenværende petroleumsressurser tilsier at det også de neste 50 årene vil være et høyt aktivitetsnivå på sokkelen.”
Vi har ødslet bort muligheten ja…
Siden peaken var i 2001 og de to største feltene er nærmest tomme tillater jeg meg på tvile på 48%, men det spiller forsåvidt ingen rolle om det er 48% eller 66%. Norge har et innenlandsk forbruk på 300000 fat om dagen også, så det er ikke alt vi får solgt av det som gjenstår. Tviler på at vi er nettoeksportører om 20 år.
Her er en ganske god oversikt[1]. “Dei opphavlege utvinnbare petroleumreservane er på 62,1 milliardar fat oljeekvivalent. Totalt 69,6% av desse er utvunne. Gjenverande reservar er på 18,9 milliardar fat oljeekvivalent. Med noverande produksjonstempo er desse reservane utvunne på 12,9 år.”.
Handlingsrommet er heller ikke så stort lenger, all den tid oljefondet alt brukes til å dekke inn budsjettære underskudd som har tilkommet gjennom altfor mange statlige forpliktelser herfra og inn i evigheten (økt befolkning, pensjoner, […]).
Jeg skulle ønske man hadde hatt en lavere utvinningstakt helt siden 1960 og heller hatt som ambisjon å ha en mindre ensrettet økonomi og heller vært mer som et nordens Singapore eller nordens Sveits. Det er ikke for sent selvsagt.
Utenfor tema egentlig, men poenget mitt er at det snart er noen hundre tusen mennesker som må jobbe med andre ting enn olje og dertilhørende industri og det er øyensynlig lite som legges til rette for det. Derfor er jeg litt perma-bear.
Perma-bear = Isbjørn?
Fortsetter corona krisen og vokse, skal markedet helt sikkert ned igjen. Og naar de fleste forstaar at corona krisen vil vare i 3 aar foer viruset forsvinner av seg selv, saafremt ingen fremskaffer en vaksine innen den tid, faller nok det V shapede haapet etterhvert.
I hvilket tidsperspektiv mener du. Mener du også dette om du veier inn at vaksinering starter i August?
slike utsagn er grunnen til at jeg er bear
7 % til ned. Tja, det er en begynnelse. Men blir ikke overrasket om bunnen går under forrige low.
Har tracket den wedgen du tegnet i lengre tid i Xact OBX Bear. La også merke til denne (potensielle) formasjonen (omvendt av chart jeg postet for OBX).
Sammenfaller bra med OBX ned mot 665-650 rangen.
Kan fort bli en OHS ut av det. Passer jo bra med potensialet ned mot 665. Nå har jo akkurat wedgen blitt brutt og testa på oversida (i log. chart). Hva er eventuelt potensialet på denne formasjonen?
Hvis du tar topp og bunn i wedgen får du ca. 49-50% - ekstrapoler dette fra bruddpunktet.
Jeg får da rundt 49 kr som target
MACD bekrefter moment til nedsiden på OBX med bearkryss:
2960 er vel et støttenivå for sp500.