Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Historien har jo en tendens til å gjenta seg selv. To ganger tidligere er rentene satt til null i USA:

Twice in this century, the US went through debt crises so severe that the Fed had to drop rates to zero and resort to unconventional policies like quantitative easing.

The first time was in the 1930s and then again in 2008–2009. In both cases, it “worked” in the sense that asset prices recovered. But it also had adverse side effects.

Unintended Consequences

Higher asset prices benefit asset owners. And most people are not asset owners.

The result is a wealth gap between rich and poor, which of course always exists. But in these periods it grew too obvious to deny.

A small part of society prospers as its assets gain value while the majority struggles. It happened in the Great Depression, and we saw it again in the post-Great Recession years. Data-driven Dalio quantifies it in this chart.

https://ggc-mauldin-images.s3.amazonaws.com/uploads/newsletters/Image_3_20181127_ME_OP_JM_DebtCycle.png Source: Ray Dalio

1 Like

Potensielt falle ned til $38 ved brudd på formasjonen:

Jeg er klar over at det er kommunisert, men vi vet at det er et klart gap mellom retorikk og praksis.

edit: Og ikke minst utfall @Slobo

Jeg er kanskje litt grunnleggende negativ til markedet og dette er noe av grunnen til at jeg gikk glipp av en formiddabel oppgang i indeks fra 2014. Tjent penger har jeg, men ikke i den grad jeg kunne hadde jeg fulgt flokken. Det ble noen helt spesifikke case som materialiserte seg, hadde altså ikke i nærheten av noen form for bredde i porteføljen.

1 Like

11 min siden

NTB

WHO: Koronasmitten sprer seg stadig raskere

Koronapandemien vokser stadig i omfang, og følgene vil merkes i flere tiår, advarer Verdens helseorganisasjon WHO.

– Pandemien vokser fortsatt, sier WHOs generaldirektør Tedros Adhanom Ghebreyesus.

– Vi vet at pandemien er mye mer enn en helsekrise, det er en økonomisk krise, en sosial krise og i mange land en politisk krise, sa Tedros på et digitalt helseforum i regi av Dubai i De forente arabiske emirater mandag.

– Effektene vil merkes i flere tiår framover, tilføyer WHO-direktøren.

Over 9 millioner smittetilfeller er registrert i verden så langt. Bare siste døgn registrerte WHO over 183.000 nye tilfeller. Antall dødsfall har passert 470.000.

@Nocturne : ser jeg feil eller var osebx nede under ma200 både i daily og 1hr??

Det stemmer såvidt jeg kan se i mitt chart :love_you_gesture:

1 Like

Tjente vel ikke akkurat mye penger de som satt short på slutten av 2011. Så er vel nesten slik at når “alle” er short så skal vi vel opp?

2 Likes

Det som var poenget mitt

1 Like

Dette kan vel være folk som er long aksjer som hedger @Hocki ?

A high put/call ratio can indicate fear in the markets, while a low ratio indicates confidence.
For example, in the summer of 2015, the Put-Call ratio was as high as 3.77 because of market fears stemming from various global economic issues like a GDP growth slowdown in China and a Greek debt default.

Uansett interessant å se hva som skjedde da…

Såklart kan det være hedging. Rundt aug/sept 2015 var det mest short det året. Se hvor bra de traff :slight_smile:

Jeg tror bare shortinteresse i derivat markedet med terminkontrakter mer sannsynlig er en hedge, enn ren short av aksjer i indeks. Hvis man ser på f.eks SPDR ETFen så gikk short interessen ned med -6% sist uke.

image

iShares Core ETFen har mye å gå på for å komme opp på “max pessimisme”

Med det sagt så er jeg glad det er fondene og money managers, og ikke retail som shorter :love_you_gesture:

image

Så får vi se om Robinhood gjengen har stayer-evne til å ta innersvingen nok en gang :smile:

Ca på høyde med pessimismen på bunnen i mars?

Ja, pluss minus 1 uke, men forskjellen er jo nivåene vi er på nå, kontra Mars :wink:
Gir mer mening å shorte etter +30% fra bunn, enn -30% fra topp :love_you_gesture:

Ser ikke ut som om OBXen bryr seg særlig om hva Futtene i US gjør. Bra for meg.
Brudd på denne store trekanten nå så er vi golden. Trenger close under 725.

Husk at tirsdager er dagen Fed pumper mest :slight_smile:

Hvor har du hentet denne fra?