Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Pluss 500 opsjoner av en art. Men de er litt rare, så man skal helst ut av dem mogleg dager før slutt, i mitt tilfelde kjøpt putopsjoner med strike 980 på Tesla utløp 15.07 Men der kjøres jevnt raids, med stor spread, og uerfarne blir skyllet ut. Skal man prøve, er det et must, at se litt på demokonto, og prøve sig der. 80% taper på den type handel, mig selv inklusiv, og har gjort det siden 2012…men spennende…

2 Likes

Interesting… :thinking:

https://www.cnbc.com/2020/06/23/theres-a-wave-of-selling-estimated-to-be-in-the-billions-thats-about-to-hit-the-stock-market.html

2 Likes

Det var jo en av de tingene som snudde markedet når det samme skjedde motsatt vei sist.

2 Likes

4 Likes

Får håpe FED ikke tar sommerferie :smiley:

1 Like

Slitne amerikanske forbrukere går fra asken til ilden? Crash i dollaren på 35 % betyr at amerikanske forbrukere får vesentlig dyrere importvarer, hva det kan bety for en forbrukerdrevet amerikansk økonomi?

Kan vi også se begynnelsen på slutten av dollar-hegemoniet? Proteksjonisme, isolasjonisme, pengetrykking, manglende sparing, rekordstore underskudd på budsjett. Dette ser ikke bra ut for US economi.

Fra samme skribent:

The coming collapse in the dollar will have three key implications: It will be inflationary — a welcome short-term buffer against deflation but, in conjunction with what is likely to be a weak post-Covid economic recovery, yet another reason to worry about an onset of stagflation — the tough combination of weak economic growth and rising inflation that wreaks havoc on financial markets.

Moreover, to the extent a weaker dollar is symptomatic of an exploding current-account deficit, look for a sharp widening of America’s trade deficit. Protectionist pressures on the largest piece of the country’s multilateral shortfall with 102 nations – namely the Chinese bilateral imbalance — will backfire and divert trade to other, higher-cost, producers, effectively taxing beleaguered U.S. consumers.

Finally, in the face of Washington’s poorly timed wish for financial decoupling from China, who will fund the saving deficit of a nation that has finally lost its exorbitant privilege? And what terms — namely interest rates — will that funding now require?

Tenk på at dollaren er allerede veldig sterk. Selv om den skulle crashe 35% ville det jo bli ned til et historisk “normalt” nivå?

2 Likes

Vi snakker ikke om et gradvis fall, men et crash, til all all time low (2008 / 2011 verdi), i første omgang.

Stephen Roach:

And the rest of the world is starting to look less bad. Yes, a weaker dollar would boost U.S. competitiveness, but only for a while. Notwithstanding the hubris of American exceptionalism, no leading nation has ever devalued its way to sustained prosperity.

2 Likes

Har selv gått ut av “longs’ene” for å se hvordan dette utspiller seg.

3 Likes

I utgangspunktet er det bra for konkurransedyktigheten til et land å ha en svak valuta. Vi får se, veldig stor usikkerhet rundt videre utvikling av både dollaren og hva det vil ha for konsekvenser andre steder. Hvis jeg var skråsikker på svakere dollar ville jeg først og fremst forsøke å få en eksponering mot dette så direkte som mulig.

725 er viktig nivå på OBXen i allefall. Har tatt i mot 3 ganger nå, men i dag gikk den såvidt gjennom.
Kjøperne dukket opp her og forsvarte nivået, men bouncen ser foreløpig svak ut. Ryker den, blir det fint med pullback helt ned til 715, 700 og så 685. Ryker 700 så føler jeg vi bjørner er golden :slight_smile:

OSEBX - dere ser hvorfor dette er teknisk viktig nivå å holde:

4 Likes

Crash i dollar på 35 % tror jeg kan utløse en ny finanskrise. Tenk på alle som sitter eksponert i dollar - enorme tap. Ellers er skåsikkerhet ikke min sterke side - er derfor bare i bjørner på obx-en. :smiley:

1 Like

… der røk 725. Regner med fallet vi tilta nå - var nok endel SL like under :facepunch:

3 Likes

Halslinja på HS-formasjonen ligger vel noen poeng under 721-722?

Hmmm, bruker du log chart? Jeg har halslinjen rundt 715 :thinking:

Bruker log chart, ja. Mener å huske fra Haugens “søndagens aksjetips” at han hadde halslinja på osebx-en på litt over 800? Mulig jeg husker feil?

Det er noen små støttenivåer rundt 722-718 i mitt chart, men jeg ser på brudd på 715 og 700 som milepæler. 715 fordi det var ganske grei motstand på vei opp, fikk en pen rejection her på første test, og så brøt den gjennom og testet fra oversiden og da holdt det som støtte. Fikk ny test av dette nivået når vi førsøkte å bryte trendkanalen sist uke, men den holdt igjen. Spennende blir det :facepunch:

1 Like

Tror du har rett ved nærmere kikk :+1:

1 Like

Klassisk eksempel på hvordan støtte blir motstand her nå:

Olja ligger i en HS - bryter vi ned? :pleading_face:

S&P futures har brutt ned fra en HS og dannet nytt bearflag:

3 Likes