Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Jeg har vært såpass bjørn at jeg har hatt pengene i hiet en stund. Husk at det var en del okser rundt og slang med hornene etter første fall i 1930 også…

It’s a marathon osv…

2 Likes

De som kjøpte på toppen av rekylen i 1930, etter det første bratte krakket, måtte vente helt til 1954 før Dow Jones indeksen var tilbake på samme nivå igjen. 24 års ventetid før investeringen var i null igjen.

Kan det samme skje igjen?

2 Likes

Ja, det samme kan selvsagt skje igjen. Men hva er sjansen for det?

Ikke så stor i mine øyne. Aksjemarkedet er i dag koplet tettere sammen til økonomien. Myndigheter og sentralbanker vil etter hva jeg forstår gjøre alt de kan for å unngå at noe lignende skjer denne gang.

Det er jo det det ikke er, økonomien går ad undas mens aksjer nærmer seg ATH, henger ikke på greip

6 Likes

Det er tettere koplet til økonomien når det gjelder arbeidsplasser og opprettholdelse av levestandard - etter hva jeg forstår.

Det har vel vært påpekt en del ganger at 1930 er ikke en analog du kan sammenligne mot. Post 2008/2009 er så hardt stimulert fra FED at det finnes knapt noe man kan sammenligne mot.

Men det du kan stole på i korte løp er at FED vil bruke any means necessary for å pumpe inn full recovery. De vil ikke stoppe før suksess. Alle verktøy lov. Til og med negativ rente om recovery ikke fortsetter så lett som nå.

Ikke ofte man ser en Quintuple top. Tror faktisk det er første gang jeg ser noe så range bound i S&P.

3 Likes

Skjønner ikke at dere orker å bli overrasket. Its rigged og nedsiden er blokket.

1 Like

Wall Street ender dagen med kraftig nedgang

De amerikanske børsene ender dagen med en kraftig nedgang på over to prosent onsdag.

S&P 500 stenger ned 2,6 prosent.

Dow Jones stenger ned 2,7 prosent.

Nasdaq Composite stenger ned 2,2 prosent.

Fallet skal i stor grad skyldes et stort antall nye smittetilfeller som sprer uro i debatten om gjenåpning og restriksjonlettelser.

Det ble i løpet av dagen meldt om at de amerikanske delstatene New York, New Jersey og Connecticut innfører en 14-dagers karantene på reisende fra delstater med stor smittefare, skriver CNBC.

Per onsdag må personer fra delstatene Alabama, Arkansas, Arizona, Florida, North Carolina, South Carolina, Washington, Utah og Texas belage seg på en 14 dagers karantene hvis de vil inn i New York, New Jersey eller Connecticut.

Amerikanske luftfartaksjer falt umiddelbart etter meldingen.

I tillegg skal en fornyet handelsfriksjon mellom USA og Europa ha spilt en rolle i markedet, der USA vurderer tariffer på varer fra Europa til en verdi av 3,1 milliarder dollar.

Oljeprisen falt med over fem prosent i løpet av dagen etter at amerikanske oljelagre steg mer enn ventet i forrige uke, der lagrene økte med 1,4 millioner fat mot ventede 300.000 fat.

4 Likes

Enig, veldig spesielt! Også veldig spesielt er toppen som henger der i “løse lufta”

4 Likes

Som @Hild påpeker. Ser man på effort vs Result så var det jævlig dårlig valuta for pengane på den volumspiken der.

Kan vel trykt si det er noen som “cockblocker” veien ned…

2 Likes

Exactly. Futures er forøvrig allerede på vei opp.

Skjønner ikke at det skrives hundrevis av poster typ “nå skjer det…Yes!!!”, når Powell har forklart “it aint gonna happen because we are shooting with the big guns and will continue til this is fixed.”

Hva er rasjonalet? Tror dere at FED ikke egentlig mener det de sier?

1 Like

Volumet der inkluderer jo cash-close, som alltid er høyt. Kursen på futures trenger ikke nødvendigvis å bevege seg altfor mye på åpning og lukking av cash selv om volumet er høyt…

1 Like

Jeg får gjenta meg selv, børsen har ikke steget noe på lenge nå. Kun jokking opp og ned innenfor samme intervall.

1 Like

Overrasket? Si meg neste gang du ser et chart hvor kursen treffer samme topp 5 ganger før den korrigerer ned :thinking: Det var bare det som var “overraskende”, ikke at den tok i mot på støttenivået. Det var jo også forventet.

Postet dette tidligere i dag (lenger opp i tråden) og vi traff target for bearflagget perfekt (overshootet litt på første candlen ser jeg). Nå tipper jeg vi skal lage et nytt bearflag, men litt for tidlig å si.

2 Likes

Jeg har kjøpt Bull X5 flere ganger når bjørnene hyler høyset i ekstase. Hvorfor tjener jeg mye penger på det? Jo det er falsk alarm om og om igjen, og når markedet slyter opp så er det bare å lette seg og ta gevinst. Det er fryktelig forutsigbart. Når det gjelder 5 topper, så må de gjerne fortsette som dette et helt år da jeg tjener mye på disse krampesalgene som blir gjort i bunnen omlag 4% under de lokale toppene.

Noen mener og at det er formidabel oppside. Selv om man bare letter seg litt så er det altså mulig å få være med på en større opptur:

Husk dere kan ikke sammenligne børsens MCAP Pre-Corona med nå Post-Corona. Man er massivt stimulert nå og dersom økonomien bare er i nærheten av performe som tidligere så vil indeksene skyte hardt i været. Følg med. FED har sterkeste ordbruk noen sinne. No way at de slipper SP500 ned så tidlig i løpet.

Problemet er at du ikke er 5x bull S&P men Oslo børs. Og Oslo børs har ikke laget 5 topper slik S&P har gjort. Faktisk har OSEBX underperformet ifht. de amerikanske indeksene. Det er en av grunnene til at jeg ikke shorter USA; selv om FED pumper opp indeksene der, så kan vi f.eks ha elendige dager dersom oljeprisen er ned eller selv om S&P er opp, slik det var tidligere i uken.

Du skrev i går at du ikke hadde problemer med å gli opp undersiden av trendkanalen, vel, det tror jeg blir vanskelig i morgen da vi alt har brutt ned fra bearflagget og jeg regner med vi får follow-through basert på hvordan US closet i kveld. Jeg er i allefall glad for at jeg tok mer bjørner :kissing_heart:

@Bakglatt - det er faktisk en reversal formasjon du ser der med en “topp” hengende i løse luften som du sier. Du kan lese mer om det her:

4 Likes

OBX følger nesten SP500 slavisk med små avvik her og der. Indeks ETF og ETN worldwide hjelper til med det. OBX kan ikke fortsette ned mens SP500 kjører opp. Skal smittefrie OBX ned mens smittehavarerte SP500 opp? Dette er du nok enig i når du får kastet dine bearflags nok en gang :wink::kissing_heart:. Et Bearflag er ubrukelig dersom et påfølgende børsfall er umulig.

De umulige e mulig…hør litt på DDE, de sier mye smart :slight_smile:

1 Like

Godt å se det er motsatt gjensidige overbevisninger :slight_smile: