Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

@Christian - godt poeng. Glemmer hele tiden valutaen oppi evalueringen av selskapene.
MEN; problemet er at det samme ikke gjelder her hjemme. Vi har IKKE trykket opp j** med penger som EU og US. Vi har brukt av oljepengene våre, som en fornuftig snørrunge som sparer snopet til barne-TV istedenfor å spise det med en gang. Vi er edruelige - så hvordan skal man forsvare en tilsvarende oppgang her? :thinking:

Weekly close over 769 @Buffet - da vet du jeg har solgt.

1 Like

Hva skjer etter det? :slight_smile: vente på ny bear-inngang, long, eller tar du en pause? :slight_smile::slight_smile:

Usikker, tar nok en pause, og avventer ny inngang rundt ATH? :joy:

1 Like

Men chartet for OSEBX ser jo ikke tilsvarende ut? Vi har ikke globalistselskapene (Amazon, Apple, etc) i indeksen. Vi har derimot olje, så utviklingen hos oss avhenger av oljeprisen. Resten av indeksen hos oss har jo kommet seg rimelig greit. Equinor er f.eks. 20% ned. Tenker oljemyggene er mye mer ned.

1 Like

Ja, ikke uenig med deg, Equinor, DNB og Telenor er de som vekter mest i OBX - sikkert også OSEBX.

Det er jo også mye fisk, litt forsikring, litt matvarer osv. - et sammensurium av sektorer :sweat_smile:

Derfor gjør det det mer attraktivt å shorte OBX også; - vi har ikke den samme pengetrykkingen som de har i EU og US, vi bruker av oppsparte midler. Videre så vil en potensiell ny lock-down her hjemme føre til børsfall her hjemme, men ikke nødvendigvis børsfall globalt.

Selv om vi lever i en global verden bør man se på hva en sterk krone + lock down vil føre til for konkurransedyktigheten til selskapene våre. OBXen er “bare” ned 8% for året. Hvis man tenker konsekvensene av pandemien og at den ikke er over i det hele tatt, så synes jeg det fremstår som særs attraktivt ifht. shorting.

On that note - XACT BEAR OBX

Merk dette er et weekly chart.

Fra toppen 12 august til breakout 27 januar - 168 dager.

Vi fikk en backtest av breakouten før den tok helt av… :sweat_smile:

Hvis samme mønster nå gjentar seg - topp 16 mars…

… så bør vi bryte ut i slutten av august her… :slight_smile:

2 Likes

Hmm ble ikke armageddon i dag heller? :thinking:

Jeg tror mer og mer på september som den store bear måneden. Se på VIXen f.eks:

Og analysen av XACT OBX over. Tror kanskje et siste leg ned på den.

Olje - en siste pump til $48, og så dump!

Gull er i ferd med å etablere nedtrend. Dumpa hardt i går.
Hvis dollaren bryter opp så vil aksjer, råvarer og kryptovaluta også falle hardt!

3 Likes

Viktig å kjøpe det som det trykkes mest av ja og som har uendelig supply :sweat_smile: Blir som å kjøpe Element-aksjer når de trykket aksjer ennehver uke, man må liksom bare kjøpe det.

Jeg tror ikke helt på det selv, men dollaren virker veldig oversolgt.
Hva skjedde med råvarer og aksjer sist dollaren hadde et rally?

Hva skjedde akkurat med OSEBX? Stakk rett opp

Har ikke studert chartet, men tenker heller det er hva skjedde med dollaren når aksjemarkedet fikk seg en knekk? Rømme til dollaren er jo vanlig i panikkmodus.

Nå som de hele tiden vanner ut dollaren så tviler jeg på at folk har hastverk med å komme seg over dit fra krypto, gull, aksjer osv…

Blir det ny ath på s&p idag? :slightly_smiling_face:

3 Likes

Usa åpner sprekt.

Test av ath igjen? Ohs?

Ser slik ut…

Galskap, men man får bare være med å ri han av :slight_smile:

FED’S ROSENGREN WARNS PANDEMIC RESPONSE IS HOBBLING ECONOMIC REBOUND

• ROSENGREN: FULL RECOVERY WILL BE ‘VERY DIFFICULT’ AS LONG AS VIRUS POSES SIGNIFICANT HEALTH RISKS

• ROSENGREN: DATA INDICATE ECONOMIC RECOVERY ‘MAY BE LOSING STEAM’

• ROSENGREN: ‘CONTINUED STIMULATIVE MONETARY AND FISCAL POLICY ARE CRITICAL’

ROSENGREN: STATES THAT REOPENED QUICKLY HURT ECONOMY AND PUBLIC HEALTH

ROSENGREN: IT WOULD BE VERY BAD NEWS IF THERE ISN’T ADDITIONAL STIMULUS

Virker som FED også begynner å få kalde føtter.

Send more money :money_mouth_face:

2 Likes

Nå er jeg ned 15% i verdi @XACT BEAR /7.5%), så da må børsen falle rundt 10% for at jeg skal være break-even der gitt at den tracker sånn passe riktig. : D

Meanwhile er XXL-aksjen opp 5-6x, Bouvet opp 2x, og XACT BULL 60% elns. Feels bad man.

3 Likes

Soros har vondt i shorten? :+1: