Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Kiler er min favorittformasjon, så lenge de får follow-through. Som jeg har påpekt mange ganger er det ikke formasjonene, men at folk ikke agerer på dem som er problemet :sweat_smile:

Se på VIXen f.eks. Kile - brudd opp. Ny kile nå - får vi brudd opp igjen?

Når det gjelder OBXen så holder jeg bullkortet åpent @Savepig

Så lenge vi holder den stigende trendlinjen kan man tolke formasjonen bullish (ascending triangle).

In other news:

12:48:43

NTB

BNP raser i hele EU

Eurosonens økonomi krympet med 12,1 prosent i årets andre kvartal, ifølge Eurostat. Siden nyttår er nedgangen på hele 15 prosent.

Fallet er det største siden Eurostat begynte å føre oversikt. Utviklingen er i tråd med forventningene og tidligere indikasjoner, etter at land over hele kontinentet er blitt hardt rammet av det økonomiske uføret koronapandemien har brakt med seg.

Som følge av reiserestriksjoner og nedstengninger, har turismen nesten stoppet helt opp, og handelen er også hardt rammet. Verdensøkonomien er ventet å gå inn i den verste resesjonen siden andre verdenskrig.

Storbritannia, som ikke lenger er med i EU, hadde størst nedgang i BNP av landene i Eurostats oversikt, med 20,4 prosent. Også Spania (18,5 prosent), Ungarn (14.5 prosent), Frankrike (13,8 prosent) og Portugal (13,9 prosent) har stor nedgang.

De nordiske landene kommer best ut. Finlands BNP sank med 3,2 prosent. Også Danmark klarte seg relativt bra, selv om det ble et rekordstort BNP-fall på 7,4 prosent. I Sverige sank BNP med 8,6 prosent siste kvartal.

Statistikken er foreløpig, og flere EU-land, blant dem Estland, Irland og Hellas, har ikke lagt fram sine kvartalstall ennå.

2 Likes

Tror dette blir en av kilene av Nocturne som treffer. Tipper på ruskevær neste uke på børsene.

1 Like

Vel, første test av 200 dagers glidende snitt som @Savepig påpekte er foreløpig vellykket.
Close i dag blir viktig. US futures har hentet seg ganske bra inn og er nå nesten flatt ifht. -0.5% tidligere i dag. Samme med olja, innhenting på nesten 1%. Synes det virker veldig uavklart, men rent teknisk er i allefall alt rigget for fall. Nå må bare folk selge :sweat_smile:

Du dekker ikke inn shorten idag altså?
Du er jo siste pessimist! Alle venter bare på du skal kaste inn handklet så vi kan gå short :sweat_smile::see_no_evil:

2 Likes

Haha, nei, skal vente til neste uke, vurderte å øke i går, men jeg er tungt nok inne nå til at det blir for dumt. Skrev tidligere i uken at weekly close over 767 var min line-in-the-sand. Foreløpig ser det bra ut og derfor sitter jeg :partying_face:

3 Likes

Hahah :sweat_smile: Ja stemmer. Har lastet opp med bear-posisjoner selv idag :ok_hand:

Du er seig. Det skal du ha!

1 Like

Synes både Raoul Paul og Sven Henrich var inne på noe sentralt med tanke på boble-tendenser: aldri short en boble, det kan koste deg dyrt. Nok av tid til å shorte når bobla først sprekker. Flere indikasjoner på at akkurat det snart kan skje.

2 Likes

Dyr lærdom men jeg tar det kuli så lenge bobla sprekker. Time is on my side :partying_face:

Brudd på hourly bearflag. Target 748 ish…

2 Likes

Jeg har litt problemer med å se at man kan analysere VIXen med kileformasjonsanalyer. VIX er pr def kileformet, da den gjerne eksploderer opp og så går sakte ned igjen. Problemet er at det er vanskelig å forutse eksplosjonen basert på VIX-analyse i seg selv. Generelt vil jeg si at VIX ligger for høyt (dvs mye høyere enn før COVID 19 inntraff), og at den faller såpass raskt i gjennomsnitt for tiden at det skal en rimelig radig rykk til for at investeringen skal lønne seg. Rykket måler seg fortsatt med det som skjedde i mars i år.

Om man da ikke har veldig flaks og kjøper rett før rykket, eller forutsier det med annen analyse.

Jeg tror ikke vi får et like sterkt rykk nå, som det vi fikk i Mars, da det tok alle på senga. Vi har mye mer info nå om viruset, lock-down, smitte-tall osv. Det eneste jeg ser for meg kan skape et tilsvarende rykk er om ny stimulansepakke ikke går gjennom, og sannsynligheten for at det skjer er særdeles liten. Nå handler diskusjonen heller om hvordan pakken vil se ut, mer om den kommer i det hele tatt.

Mulig dette er en logisk feilslutning, men i mitt hode er et datapunkt, et datapunkt. Man kan analysere alt om man har nok datapunkter - man ser bare etter mønstre, ser om det er noe som gjentar seg, og hva forutsetningene for mønsteret har vært tidligere.

Som du skriver; VIXen får kraftig rykk opp, og så siger den tilbake. Dette mønsteret gjentar seg av og til, og i de fleste tilfeller er det brudd opp av en kile-liknende formasjon som er foranledningen.

Jeg er forøvrig ikke den eneste som analyserer VIXen på denne måten.
Bare søk på VIX analysis på youtube og du vil få opp en rekke folk som ser det samme - så lenge mange nok ser det samme, så blir det en selvoppfyllende profeti? :thinking:

2 Likes

Ja, men VIXen fordeler deg som en statistisk modell, jeg tviler på at man kan lure den. Men man kan bruke VIXen som en hedge, men på de nivåene vi er nå mener jeg det også er en dårlig hedge, om man ikke tror at man får et nytt virus som er ennå verre enn COVID eller at det blir en krig eller liknende.

Det er vel ikke snakk om å lure VIX`n. Den beveger seg inn i en kile hvor det til slutt blir veldig trangt. Da pleier det å være et tegn på at store kursendringer kommer i s&p og da resten av børsene.

Ja, men da er analysen på S&P og ikke på VIX, det kan jeg være med på. At man kjører analyse på S&P som utgangspunkt for å kjøpe i VIX kan fungere, jeg har bare ikke tro på analyse i VIX i seg selv. Det hadde vært for enkelt.

Å, nå beveger VIX seg lite, kjøpe VIX. Da hadde alle vært millionærer, på samme måte som alle hadde tjent penger på rullett.

Faktisk, kan det være at det fungerer til en viss grad på lavere nivåer, men her oppe; tror ikke det.

Videre synes jeg VIX-formasjonen minner om formasjonen til en dame som spiller rullet. Spikene opp er når hun vinner, resten er når hun taper. Men dama blir ikke rik, det vet vi alle.

2 Likes

Vix` er jo volatilitet på s&p.

Jeg vet det, det er ikke direkte volatilitet heller, det har med hvordan opsjonene er satt opp for fremtidig utvikling å gjøre. Forskjell mellom put og call etter en eller annen formel. Men det blir en form for volatilitet.

Jeg tror egentlig ikke det er nok info i S&P til å forutse VIX heller, men det kan være mulig. Det enkleste er at man vet at Trumph skal holde en viktig tale eller at fly skal bombe noe eller liknede. Tror det er vanskelig å tjene penger på VIX fra analye. Noe av grunnen er at det er et nullsumspill–. S&P vokser over langen, det gjør ikke VIX.

Kjøper man VIX ved tilfeldige tidspunkt over langen taper man penger. Gjøre man det samme på S&P tjener man penger.

Ja nå snakker ikke jeg om å kjøpe vix, men bruke vix til å forsøke å spå korreksjoner på s&p.

Ja, jeg har gjort noe som likner på det selv, når volatiliteten øker kan det være tegn på at man nærmer seg toppen, risikoen øker i hvert fall. Jeg pleier bare å se på bevegelsene i kursen, ikke på VIX.

768 @Nocturne , nå er jeg seriøst alvorlig spent på hvor langt over linja i sanden det ene poenget blir.

Håper forøvrig at du fortsatt sitter :blush:

Trodde det var 769 du sa, men ser vi stengte over din limit. Så nå er jeg også spent…