Hehe, jeg logga av og fulgte ikke med på slutten, hadde ikke trodd den skulle bounce såpass. Var det noe spesielt som skjedde?
Jeg sitter enda
God helg!
Hehe, jeg logga av og fulgte ikke med på slutten, hadde ikke trodd den skulle bounce såpass. Var det noe spesielt som skjedde?
Jeg sitter enda
God helg!
Nei, vanlig markedsfomo…
USA og Kina skulle etter planen møtes lørdag for å gjennomgå i hvilken grad Kina har fulgt fase 1-avtalen på handel. Møtet er nå utsatt på ubestemt tid, grunnet «planleggingsproblemer», ifølge Reuters som viser til kilder med kjennskap til planene.
USAs handelsrepresentant Robert Lighthizer, finansminister Steven Mnuchin og Kinas visestatsminister Liu He har vært ventet å ha et videomøte 15. august, seks måneder etter at avtalen trådde i kraft.
Seniorøkonom Knut Magnussen i DNB Markets har sagt at Kina ikke har fulgt fase 1-avtalen.
– De har ikke økt importen fra USA i nærheten av hva avtalen skisserte. Hvis møtet blir noe av, kan det skape negativ stemning i markedet, særlig hvis man truer med å gå ut av avtalen, noe som potensielt kan skje, men det blir bare spekulasjoner, sa Magnussen til E24 i en artikkel publisert tidligere denne uken.
Veldig bra skrevet. Er 100% enig med alle poengene hans (ikke rart, siden jeg også nå blir kalt permabear?). Det tragiske er nok wealth gap, som han sier. Tenk hvordan USA potensielt ser ut om noen år… 
Her fra mars så spådde han børsene videre nedover omtrent på bunnen før rekylen:
Toppen er kanskje nådd nå da?

Bond market bunner nok ut neste uke (hvis det ikke har bunnet ut alt). Pleier alltid å signalisere et kræsj i aksjemarkedet… 
That should raise some red flags as an equity investor, and frankly this alone gives me pause,” he said. “A similar movement occurred right before the COVID crash this year.”
Muh vaksinehåp. Har de ikke priset inn at eventuelle vaksine® skal kurere AIDS, Ebola m.v. allerede?
Burde vært priset inn for lenge siden
At det kommer en vaksine er nok priset inn ja, siste anslagene spår jo vaksine allerede innen jul, mens andre sier Q1 2021. Jeg tror begge anslagene er optismistiske, med mindre man tenker vi gjør som under svineinfluensaen og massedistribuerer en vaksine uten nok testing… 
Det siste du sier er meget sannsynlig, de over dammen gjør alt for å få fortgang i økonomien.
Når jeg ser på børsene ellers i verden så ser jeg at det har vært langt mer edruelig tilnærming til økonomien og beskjeden oppgang sammenlignet med hysteriet i USA. Og da tenker jeg også at et eventuelt fall vil gi et større utslag i USA enn andre steder og sånn sett er det tryggere med aksjer utenfor USA. Hva tenker dere?
Faller usa, vil alt bli dratt med. Så tror ikke det har noen betydning 
Det som kan være fordelen med å eie aksjer i USA, er at dollar kan styrke seg mot norske. Så det godt i mars 
Må si meg enig med Haugen her. Jeg tor uansett vi skal nedover i første omgang. Men holder 858-860 som støtte så blir det nok videre oppover etter det.
Eller kan det være en HS på vei? 
Edit: Haugen skriver at det ble etablert et gyllent kryss i slutten av juli. Noen som vet hvilke glidende snitt han bruker. Han skriver 50 og 200, men det kan da ikke stemme?
Han bruker vektet snitt, WMA
Greater fool theory hevder at det er mulig å tjene penger på å kjøpe overprisede aksjer så lenge det kommer en enda større idiot og kjøper aksjene dyrere etter deg. Mye tyder på at det er dette store deler av markedet nå satser på. Tiden for å finne frem penn og papir og regne på verdsettelse er forbi, nå er det psykologien i markedet som rår. Mange har sett på «corona-dippen» i markedet som en kjøpsmulighet. En mulighet til å komme inn i markedet på et lavt nivå og tjene penger raskt etter hvert som coronasituasjonen og markedet stabiliserer seg. Referansepunktet har hele tiden vært all-time-high i mars, en milepæl å strekke seg etter. Men hva nå? Hva skjer med psykologien i markedet når man er forbi dette referansepunktet? Hva skjer når reiselivsnæringen, utelivsnæringen og aksjonærene mister troen på en rask gjenoppretting av økonomien og tar inn over seg at markedet aldri har vært priset høyere? Det kan fort bli en korreksjon nedover.
Det står nådde den høyeste verdien på 30 måneder. Det må da være den høyeste noensinne dersom buffett-indikatoren på tradingview stemmer.
Gir jo mening, BNP utsiktene for US har vel aldri vært så lave før heller?