Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Ja. Det ser også ut som second wave med corona nå kommer. Så det må ekstrem pengetrykking til for å pumpe børsene ytterligere nå.

1 Like

Britene begynner å kjenne på det nå. Det er vel nesten ikke lampe som ikke lyser rødt nå?

Edit:

Når selv sjefstrategen tviler på at dårlige makrotall og oppblussing av viruset vil prege aksjemarkedet så har det kanskje godt litt for mye?

1 Like

Absolutt alle tegn på at boblen bør sprekke er tilstede, men har de ikke vært det siden Mai? Problemet er at ingen bryr seg om det fundamentale, og da kan ting gå mye høyere og lengre enn det folk tror. Jeg blir ikke overrasket om vi får en korreksjon, men heller ikke om det bare siger sidelengs oppover også neste uke. En ting er i allfall en fattig trøst for egen del, når tyngdekraften først gjør seg gjeldende, kan det skape en snøballeffekt som er vanskelig å stoppe.

https://www.cnbc.com/2020/08/16/virus-relief-delay-could-spark-a-painful-setback-victoria-fernandez.html

2 Likes

Jo, men da har jo helt ekstreme stimulanser kommet på løpende band. Det er jo en ganske vesentlig faktor. Men det er jo klart det kan ikke fortsette slik til evig tid. Så det er mulig de bare må kaste in handklet dersom børsene får seg en knekk igjen.

Consensus er vel at ting vil bli mye verre om FED kaster inn håndkleet, derfor tror jeg ikke det skjer med det første.

1 Like

Tja. De gjør de rike rikere ihvertfall. Men det sier seg selv. Trykker de for mye penger så blir pengene verdiløse til slutt :slightly_smiling_face:

Ban på shortselging, markedspause ved 5% ned, negative renter, mer stimulus… Bull!

Ja børsene kan jo bare ikke falle! Det går ikke…

Bull :rocket:

HVIS vi skal få et ras, i allefall kortsiktig her hjemme, så tror jeg olja MÅ knekke denne uken.
Opec+ møte på onsdag kan være avgjørende, selv om man ikke forventer noen store news.

Formasjon: ascending wedge (bearish)
Timeframe: Weekly
RSI: 53 (neutral)
Stochs: 100 (har ligget på 100 i 3 uker nå).
ADX: divergerer med prisutviklingen (bearish).

Oljeprisen korrelerer mest med NOK og ikke så mye med OSE (eller det vil si korrelerer indirekte siden aksjene blir mindre verdt målt mot andre valutaer når NOK blir svakere).

Når det er sagt så er både olje og børs generelt påvirket av konjunkturen. Så ofte i en resesjon så faller både olje og aksjekurser.

1 Like

“Never before have I seen a market so highly valued in the face of overwhelming uncertainty,” James Montier, behavioral economist and member of GMO’s asset allocation team, wrote it in a recent research paper titled “Reasons (not) to be cheerful: Certainty, Absurdity, and Fallacious Narratives.

Om et nytt fall kommer, hvor lang tid vil det ta før vi er tilbake til dagens verdier? Det har jo gått veldig fort etter mars…

Hvor langt er et tau?

Tenkte kanskje det var noe historisk man kunne sammenlignet med og synset litt her sammen med andre bjørner.

Planen jeg vurderer er å ta gevinst på aksjer jeg ikke tror stiger de neste 6 måneder, slik at man har litt kapital.

I 2008 tok det vel 5år, mener jeg :slight_smile:

1 Like

Uansett hva som var feil med økonomien i verden før Corona, så virker det som det ikke teller nå før Corona er under kontroll. Da blir det å støtte oppunder økonomien i stor skala så blir vel regnskapet gjort opp etterhvert og fallet kommer fortløpende etter dette da den normale hverdagene er tilbake. Pr idag får Corona skylden for alt.

1 Like

14:41:01

Kenneth Lund

Nedslående fra amerikanske innkjøpssjefer

Empire Manufacturing-indeksen var 3,7 i august, ifølge data fra New York Federal Reserve.

Ifølge Direkt Makro var det på forhånd ventet en indeks på 15.

Indeksen fremkommer ved at sentralbanken i staten New York hver måned stiller en del spørsmål til en rekke av delstatens vareprodusenter om situasjonen i dag og seks måneder frem i tid.

Empire Manufacturing er hver måned den første regionale undersøkelsen om forventningene til de amerikanske innkjøpssjefene. Indeksen ble første gang publisert i april 2002, men Fed har data tilbake til juli 2001.

TDN Direkt

Blir vel vaksinenyheter i dag da…

Skulle ikke forundre meg. Et lite hjertesukk; Xact OBX bear har store deler av dagen lægget enormt bak OBXen. Når OBX var i minus, var også XACT OBX i minus, med så mye som 0.5% (!). Det skal ikke gå an. Nå er korrelasjonen mellom 0.2-0.3% i forskjell, OBX er i skrivende stund på +0.20%, mens XACT er ned 0.71%. Kan det ha noe med at Nordnet er nede? :thinking:

En fattig trøst i bearhelvete - dagens oppgang kommer på tidenes laveste omsetning siden mars (!)

Wedge inside a wedge inside a … :sweat_smile: