Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Hvorfor vil sterkere dollar være bearish for aksjer? Trodde det var svakere dollar dere fryktet

Dollaren skal være helt i ro her for at det skal være bull?

Min antagelse er at pengetrykkingen i USA er det som holder de amerikanske indeksene oppe. Det som holder de norske indeksene nede er oljesektoren, det holder også krona nede. Også at vi har en knøtteøkonomi da.

1 Like

Det er en invers korrelasjon mellom Dollaren og S&P indeksen.

4 Likes

Har du prøvd å zoome ut litt? :slight_smile:

3 Likes

Tror ikke jeg har hørt annet her enn “@Nocturne, hva hvis du bruker litt høyere timeframe?” :smiley:

… tror også det er et godt poeng. :wink:

1 Like

Grunnen til at jeg brukte en lav timeframe er fordi det er enklere å zoome ut når man sammenligner to indekser / grafer i TV. Prøv å velg weekly og monthly og gjør samme øvelse som jeg gjorde over og legg ut bilde. Vil gjerne vite hvordan man gjør det :wink:

Vi har jo hatt en lang period med sterk dollar og sterk børs de siste årene (om vi ser bort fra 2020)

Jeg er enig med @Christian om at oppgangen primært skyldes pengetrykking, og frykt for inflasjon (TINA). Inflasjon gjør assets dyrere. Enig?

Dersom nå dollaren styrker seg skal assets normalt falle i pris fordi miljøet er deflatorisk.

Ikke spør meg hvorfor, jeg synes bare dollaren ser ut som den har bunnet og jeg tror det vil føre til mer fall i aksjemarkedet i USA. Jeg så en video for to dager siden som naila dollarbunnen (om dette var bunnen), og han mente både assets og commodities (som olje, og gull) skulle ned pga. dollarrally.

Dette er i en tid hvor alle er bearish dollar. Hva om dollaren begynner å bulle? :thinking:

1 Like

Du tenker at det blir dårligere tilgang på dollar? Jeg ser ikke hvorfor det skulle skje nå? Pengene som er trykket bort blir neppe borte?

Det stemmer at dollaren gjerne stiger under krakk fordi man tar ned risikoen og sitter med cash i det som anses som en av de tryggeste valutaene. Men da tenker jeg at det er dollaren som reagerer på at børsen faller heller enn motsatt. Andre perioder har man både stigende dollar og stigende børs. Det enkleste for min del blir å fokusere på selve chartet og tenker at det finnes gode muligheter for å hente ut litt mer, men kan så klart ta feil.

3 Likes

Disse tingene er ikke enkle å forstå, og jeg kan ikke si jeg har 100% forståelse av mekanismene, men jeg prøver å lese meg opp på det, og hvordan korrelasjonene er ifht. dollar / bonds og assets. Både dollar og bonds har stupt mens aksjemarkedet har gått oppover. Det er bare naturlig at pendelen svinger tilbake på et eller annet tidspunkt.

Det kan være resonnementet er helt feil, men i mitt hode er økt mendge dollar negativt for verdien av dollar, målt mot, si en annen valuta som det trykkes mindre av. Denne inflasjonen av dollar gjør at alt blir dyrere, også aksjer. Hvis dette stemmer, så skal det motsatte, altså en sterk dollar, føre til at f.eks aksjer blir billigere.

Vi hører FED trykker penger @Christian . Men det de faktisk trykker av fysiske penger utgjør jo ingenting ifht. penger som skapes når bedrifter og privatpersoner tar opp lån hos bankene. Det FED gjør er å skape likviditet for bankene, slik at de kan fortsette å låne ut penger. Dette gjør de ved å kjøpe securities. Når likviditeten i REPO markedet tørker opp, går rentene i REPO markedet opp, slik at bankene må ut med mer penger for å låne penger. Denne regningen i tur er det du og jeg som tar, i form av økt rente på våre lån.

Det kan godt hende jeg tar feil, og at dollaren var prematur ifht. rallyet i går, men skulle den bryte opp her, kan jeg fort se for meg hva som vil skje med S&P 500.

1 Like
4 Likes

USA: Jobbtall dårligere enn ventet

Vel 1,1 millioner nye amerikanere meldte seg ledige forrige uke.

De ukentlige jobbtallene fra det amerikanske arbeidsdepartementet ble som vanlig imøtesett med spenning i markedet, spesielt etter at den amerikanske sentralbanken onsdag ga til kjenne bekymring om gjenreisningen av økonomien.

Sist uke tikket antall førstegangssøkende på dagpenger inn på 963.000, noe som var noe lavere enn ventet, og for første gang under én million siden koronakrisen brøt ut i USA i slutten av mars.

Antallet har falt gradvis siden toppen i begynnelsen av april på nesten syv millioner, og denne uken var det på forhånd ventet å ha meldt seg 925.000 nye ledige.

De amerikanske børsene falt noe onsdag etter de grimme signalene fra sentralbanken, og jobbtallene er noe investorene på Wall Street følger nøye med på.

Alt før de dårlige jobbtallene ble lagt frem tydet førhandelen på at de amerikanske børsindeksene vil falle ved åpning.

1 Like

Foreløpig er resultatet en higher low på høyere innsats på sammenlignbart volum.
Klarte ikke å forplikte seg under støtteområde rundt stiplet linje.
Kommer muligens en retest.

1 Like

Børsen er opp mye på grunn av FED sin pengepolitikk, tolker det du skriver som at dersom pengepolitikken strammes inn så vil dollaren stige i verdi og børsen fall i verdi (såfremt ikke inntjening øker tilsvarende for å veie opp for dette) - ser på det mer som to konsekvenser av samme ting enn at dollaren stiger og at derfor børsen faller, men det blir en detalj… Men tror du ikke FED vil fortsette å pumpe inn penger så lenge det trengs?

USA: Industriindeks falt mer enn ventet

Industriindeksen Philadelphia Federal Reserve Bank-indeksen var 17,2 poeng i august, mot en ventet indeks på 21 poeng, ifølge Direkt Makro.

TDN Direkt

Hvis du ser på treasury kjøpene siden mars så har de gradvis avtatt og er nå en trickle ifht. det som var i april. Min tanke er at FED er “fornøyde” med innsatsen så langt og holder igjen krutt til presidentvalget i november (noe konspiratorisk?) - og at børsene naturlig nok bør korrigere noe ned herfra før FED på nytt lader kanonene. Kan det fint gå videre opp? Sure, det har vi sett før. Men er r/r god her ifht. hva den var i mars / april? Hell no :slight_smile:

Nærmer seg noe avgjørende for XACT bear neste par uker. Har egentlig september som den store bjørnemåneden i min kalender, men tror vi må konsolidere litt til før det tar skikkelig av. Trenger at volumet her tar seg opp!

Fra artikkel:

Out of control economies always end up in inflation because it’s the only way governments can default on their debts. The Romans did it. The medieval governments of Europe did it. The governments of the 18th,19th and 20th century did it and it happens today from Iran to Argentina, from Turkey to Venezuela. It’s the path governments take when they can’t afford their budgets or the service on their existing debt and that is exactly where Europe and the U.S. are now, off the cliff of their ability to sustain the government systems and their debt mountains.

So what is it to be? Inflation or deflation?

Clearly the deflationists have ten or more years of experience of pumping QE on their side and a short crisp argument. High unemployment and fear equals deflation. New money does not go into cash but into assets that might get pricey but don’t change the price of bread.

The inflationist argument is more visceral. You can’t make money out of thin air without producing more stuff to buy without making inflation. They don’t have much to say about being wrong for the last ten years. To inflationists, inflation is just obviously coming. To inflation believers, a vast explosion of new liquidity simply cannot be matched with things to buy and therefore must come through into prices rising.

So what is it going to be? I believe it will be inflation.

Milton Friedman said: “Inflation is always and everywhere a monetary phenomenon in the sense that it is and can be produced only by a more rapid increase in the quantity of money than in output… A steady rate of monetary growth at a moderate level can provide a framework under which a country can have little inflation and much growth.”

The point I focus on: Inflation is always and everywhere a monetary phenomenon.

Inflation/deflation is not accidental, it is policy. Deflation is not an accident in Japan and inflation is not an accident in Venezuela. If they were they could simply swap staff at their central banks and sort their “problems.” Inflation and deflation are the result of political necessities created by events.

Deflation will make the recovery from the coronavirus pandemic harder. Inflation will make it easier. Quantitative tightening has been tried and it failed. QE has been tried and it worked. Deflation makes the situation worse, inflation makes the situation less bad. These ‘directions of travel’ means inflation is highly likely.

Will most people even notice 7% inflation a year? How many faster mobile phones will it take to conceal bread going up 10 cents a loaf? Rack that up for five years and you have cut about a third or $8 trillion off the national debt in real terms

Leaving that aside I prefer another argument. It relies on induction. It goes as follows: The market is always right. Therefore the current ridiculous price of stocks must have a reason, based on something in the future more powerful than the biggest dip in GDP since the birth of the industrial revolution (at least according to the U.K. central bank.)

Could it be that stock prices are going up, not because companies are going to do well but because money is going to nosedive in value? The market is NOT actually going up in value, the market is preempting the value of money plummeting.

The market is simply seeing stocks, underwritten in their solvency forever by their governments, as a hedge against the coming tide of liquidity driven inflation.

Surely if the deflationists are right, the market is wrong, because you can’t have deflation/recession and also have rising stock prices. You can’t have deflation and growth, so how can there be rising stock prices? If the value of money goes up, the prices in money of stocks should go down with the other goods whose prices are depressed.

You can have inflation, recession and rising stock prices; you can also have inflation, growth and rising stock prices.

So is the market right or wrong? If the market is wrong, the market will crash, if the market is right we are in for significant inflation. It’s not pretty either way.

1 Like

My point exactly. Følg med på dollaren :crossed_fingers:

NB! - På lang sikt tror jeg også på inflasjon :slight_smile:

Inflasjon, og da spesielt overgangen til inflasjon vil jo potensielt sett være svært ødeleggende for verdien på aksjer siden rentene vil settes opp og det vil være mye mer attraktivt å betale ned gjeld eller sette pengene i banken. Man kan fint ha deflasjon i varer og tjenester og inflasjon i aksjer og eiendom.

F.eks fra Japan, se hvor lenge man ikke har noen konsumpris inflasjon men assets går til himmels.

image

Hvor er vi på denne kurven?

image