Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

3 Likes

R/R er ganske god her synes jeg

Kommer nok til å revurdere situasjonen ved evt brudd ned

1 Like

Da ble det som ventet ned disse dagene. Men støtte rundt 858-ish på osebx ser ganske sterk ut. Så skal vel ned å teste den. Mulig jeg tar gevinst i bearposisjonen da. Hva mener du @Nocturne, holder støtten eller blir det videre nedover?

Tror også det blir en bounce i morgen, men ser du på weekly så bør vi korrigere litt mer. Tenker kampen om 200 dagers på daily er viktig, kortsiktig. Vi skvises mellom den og 50 ukers glidende snitt på weekly som motstand. Brudd på en av disse er det jeg vil legge mest vekt på.

I dag closet vi under, men vi trenger å holde det i morgen og jeg er ikke helt trygg på at vi klarer det. Kommer vel litt an på om S&P setter opp et bearflag på hourly nå, eller om det blir en V-bounce som vi har sett før.

Tror ikke på bounce i morgen. Men liten nedgang til 858 ca for å teste støtten. Så tror jeg på bounce neste uke. Indeksen ser jo egentlig ganske sterk ut så blir ikke overasket om vi ser ath ved ved årsskiftet.

1 Like

Tall fra amerikanske arbeidsmyndigheter viser at antall førstegangssøkende til ledighetstrygd (jobless claims) kom inn på 1.106.000 personer sist uke (per 15. august).

Konsensus pekte mot 925.000 nye søkere.

Oppblomstringen av coronatilfeller kommer dermed tilbake og rammer arbeidsmarkedet.

Dette vil ikke bidra til å dempe investorenes uro etter at gårsdagens referat fra det forrige rentemøtet i Federal Reserve uttrykte bekymring for økonomien på både kort og lang sikt.

Forrige ukes notering ble revidert opp fra 963.000 til 971.000.

Kan ikke dette tolkes som Bull? Samme skjedde i mars hvilket førte til at utenlandske investorer kunne få kjøpt billigere.

Jo, forsåvidt. Det er såpass mange faktorer som påvirker at det er vanskelig å konkludere med hvis A så B. Det er ikke positivt for de amerikanske indeksene i allfall, som er ved ATH bl.a grunnet fall i dollaren som diskutert tidligere i dag. Det KAN være positivt for Europa siden vi uansett har lægget bak indeksene i US. Time Will tell :blush:

https://www.cnbc.com/2020/08/20/dont-count-on-that-extra-300-in-unemployment-benefits-anytime-soon.html

KLAR TALE:

Det er litt make or break for OBX bear - den har “alltid” tatt i mot her nede og rekylene har vært brutale (har bare sjekket 2 år tilbake i tid). Om historien gjentar seg kan man gjøre gode penger ved brudd opp her. I motsatt fall så blir det ATL og kanskje litt dommedag. Jeg kommer i allefall til å holde posisjonen til neste uke, og helst litt inn i september, det tror jeg blir en god bjørnemåned :slight_smile:

WEEKLY

• Bullish divergens i RSI
  • ADX viser antydning til å snu?
  • Savner volum, må ta seg opp ved brudd!

1 Like

På vei opp i USA nå

Ikke for å virke ufin @Nocturne . Men føler du tegner mye TA som er ganske tungt påvirket av din fundamentale overbevisning.

Du har postet det ene bear oppsettet etter det andre de siste 2 månedene. Du har dog moderert deg. Men føler hver lille korreksjon i markedet blir tolket som om dommedag er nær.

Du henviser f.eks til XACT Bear i siste post, og at du bare har sjekket de siste 2 år bak i tid.

Under er et utsnitt som gjelder fra April 2014 til Mai 2016, ca 2 år.

Bear er på ATL, hver gang den bunnet har resultert i god fart opp.

Her er samme chart i dag, med bunnen du referer til.

Det er en eneste stor nedadgående trend… Med en utflating som for 6-4 år siden. Har vanskelig for å tro at du overså denne lange nedadgående trenden når du sjekket oppsettet.

Jeg er enig med deg at vi kan få en relativ stor korreksjon. Men før det skjer må jeg se noe i chartet som avviker fra normalen i forhold til oppturen. Vi har hatt flere mindre korreksjoner og tradingranger hvor alle har vist akkumulering og bullish oppsett.

Man kan jo se seg blind på chartet over. Dette er 1 timeschart. Men fra topp til bunn i rangen er ikke mer en 1,5%…

Får vi brudd ned, kan vi fint gå ned til 3200 området uten et jeg vil si det hadde vært krise i det store bildet. Er ikke mer en 4.2% ca. Dette er 1 dags chart btw.

11 Likes

Ikke for å virke ufin @Nocturne . Men føler du tegner mye TA som er ganske tungt påvirket av din fundamentale overbevisning.

Du har postet det ene bear oppsettet etter det andre de siste 2 månedene. Du har dog moderert deg. Men føler hver lille korreksjon i markedet blir tolket som om dommedag er nær.

Helt i orden @ROSK82, alltid interessant å diskutere TA med deg :slight_smile:

Mine charts er ikke MENT som at dommedag er nær, jeg operer alltid med forbehold i charts, og vurderer alltid bullsiden før jeg kjøper bear. Har jeg til tider et ensidig fokus? Ja, det er jeg enig i, og det har jeg alltid i bakhodet. Derfor prøver jeg etter beste evne å skrive «hvis… så» osv. Jeg tror likevel at folk er fullstendig klar over mitt bias når de leser mine analyser, så får man ta det for det det er - min fortolkning.

Det er en eneste stor nedadgående trend… Med en utflating som for 6-4 år siden. Har vanskelig for å tro at du overså denne lange nedadgående trenden når du sjekket oppsettet.

Ja, jeg har sett den lange nedadgående trenden. Poenget mitt var, som du påpeker, at hver gang den «bunner ut» så pleier det å resultere i rekyl oppover. Det er forøvrig flere ting å ta tak i her.

Sist gang den var her nede var 02.01.20 – gangen før det var 03.09.18. Den har aldri vært lavere enn 26 kr, og dette er 3. gangen vi er her nede. Det er signifikant i mine øyne.

• 03.09.18 gikk den 42% fra bunn til topp.

• 02.01.20 gikk den 111% fra bunn til topp.

Hvor mye den vil gå om den bryter opp her er vanskelig å si, men jeg anser formasjonen som bullish (falling wedge) og får en measured move på ca. 40% (target rundt 41 kr).

Som jeg skrev forutsetter det at den bryter opp, og at vi får inn volum på bruddet.
I motsatt fall blir det ny ATL - og jeg vet at jeg ikke kommer til å sitte stort lenger i dette papiret om så skjer :slight_smile:

Når det gjelder S&P - chartet er bullish, det er ingen tvil om det, og trenden er absolutt inntakt - om man ser på f.eks daily.

Men man må vurdere hva som vil skje om den bryter ned herfra.
Det er ganske tydelig bearish divergens i RSI, og stochastics har også snudd nedover.

Zoomer vi inn litt - f.eks 4 hr:

Så ligger den inne med en LH. Med tanke på størrelsen på bouncen er det mest sannsynlige en HL som vil dannes ila. morgendagen. Så blir spørsmålet om den klarer å lage en HH eller om det blir en LL etter det. Sistnevnte blir nødt å forsere forrige low, og dermed vil trenden være brutt på daily.

Det er det jeg håper på neste uke :slight_smile:

2 Likes

Er enig med deg at vi ligger i et veldig spennende område nett nå.

Personlig liker jeg best å bruke mini-futures da jeg har volum å støtte meg til i tillegg.

Sitter selv å ser litt på denne:

Det jeg er usikker på er om vi allerede er inne i en form for en større tradingrange. Da vi hadde en korreksjon på ca 10% tidlig Juni. Største korreksjonen siden oppturen, med volum i tillegg.
Hvis så er tilfelle er vi i Fase B, med en pågående UT. Hvis vi får brudd ned på sikt kan vi få et fall på 13-14% ish hvis vi skal teste bunnen.

Hvis så skjer vil første fall vil mest sannsynlig komme som et dropp ned til toppen av range. Forsøk på rally for løfte å seg opp igjen, som da må lage en lower high, for så å feile på retest av støtten på toppen av range. Skkjer dette med bakgrunn av negative nyheter som katalysator kan dette skje raskt. Dvs, man vil ikke kunne se testene på dags chart.

Men dette er høyst usikkert, da jeg ikke føler jeg kan konkludere før jeg ser en større test til nedsiden.

3 Likes

Det du skriver stemmer ganske bra med det jeg tenker - først; avklare om det er en dobbeltopp (ATH), eller om den vil bryte opp igjen her og bevare opptrenden. I så tilfelle er det mye rom til oppsiden enda.

For det andre, la oss si vi får en test til nedsiden / toppen av rangen (3220ish?) - det vil bety brudd på formasjonen jeg har tracket over flere uker nå - ascending wedge, som såklart er bearish :slight_smile:

Men; det har vært mange bearish setups som har feilet, og jeg vil ikke gamble på at denne er riktig, men den passer fint med prisutviklingen. Får vi en test til 3200-tallet, så vil 50 dagers glidende snitt ha kommet seg såpass mye opp at jeg tror det blir vanskelig å forsere på første forsøk.

Da blir det helt riktig, som du sier, med rally opp som feiler, og så brudd ned og gjennom denne støtten. Det vil i tilfelle bekrefte beartrenden - men jeg tviler på vi får fasit før neste uke? :thinking:

1 Like

Det skal være helt sikkert ja!

Dette er ikke nødvendigvis riktig slik jeg forstår det.

Dette chartet motsier ikke resonnementer ditt vel og merke, ettersom det ikke sier noe om den relative pengetrykkingen vs andre land. Men det viser en tydelig positiv korrelasjon mellom “monetary base” og USD.

Når det gjelder den relative pengetrykkingen mellom ulike land er det ikke kun mengden man skal fokusere på. Det er verdt å merke seg at omløpshastigheten til dollar er mye høyere enn alle andre valutaer. Noe som betyr at det trengs mer dollar i omløp for å fullføre ulike transaksjoner.

Når høsten kommer og all utestående gjeld i USD som har blitt utsatt pga Corona - skal kreves inn - tror jeg man vil få en sterkere dollar. Med mindre Treasury med sine 1,6T på balansen har tenkt å pøse ut penger inn mot valget.

Eller hvis man er long USD og tank :sweat_smile:

1 Like

Hm, faktisk ser jeg det chartet støtter hypotesen om deflasjon (i motsetning til inflasjon) ?
Som du skriver er verdien av dollar er sterkt korrelert med hvor mye dollar som trykkes?
Hvorfor gir det mening? Ganske forvirrende :thinking:

Meget spesiell chart ja! Det er nok bare i dollar at det går an. Men jeg tror nok det er en grense der også før den kollapser. Penger vokser jo ikke på trær selv om det ser slik ut pr nå :slight_smile:

1 Like