Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Vanskelig å vite hvor grensen for mania er, hvem hadde trodd at en tulipan skulle gå for 10 ganger årslønn.

3 Likes

image

image

Foreløpig ligger det an til at vi skal bounce, men finger’s crossed for lower high! :crossed_fingers:

Det er sant. Det skal vel være en helt euforisk stemning før en boble sprekker. Så vi er der kanskje ikke helt enda. Men jeg tror den store vinneren når det gjelder pengetrykkingen på sikt blir krypto, gull og eiendom :slight_smile:

1 Like

Heheh. Det var da som faen. Tenkte å ta gevinst i xact obx bear idag. Får satse på vi åpner flatt om det så kommer en bounce idag :wink:

Åpner nok opp i dag med tanke på utviklingen i USA i går kveld

Når det gjelder futures så pleier jeg kun å se på us-indeksene.

Hvor er det dere ser obx-futures? Pleier det isåfall å stemme?

Har sett Ig har noe, men vet ikke hvor mye det pleier å stemmer med åpning?

Har brukt IG sin de siste månedene, stemmer “nokså” bra, men jeg vektlegger også ES mini mest.
Har ikke peiling på volumet på IG sin future, men den har ikke vært mye off så lenge jeg har fulgt med. Hvis den har rett nå, og vi bare åpner opp 0.3% så skal jeg være rimelig fornøyd :slight_smile:

image

1 Like

Nærmer seg støttenivå nå :slightly_smiling_face:

Snart i minus nå - futures er ned igjen, samme er olja :slight_smile:

Ny serie på NRK. Bjørnehjørnet - Minutt for Minutt :rofl:

6 Likes

Det var hyggelig å joine deg denne uka Nocturne :slightly_smiling_face::ok_hand: Er ikke bear lenger pr nå. Må se det an litt :grin:

2 Likes

The NAAIM Exposure Index represents the average exposure to US Equity markets reported by our members.

The green line shows the close of the S&P 500 Total Return Index on the survey date. The blue line depicts a two-week moving average of the NAAIM managers’ responses. As the name indicates, the NAAIM Exposure Index provides insight into the actual adjustments active risk managers have made to client accounts over the past two weeks.

image

Forklar gjerne ditt poeng her? :slightly_smiling_face:

Bare interessant å se longposisjoner blant risk equity managers. Den er på pre-korona nivåer.
Kan absolutt hende de har rett og at vi skal videre opp, men når “alle” tror det ikke kan krakke… :thinking:

2 Likes

Forstår hva du tenker, tror jeg. Men det blir et spørsmål om kausalitet isåfall. Hvis du ser på dette chartet tenker du kanskje annerledes?

Her ser man lav “monetary base” i samme periode som man har høy inflasjon på 70-80 tallet.

Det er ikke “monetary base” i seg selv som er viktig, det som er viktig er hvor mye som kommer ut i økonomien.

De siste 10 årene har det vært politisk vedtatt at myndighetene i US skal holde tilbake pengebruken (Tea Party bevegelsen). Med diverse stimulus pakker i det siste kan vi antyde at den “policyen” er i forandring.

Fra 2 investeringslegender ståsted: Russell Napier mener at vi allerede er der - og at inflasjonen er rett rundt hjørnet (https://ttmygh.podbean.com/e/teg_0005/), mens Lacy Hunt mener at tiltakene iverksatt til nå ikke gjør at man bør gå bort fra traden som har virket i 40 år - være long bonds (https://ttmygh.podbean.com/e/teg_0006/)

Det gir mening for oss som er long USD :wink: Det er for lite dollar i systemet. Og kausaliteten til at dollaren faller samtidig som “monetary base” faller er invers av hva de fleste tror - i hvertfall i følge Jeff Snyder. Det er “monetary base” som går ned fordi dollaren går ned, ikke dollaren som reagerer på “monetary base”.
https://alhambrapartners.com/2020/07/14/wait-a-minute-the-dollar-and-the-feds-bank-reserves-are-directly-not-inversely-related/
https://www.youtube.com/watch?v=QjYJSF28W5Q

4 Likes

Toppen for den øverste grafen som viser andelen long var jo i desember, mens chartet under viser at børsene toppet ut først i februar, så kan godt komme noe tilsvarende nå at fasit blir at børsen er for høyt verdsatt, men det kan gå en god stund før markedet korrigerer.

Når det er sagt så er jeg skeptisk til å basere seg på en såpass kort tidsserie. Fordi noe skjer en gang betyr ikke det at det vil skje igjen. Men om noe har skjedd 10/10 eller 9/10 ganger tidligere kan man kanskje stole mer på det.

1 Like

Stemmer bra med presidentvalg i november? :thinking:

1 Like

En alternativ formasjon som kan være verdt å følge med på

Tenk den dagen all denne gjelden skal gjøres opp. Som JIM Rogers sa i en podcast jeg hørte i går, “I would hate to be a young person today”.

Det skjer ikke. Dagens pengesystem kommer nok heller til å kollapse og fiat blir verdiløst :slight_smile:

1 Like