logga ut 30% av bjørnene på åpning idag jeg vertfall. så helt apatisk er det ikke😄
Aldri apatisk - lærer noe nytt hver dag. Har vært i gamet for lenge til å vite at parabolic trends alltid har ett utfall - de korrigerer minst 30, helst 50 og noen ganger opp til 90% av bevegelsen opp. Så her er det bare å være tålmodig og vente til toppen blir satt, for det vil være tydelig nå som vi er i siste fase av oppgangen, når toppen blir satt.
Det hotteste man diskuterer i sosiale medier rundt om nå, er NÅR topp 10 aksjene begynner å korrigere. Jeg var inne på det litt i helgen, men hvis du ser på selskapene som utgjør indeksen, så vekter disse 10 såpass mye at alle andre “losses” blir forbigått i stillhet.

Vi trenger korreksjon i minst topp 5 her for å velte lasset. Disse selskapene utgjør nå over 21% av indeks weighting. På fredag var det 168 selskap som steg, mot 332 selskap som falt. Likevel var indeksen opp. En skulle tro at en slik 2:1 ratio ville få indeksen ned, men mcap på tech er nå såpass høy, at enhver %-vis stigning i disse utgjør mye mer for indeksen enn det et fall for de mindre utgjør.
Det spekuleres også i om grunn til den siste tids stigning i spesielt Apple og Tesla har med aksjesplitten som skal skje. Noen Robinhood tradere tror visstnok at de får flere aksjer, uten at de forstår at aksjene ikke blir MER verdt av den grunn. Skal ikke uttale meg hvor sant det er, men ser endel nevner det som grunn til oppgangen. Personlig tror jeg det har mer med FOMO å gjøre, og the FED PUT. Sentralbank-folk skal visstnok ha et møte ila. denne uken, hva som kommer frem der kan potensielt velte lasset - eller blåse enda mer luft i ballongen. Time will tell 
APPLE
DANGER!!!
Det er det flere på Oslo børs som har gjort også, men det biter ikke på…
Så ikke at det var cash når jeg sjekket. Men tellingen er ikke gyldig slik den står, det er overlapping av 1 og 4. Men ser du på osebx er det ingen overlapping…
Min erfaring og det jeg har har lest er at det må en viss deltakelse til i markedet for at EW skal ha noen hensikt, så om oslo børs har det er jeg usikker på. Det samme gjelder enkelt aksjer. NANO har ikke i nærhten av nok omsetning til at det er hensiktsmessig med EW.
Har sett på både OBX og NANO, men blir ikke helt klok på chartene ift. EW.
Takk for svar. Får litt ulik count på OBXen selv, prøvde en alternativ count her, sikkert ikke rett men, tenker kanskje vi er ferdig med en 5-wave og en ABC, og er over i en ny 5-wave nå? Muligens… 
Fantastisk forfriskende å høre på en som taler rett fra levra. Hør på han her @cagey2 
Med dagens 0 rente situasjon, er det da noe poeng i og vente og vente på at markedet skal tryne ? Samme med boligmarkedet, så lenge det ikke er renter omtrent på lån så fortsetter det bare oppover. De fleste som har latt seg rive med av denne tråden har bare tapt og tapt.
Når man har ventet så lenge kan man godt vente litt lenger 
Ingenting vokser inn i himmelen, ikke engang aksjemarkedet. Boblen VIL sprekke, om det skjer i morgen eller til jul spiller ingen trille. Dette er jo the mother of all bubbles vi snakker om. Dette vil sende verden i en så dyp resesjon at 1930 tallet vil se ut som en walk in the park.
Tror ikke folk skjønner omfanget av korreksjonen som vil komme i US. Jeg vet ikke hvor mye det vil påvirke europeiske børser, men det har ikke vært “krise” å være short OBX. Vi har for det meste gått sidelengs siden juni mens S&P lager nye ATHs daglig. Om man velger å være ute selv om man ser de samme faresignalene får være helt fair. Det samme må da sies om å være inne med conviction.
Absolutt alle tegn + litt til er tilstede for at dette skal tryne skikkelig, det at nesten ingen (utenom meg?) tror på at det vil tryne skikkelig tar jeg bare som enda et tegn på at jeg er inne på noe
#I’mnotstupidjuststubborn

Ikke noe tro på at det ser så mørkt ut. Virker som det har tatt helt bolig i deg dette. Ja, det er helt jævlig med corona og det sender mange folk ut i uføre, men det behøver ikke bety at alle børser skal krasje mer enn noen gang tidligere. De aller fleste som har satset på bear sitter med store tap hittil, mulig du er flinkere på å time det så du klarer deg bedre enn mange. Verste med dette fokuset er at man går fra å være en positiv investor med god tro på en del selskaper til nærmest å håpe alt går til helvete så man kan få rett. Der orker ikke jeg å være så jeg prøver heller å plukke ut aksjer jeg har tro på uansett hva som skjer. Om det skulle gå en del ned er det bare å kjøpe mer.
Jeg tror ikke verden går til helvete selvom det kan høres slik ut i enkelte innlegg – men jeg tror US er på vei utfor stupet. Denne gjelden må gjøres opp på et eller annet tidspunkt. Hvordan?
Øke rentene? Det kan de ikke, det vil sende enormt mange bedrifter og privatpersoner inn i solnedgangen. Øke skattene? Ja, det er jo kjempepopulært i et valgår. Printe mer penger? Kanskje, men det vil igjen føre til svakere dollar og lavere kjøpekraft. Det virker ikke som folk tenker over det enkle faktum at man ikke bare kan printe penger ad infinitum. Hvis det var tilfelle, kunne vi alle bare tatt opp så mye gjeld vi ville, og betjene denne gjelden med å ta opp mer gjeld, og holde på slik til vi dør. Sier seg selv at det er en logisk brist i denne tankegangen.
«Unlike military campaigns, the war against COVID-19 will not end with a bombing raid, a treaty or a celebration in Times Square. Rather, the image we should bear in mind is of a ticking time bomb of debt. We can defuse it, but only if we can win the battle against policy inertia and stupidity. This war won’t end with a bang, but it very well could end in a bankruptcy.”
Jeg er spent på hvordan de kommer seg ut av denne boblen, jeg tror ikke de klarer det.
Hvilke konsekvenser det vil få for børsene rundt om er egentlig mindre bekymringsverdig enn hva som vil skje med mann i gata som må ta regningen?
Når det gjelder å ha tro på selskaper har jeg fremdeles det, bare så det er sagt. Selv om jeg solgte Nano sist uke er jeg på jakt etter nye trading-caser som bull. Enkeltselskaper vil komme styrket ut av denne krisen som alle andre kriser, men mange vil også gå i dukken. Place your bets 
Man ser seg litt blind på at tallet øker, mens realverdiene er de samme eller mindre, tenker jeg? Børs opp betyr ikke annet enn at dollar, EUR, NOK, utvannes og man forskutterer at fremtiden er lys. Boligpriser opp har vel litt samme beveggrunn - folk får låne mer fra kredittinstitusjoner og man får derfor mindre per krone for de samme realverdiene - uten at noe egentlig har forandret seg.
Selvsagt dumt å stå utenfor en slik vekst i pengemengden man kunne fått ved å delta i aksjemarkedet hvis man ikke har andre inntekter enn vanlig arbeiderlønn.
Kommer til å få magesår hvis e.g. TSLA går til $3k eller NCLH går tilbake til ATH mens jeg fremdeles ikke har kjøpt meg inn. Samtidig føler jeg intuitivt at dette kommer til å ende dårlig.
«Mange investorer er bekymret for hvor dyre amerikanske aksjer allerede er, og med politiske spenninger i forkant av valget i USA, er det en bekymring for at amerikanske aksjer kan være sårbare for et kraftig tilbakeslag», argumenterer Michael Hewson, sjefsanalytiker i CMC Markets.
Det er alltid side opp og side ned om at nå er det like før alt tryner. Helt siden jeg begynte med børs så har det vært enorme advarsler om alt. Jeg kjenner folk som har ventet på krakket siden 2010. Jeg tror også det vil fortsette å komme til dels store korreksjoner, men at tidenes krakk snart skal skylle over oss, det har jeg ikke tro på.
Hvis du ser på market “breadth” altså hvor bred oppgangen er, så er den ikke bred i det hele tatt.
Det er noen få selskaper som løfter indeksene, og disse selskapene utgjør såpass mye av mcap. at man kan se seg blind på at “alt stiger”. Men alt stiger overhodet ikke - ref. innlegget mitt tidligere i dag, på fredag var det dobbelt så mange selskaper som falt, ifht. de som steg i US - likevel var indeksene opp. Hvis f.eks Apple får en kraftig nedtur, så vil det bety ganske mye for indeksen.
Det er valgår og sosial uro i USA. Det er enormt mye som skjer. Jeg tror ikke man skal være etterpåklok og angre på at man ikke gjorde “sånn og sånn”. Det kommer alltid nye tog. Jeg rører i allefall ikke amerikanske aksjer og kommer ikke til å gjøre det på en lang stund.

Jeg forstår hva du mener @Bingo123 - og er ikke uenig med deg. Dommedagsprofetene er i media hele tiden, og de har tatt feil hele tiden. Likevel tror jeg de får rett til slutt. Ringrever som Buffet og Cooperman har ikke blitt rike av å være utålmodige. Det er en grunn til at de står utenfor dette rallyet. Husker godt hva Buffet sa om Bitcoin i 2017. Folk lo av ham da fordi den gikk 10x, men den falt også tilbake 80% ? Alle bobler sprekker tilslutt. Det er bare en naturlov.
Så kan man velge å stå utenfor, satse på det man tror på, eller prøve å time når boblen sprekker.
Men ikke si at børsen(e) er billige nå, etter en pandemi og lock-down, med de verste økonomiske data vi har hatt siden 2. verdenskrig. Vi er på ATH på 4-5 måneder når ALLE økonomiske data tilsier at ting ikke er som de var i 2019. Det bør det i det minste blinke noen varsellamper? 
Ja, er mye jeg holder meg unna også. Men enkelte undervurderte amerikanske Tech aksjer som ikke har vært med på festen tør jeg satse på. Selv tenker jeg også det er et stock pickers market og feks shipping og mye annet har jo rast enormt i denne perioden. Går ikke inn i reiseliv akkurat, men feks LPG og LNG, inkasso, grønne aksjer og Biotek tror jeg kan være bra nå
Føler markedet er litt sånn “well, now I’m NOT doing it!” fordi mange forventer fall og myndigheter og institusjoner gjør alt de kan for å for all del unngå at folks persepsjon av vekst og velstand ødelegges.
Tror de fleste investor er mer iboende fremtidstroende enn meg - eller bare naive og håpefulle. Eller så har de skjønt at pengemengden skal oppe samme faen og at det de sitter på av aksjer derfor, om ikke annet, vil slå inflasjon i det lengre bildet, spesielt etter USA et al sin QEI.

Nå har det vært fryktelig mye som har talt for nedgang og utallige scenarioer er tegnet opp, alt fra det fundamentale til tekniske, alt har failet til nå, siden bunnen i mars så har det gått en vei og det er opp. Selvfølgelig vil en bjørn få rett til slutt, men om du har gått glipp av stor oppgang så hjelper det lite og har man i tillegg hatt bear produkter i denne perioden så er det jo enda verre, da er det mye som skal tas igjen.