Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Det blir vel en liten depresjon hvis denne spådommen blir riktig.

Var det like mye krisepakker og rentekutt under finanskrisen?

Det var det, arcone. Mange pakker nasjonalt og internasjonalt, og ofte kunne det bli suckers rally 1-2 dager, før det duret enda lenger ned enn det som var utgangspunktet før pakkene ble lansert.

Årene 2007-2009 opplevdes utrolig langdryge, da optimismen fikk stadige tilbakeslag. Med disse erfaringene i ryggsekken ser jeg at opptakten i denne korona-krisen er mer dyptgripende enn opptakten til finanskrisen. Og konsekvensene av korona-krisen vil bli langt mer omfattende enn det som var tilfellet i forrige tiårs finanskrise.

5 Likes

Så vi kan forvente ekstra fall til tross for alle disse krisepakkene eller har markedet lært noe fra sist krise?

Tenker at helgen ble priset inn mot slutten av fredag i USA. Ikke noe særlig “verre” virus-nytt untatt nye smittetall, så legger nyhetene om en stimulanse til for en liten rekyl opp mandag, for så å falle videre. Blir som om at den vanlige fredags-bouncen forskyves til mandag.

2 Likes

Du får høre på Norges fremste konkursadvokat. Han nevner litt om pakker og permisjon.
https://www.nettavisen.no/podkast/serie/stavrum-eikeland/nils-holger-koefoed/
"De har noen dager på seg eller kanskje en uke på å forhindre virkelig svart bilde for hele Norsk varehandel eller kanskje for hele Norsk økonomi ".

Så kan du se litt på IG futures. Nå er det jo enda tidlig Søndag, så før kl 18 kan jo USA pakken bli nedstemt, eller vedtatt.

1 Like

Ja, det holder jeg som det mest sannsynlige utfallet i tiden framover. Tror OSE er under 500 før utgangen av juni.

1 Like

Jeg fatter ikke at US kan trykke opp så sinnsvakt mye penger uten i det minste å tenke hyperinflasjon. Hadde jeg vært amerikaner hadde jeg veklset USD inn i en annen valuta eller hedget med gull og bitcoin.

Kan noen forklare hvorfor dollaren styrker seg (ikke bare mot krona), når de pumper mer og mer penger inn i systemet?

1 Like

Er ikke så klok på systemet heller, men må ha noe med tilgjengelige fysiske dollars, kontra det som eksisterer i den “virtuelle” økonomien gjennom aksjer og spesielt derivater. Når alle likviderer, og ønsker å ta ut cash, så er det kanskje ikke nok dollar-supply til å mette forespørselen, selv om man printer som gale. I tillegg ønsker andre land å skaffe seg dollar som hedge mot hyperinflasjon mot lokale utsatte valutaer (Asia, Afrika, Sør-Amerika, osv.). Noen som har det egentlige svaret? Gjetter bare litt :slight_smile:

1 Like
1 Like

Ville vært short hovedindeksen Oslo Børs i tiden framover (669 pr.dags dato). Bør gi god gevinst. Enkeltaksjer skal jeg ikke kommentere.

3 Likes

Grunnen til at ikke gull er gått i taket (ennå) er vel at folk må selge unna det meste (også gull) for å skaffe likviditet.
Men på et tidspunkt kan det godt hende gull går rett i taket.

Futures på SP er blodrøde. Så folk trenger ikke frykte for Bear posisjoner pga alle «pakkene» som måtte komme.

1 Like

Blodrøde?

Under 1%?

Når starter handelen av futures igjen?

ES futten åpningstid:

1 Like

1% ?

Har vi forskjellig info?
Jeg ser her:

Er det feil?

Edit
Ja. Ser med enkel hoderegning fra sluttkurs fredag at dette må være feil.

Se der ja, norsk tid søndag kl 23 til fredag kl 22.

Da får vi kanskje en indikator på om krisepakkene har effekt i kveld.

Finnes vel ikke mange billionene(trillions) fysiske dollar?
Så “inflasjonen” ved QE kommer hovedsaklig som økt asset-prising.
Men ved helikopterpenger, kan jeg ikke tenke meg annet enn at man ser inflasjonsutslag i den vanlige økonomien, med matvarer og tjenester etc.
Blir spennende å se.

1 Like

Jeg fulgte med på futene fredag kveld norsk tid. Dette er riktig. Hvilken retning det har tatt etter det er jeg usikker på.

Ser ut til at det er nedover jf dette fra IG. Altså 18890 fra slutt fut dow fredag til 18450 i helgen jf IG.

1 Like

US Futures åpner om noen timer. Den på investing.com er fra fredag

1 Like