Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Denne lurer jeg på og ta alvorlig

Gikk på en smell i NANO da jeg mot bedre vitende gikk inn grunnet håp om partner. Det ble emi og et 25% urealisert tap. Skulle det bli en humpete høst tror jeg det kan gå hardt utover NANO med flere.

Edit Så vurderer overgang fra aksjer til bear x2.

Har du tidligere hatt god erfaring med å spå hvilken vei indeksene skal? Det er jo veldig mange faktorer som man ikke nødvendigvis tenker på i den sammenheng. En av faktorene er jo villigheten til sentralbankene å bare trykke opp nok penger til at man ser at hvis man sitter i cash, så synker verdien med kanskje 10-20-30-50%. :stuck_out_tongue:

Spesielt veien fram mot valget i USA kan nok inneholde store negative triggere, men det er jo også fram mot jul/nyttår at man forventer at ett eller flere av vaksineprogrammene kan bli godkjent. I stedet for store restriksjoner på reise osv, så blir plutselig kriteriet bare at du har tatt en vaksine. Det er nok ganske mye greier som er “on hold” som da blir igangsatt. Kanskje bear nå og bull etter valget? :stuck_out_tongue: Personlig så avventer jeg bare og ser om jeg skal kaste kortene i stedet for å prøve å være smart å se på det i forkant. Trackrecorden min på det er ikke så god :stuck_out_tongue:

6 Likes

Olje og reiseliv burde få en helvetes oppsving?

Skjønner ikke helt argumentet @Christian - for det første må en vaksine gjennom mange trials før den kan massedistribueres. De dreit seg ut med svineinfluensa vaksinen (jeg tok den ikke selv om jeg var i risikogruppen, nettopp fordi jeg så faresignalene ved å massedistribuere en uprøvd vaksine på hele befolkningen). Jeg tror ikke de gjør samme feil igjen her hjemme.

For det andre er det veldig mange som er skeptiske til en vaksine (såkalte vaksine motstandere) - jeg er ikke motstander av en vaksine så lenge man kan garantere for at den er trygg ved utprøving over tid. Dette betyr for egen del at jeg tidligst ville tatt en vaksine neste høst, om den ble godkjent nå.

For det tredje, har noen noen oversikt over hvor i løypa vi er med en vaksine? Jeg ser stadige overskrifter om vaksiner som blir godkjent og som lover bot og bedring men likevel virker det litt far fetched å tenke at vi får en vaksine før jul. Tidligst Q1, mer sannsynlig Q2 2021 er mitt bet :wink:

2 Likes

H1 2022 håper jeg vi kan få en som er skikkelig testet og fungerer bra. Ting tar gjerne litt lenger tid enn man tror.

Hvis denne vaksinen er like “ille” som svineinfluensa-vaskinen, så ser jeg ikke problemet. https://forskning.no/vaksiner-sykdommer/ny-studie-svineinfluensavaksine-ga-okt-risiko-for-narkolepsi/357799 Risikoen ved å bli smittet av Covid-19 er jo mye større, og uten vaksine, så blir du smittet før eller siden. Er vel ikke så mye vits å vaksinere barn under 10 (dødligheten er svært liten), mens det vel blir en avveining for de mellom 10 og 50, mens de over 50 nok burde vaksinere seg.

Så, 0,42 promille har søkt om erstatning, mens dødligheten, selv blant de som er 20år+ er rundt 10x så høye.

Risk/reward ved å ta vaksinen hvis man tenker den har like mye bivirkninger som svineinfluensavaksinen er da ca 1:10, såååååå… Tok ikke svineinfluensavaksinen selv, men var ikke på reisefot/festet mye/hadde kids, så risikoen for å bli smittet var rimelig lav.

1 Like

“Problemet” er at du ikke vet hvilke bivirkninger en vaksine vil ha. Narkolepsi er kjipt nok i seg selv, kanskje ikke det verste - men ganske kjipt. Hvem ønsker vel å få det? Hva om bivirkningen er permanent hårtap? Ikke krise, men du ville da effektivt eksludert alle damer fra å ta vaksinen :sweat_smile:

Hvilke bivirkninger en vaksine for Covid-19 vil få aner vi ikke, og derfor kommer nok mange til å avvente å ta vaksinen til den blir dokumentert som trygg. Dette kommer ikke til å skje på lang tid fordi du må ha kliniske utprøvinger; fase I, II, III osv. You know the drill.

Hadde Covid vært dødligere så tror jeg flere ville tatt sjangsen på en utestet vaksine, men du ser smitten nå øker fordi folk har blitt mer relaxed. Vi vet mer om viruset, folk tenker det ikke er så “farlig” og så har vi det gående…

Greia er at i det en vaksine har vært gjennom fase 3, så er jo sjansen for større bivirkninger rimelig liten. Det er en sjanse ja, men når sjansen for å daue av Covid-19 typisk vil være 10x så stor, så er det jo lov å bruke huet hvis du har tenkt å eksponere deg. Dvs ta fly, bo på hotell, feste, osv.

1 Like

Det er jo poenget mitt, vi må ha en vaksine som har vært gjennom en godkjent fase III som minimum. I følge vaccine tracker er det 11 vaksinekandidater som er i fase III, og noen av de sier de vil være ferdige til slutten av 2020 - begynnelsen av 2021. Så skal dette masseproduseres og distribueres og da er du tilbake til det jeg skrev tidligere - tidligst Q1 2021, mest sannsynlig Q2.

1 Like

Q1 for første batch og så Q2 for litt mer tilgjengelighet er jeg enig i. Triggeren er dog en godkjent vaksine, ikke generell tilgjengelighet? Ta flyselskaper, cruiseselskaper, hoteller, osv. De klarer å fikse finansiering hvis de vet at sommeren 2021, så kan de cashe inn stort på folk som endelig får gjort det de planla i 2020?

En annen usikkerhetsfaktor er at vaksinen kanskje bare fungerer for 80%, og fungerer gjerne dårligst for eldre og de med nedsatt immunforsvar.

Enig i at en godkjent fase III for en Covid vaksine vil være bull og gi et løft. Spørsmålet er hvor mye som er innbakt i kursene ifht. denne meldingen. Nå som myndighetene har dopet børsene kunstig høye ifht. 2019 nivåer (mtp. hvor vi burde vært hvis de ikke hadde gjort noe) så tror jeg dog en slik nyhet vil ha en begrenset effekt før realitetene slår inn igjen. Samtidig som en vaksine blir godkjent vil jo sentralbankene potensielt trappe ned stimuliene fordi de ser ting begynner å gå tilbake til normalen.

Hva skjer da? :thinking:

Hvis de fleste på fly/hoteller/fester osv er vaksinert, så burde vel 80% holde? Covid-19 er ikke supersmittsomt? (Det var ikke et retorisk spm)

Hvis alle tar vaksinen

De trapper jo ikke ned slik at tuen velter? Det har de testet tidligere. Man så jo på reaksjonen nå i mars vs finanskrisen i 2008/9 at de har blitt mye bedre til å justere.

1 Like

Det stemmer, men jeg tror at når de først trapper ned, og renten begynner å gå opp igjen, ting normaliseres, så vil det fundamentale få større spillerom igjen. Tror ikke indeksfond er det man bør satse på de neste årene om man er langsiktig. Det blir stock picking som gjelder :wink:

2 Likes

Nesten umulig å få rentene opp nå uten en finanskrise først som priser likviditet høyere.

1 Like

Denne oversikten er også ganske fin https://www.vg.no/spesial/2020/corona/vaksiner/

1 Like

Synes virkningen av det første bear kjøpet kanskje begynner å fade litt, tar litt mer her så håper jeg det hjelper :chart_with_upwards_trend:

3 Likes