Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Laks (i allefall Mowi) holder seg bra i dag!

Forstår ikke at OBXen holder seg så bra :thinking: Og i mine charts så er 650 i ingenmannsland, enten får den komme seg til 660 eller 630.

Edit: Dette kan forklare 650. Klarer den å holde?
image

Det har vært ganske sidelengs utviklingen siden jeg begynte å snitte meg inn. Var i pluss før åpningen i dag, nå litt minus, siden jeg snitter meg inn er det ikke så ille. Men jeg bruker liten gearing.

1 Like

OBX har ligget bak US lenge under hele fjorårets bullrun. Når NOK nå svekkes så betydlig, (30%) ish sist mnd, da må nesten følgelig kursen justeres på de selskap som har inntekter/utgifter i USD. Eller enda bedre: inntekter i USD/EUR og utgifter i NOK. De er det en god del av på OSE…

Enn så lenge er det slik jeg ser det en en krone som stuper som redder OSE. Mcap målt i USD på OSE er ikke like hygglig lesing.

1 Like

Jeg satte faktisk en liten Bull DAX x12 for dagen. Tror redningspakke i US (eller rykter om at de kommer i mål) kan løfte Europa litt i løpet av dagen. DAX har falt mye mer enn SP500.

Men jeg blir ikke sittende lenge! :laughing:

Det drypper inn med negative nyheter, og allikavel holder børsen seg. Er allerede så mye av det negative priset inn?

1 Like

Kjøpte mitt første bear sertifikat noensinne fredag ettermiddag, NQ100 x15, som har gitt 140% avkastning nå. Takk til alle her inne som bidrar til at en “fattig student” som er fersk i aksjemarkedet, kan tjene litt ekstra i disse tider. Jeg lærer utrolig mye av å lese her inne, og dere gjør en glimrende jobb i å formidle kunnskap om markedene!

6 Likes

Jeg tror at Europa og dess økonomi er priset inn. USA er usikkert, men delvis priset inn. “Alle” vet at USA har det tøfft men at Trump kommer til å trøkke penger av bare fossen for å holde det gåendes

Mest sannsynlig ikke, men tradere og svak krone kan gjøre mye med en liten børs :slight_smile:

1 Like

Det store spørsmålet er når blir sjømatindeksen påvirket. Olje og bank er fair priset foreløpig, men sjømat mener jeg har unaturlig høy prising. Husk at fisk/sjømat ikke akkurat står øverst på prioriteringslisten i krisetider…

1 Like

Interessant å se om vi får en higher low her på OMX

Fisk luksusvare?

Norsk laks selges i stor grad til hoteller og restauranter, ikke akkurat først i køen de neste månedene…

3 Likes

Og alle har fylt opp skapene med Toro ertesuppe

Og mye til Cruisenæringen :fish:

1 Like

Da er det etterspørselen som vil minke, ikke at det er luksusvare noe det ikke er her i Norge :slight_smile: Internasjonalt vet jeg ikke :slight_smile:

1 Like

Ikke undervurder Toro ertesuppe, mettet mange mager det… :wink:

1 Like

Fair enough, korrigerer.

1 Like

Dei fleste er nok del-hedga på valuta, men klart at dei tenar grovt på det som blir solgt no. I tillegg var det storhamstring av laks i supermarkeder i USA.

Verden treng mat.

Verden trenger korn, ikke laks :smiley:

Nå er det slutt på mye av flyfrakten til US også. Franske ferskvaredisker stengt ned.
Laks vil få det hardt framover (trur eg)

3 Likes