Forstår det som at det er laks som løftet børsen i dag. Noen som har peil på hva vi kan forvente på den fronten?
Over til noe annet, jeg så økonominyhetene på Hegnar og som jeg tenkte hadde Hegnar ikke en god forklaring på hvorfor markedet gikk opp mens alt annet var ned, men intervjuet Elin hadde med han duden på slutten ga noen potensielle svar… så se det hvis dere lurer. Jeg ble litt klokere i allefall.
Helt uforståelig at Oslo Børs skal stige 2% i dag når alt annet er 3-4% ned.
Boligprisene i Norge i mars er 3% ned.
Lakseprisene er ned.
Oljeprisen er ned igjen (etter å ha gått mye opp ifm rullering til høyere prisede månedskontrakter for April).
PMI er rekordlav.
De største børsene i Europa 3-4% ned
USA foreløpig rundt 3% ned
Helt ubegripelig at Oslo Børs skal opp, men det har antakelig hatt mye å gjøre med rebalansering av de store fondene i forbindelse med at kvartal 1 er unnagjort og aksjeandelen har sunket slik at de må rebalanseres. F.eks et fond som skal ha 60% aksjer og 40% obligasjoner, har nå kanskje måttet kjøpe aksjeandelen opp fra 54% til 60% igjen. Folketrygdfondet er det største av disse fondene og har sannsynligvis kjøpt svært mye Equinor, Telenor, DnB osv de siste par dagene.
Når man ser på teknisk analyse begynner det også å demre for meg hvorfor det gikk opp i dag:
Jeg tegnet en bear vimpel i forrige uke og det var på nippet at det brøt ned fra bunnen av vimpel, men så kom fondene og kjøpte såpass mye at det dannet seg en ny formasjon. Når en ser på tidligere krakk så har disse formasjonene ofte form som et flagg, og nå ligner det veldig på et bearish flagg.
For min del ser jeg dette som den beste mulige inngangen på å tjene penger på nedgangen som må komme, nå som kursen ligger helt i toppen av formasjonen. Kanskje skal vi en tur ned og teste 666-nivået en tur i løpet av de neste par dagene. Så kan det like gjerne gå opp en gang til i neste uke, kanskje til 730, før det bryter bratt nedover. Stor usikkerhet i markedene i dag og vanskelig å forutse noe som helst. Kanskje går det sideveis en måned til før noe som helst skjer?
På den positive siden er det tydelig at de tøffe tiltakene i Norge nå ser ut til å virke, vi har ikke lenger eksponensiell utvikling av smittetallene, ihvertfall ikke de siste dagene har vært mer lineære.
Da kommer det store dilemmaet: Skal regjeringen lempe på tiltakene nå vil smittetallene blusse opp igjen. Som en ulmebrann. Vi får ikke slokket den da det fortsatt vil være smitte i utlandet. Da må vi isåfall stenge grensene i månedsvis.
Tror dere det blir tilbake til normalen etter påske, eller tror dere regjeringen vil fortsette med tiltakene? Om folk kan gå på jobb igjen og ungene begynne på skole, risikerer man jo at disse tre ukene som har vært nå, var til ingen nytte, og at man bare har utsatt epidemien?
Jeg ser tre kjempestore problemer for Norge framover. Alle land tar åpenbart del i nr 1:
- Selve virusepidemien. For oss betyr nedstengingen:
- Alle fly på bakken. Norwegian har investert blytungt i levering av nye fly. Kjos og Kise selger alle aksjene de har på rekordlave kurser, det sier vel kanskje sitt? Norwegian må kanskje selge splitter nye fly til dumpingpriser. Men ingen vil ha fly nå. Boeing og Airbus får kjempeproblemer.
- Alt av reiseliv har bråstopp. Thomas Cook gikk nettopp konkurs og VING ble kjøpt opp fra boet. De har ingen fremtid sånn som utsiktene er nå.
- Stengte hoteller. Det har blitt investert voldsomt i store, flotte, nye hoteller over hele landet de siste årene. De står tomme nå, og sannsynligvis vil det ikke bli noen sommerferie å snakke om for noen i år. Selv om regjeringen åpner opp alt for sommeren, er det hundretusener av nordmenn som er skremt og redde for smitte, og som heller tar en rolig ferie hjemme i år. Dette vil gjelde så lenge det er smitte i omløp hovedsakelig i Europa.
- Midlertidig stenging av frisører, tannleger, restauranter, puber, barer, butikker, det meste utenom matbutikkene blør veldig. Folk går ikke og kikker i butikkene lenger. Glissent på IKEA, Barnas Hus, XXL, Elkjøp, Power, H&M, alle de store kjedene blør penger. Retail har slitt de siste årene, og G-Sport gikk til og med konkurs før krisen startet, så dere kan jo tenke dere.
- Oljeprisen.
-
Oljen er nede på rekordlave nivåer. Hvis vi sammenligner med finanskrisen i 2008:
Oljeprisen gikk den gangen faktisk bare oppover og oppover mens finanskrisen hadde sitt startskudd i USA mot slutten av 2007. I Norge toppet OSEBX ut i Mai 2008, og begynte sitt svalestup, men videre fremover STEG oljeprisen fra 112 i starten av Mai og til en topp i Juli på 145 dollar (!!) . Dvs, at selv om børsen her hjemme begynte å falle pga konkursfare i et par banker i USA i 2008, så steg samtidig oljeprisen. Tygg på den. -
Når krisen etterhvert fikk materialisert og aktivitetsnivået verden over sank, gikk selvfølgelig oljeprisen ned, men den bunnet ikke ut før et helt år etter at krisen begynte i USA, og 7 måneder etter at Oslo Børs var på ATH. Men under finanskrisen dippet bare prisen såvidt under 40 dollar.
-
Nå er vi på 25 dollar fatet, og krisen vi er inne i denne gangen har bare såvidt startet! Oljelagrene er snart fulle, Saudi-Arabia og Russland fortsetter priskrigen. Og hvordan ser oljeforbruket ut når alle flyene står på bakken og mange ikke kjører til jobb, på besøk, på ferie, til og fra barnehage og skoler?
-
Hva vil dette få å si for Norge? Det er ganske åpenbart at alt av rigg, seismikk, oljeservice, oljeleting og utbygging i beste fall vil bli utsatt, men i mange tilfeller vil planene bli skrinlagt, kontrakter kansellert, steindyre nybygg blir liggende i opplag uten kontrakt. Er vel kun de som leier ut havner hvor alle skipene og riggene kan stå og ruste, som tjener penger i dag.
-
Alle, jeg vil tro alle oljefelt vi har i Norge i dag vil tape penger på hvert fat som blir hentet opp den neste tiden. Husker ikke break even prisene i hodet, men mens noen felt kunne skryte av “kjempelave” kostnader på 35-50 dollar fatet har vi jo tidligere bygd ut felt med break even på 80-90 dollar fatet også. Goliat f.eks. For hvert fat de henter opp fra Goliat renner det ut penger. Dvs at det kommer null inn i statskassa. Og det kommer null inn til selskapene i hele oljebransjen, alt går nå med enorme tap. Oljefrakt på sin side er kjempebull, men det er jo bare et tidsspørsmål før lagrene er fulle og vi ender om noen måneder opp akkurat som i 2008, hvor de store tankerne fylles med olje bare for å brukes som lagre og håpe på oppgang i prisen i framtiden. Eller at de slowsteamer for å spare penger på frakten.
- Boligprisene. Hva er konsekvensene av punkt 1 og 2? Svenske og danske stuepiker, bartendere og servitører over hele Norge drar hjem. For det første har de ingen jobb, for det andre er den norske valutaen så utbombet at det ikke lenger er attraktivt å dra over grensa for mange av arbeiderne.
-
Det har aldri blitt bygget så mye hoteller, hus og leiligheter i Norge noensinne, men hva skjer nå framover? Store entreprenører, boligbaroner som Thon, småinvestorer og privatpersoner med en utleieleilighet eller to, som tidligere har surfet på en kjempebølge som bare har vokst seg høyere og høyere de siste 20-30 årene, hvordan går det med boligprisene? Vi fikk en pekepinn allerede nå, i mars som bortsett fra januar og august er regnet som en av de sterkeste månedene, falt prisene med 3%!
-
Hvordan tror dere det vil gå framover? Alle stuepiker, servitører etc nevnt tidligere, og alle østeuropeerne som jobber på boligprosjektene drar selvfølgelig hjem, de har ingen jobb her. Utenlandske oljeingeniører drar hjem da de er permittert. Eller selskapene de jobbet i gikk konkurs. Når alle disse utenlandske arbeiderne har flyttet ut fra Norge, hva skjer da med boligprisene? Og ellers når det gjelder næringslokaler, når hundrevis av alt fra små butikker til kjempestore oljekonsern går over ende? Riktig, prisene kommer til å rase, ikke i noen uker, men kanskje i flere år framover. Dette tar tid, selvfølgelig. I andre land har man f.eks sett en gradvis nedgang i prisene på 40-50% over en femårsperiode. I Norge er prisene holdt kunstig høye da vi er vant til å få servert jobber med helt vanvittige lønninger og handler hus, hytte, båt og bil ut fra dette.
-
Det har aldri vært tatt opp så mye privat gjeld i Norge. Dere har lest det i avisene de siste månedene, men ingen har løftet et øyebryn, det har jo gått så bra med økonomien vår, det går jo bare oppover?
-
Vel, jeg tror, dessverre må jeg si, at konjunkturen i den norske økonomien dere har vært vant til, blitt flasket opp med, som bare har gått oppover og oppover siden slutten av åttitallet, kan være i ferd med å nå slutten. Tidenes lengste sammenhengende oppgangsperiode på børsen er over. Kjøpsfesten drevet av eksponensielt økende boligpriser og folk som har lånt til pipa er ferdig.
Det er bare å forberede seg på andre tider.
Finanskrisen i 2008 var til sammenligning bare noen banker med litt råtne lån, men Oslo Børs gikk likevel ned 65%, eller 75% målt i dollar. Oljeprisen var høy, aktiviteten her i Norge relativt høy eller som vanlig, bare noe mindre investeringsvilje og risikovilje hos investorer. Bare noen få selskaper som hadde gearet for hardt, bukket under. Enkelte banker, noen hytteprodusenter, etc. Situasjonen vi er oppe i nå er fullstendig annerledes.
Oljeprisen nå en måned ut i coronakrisen er på rundt 1/5 - EN FEMTEDEL (!!!) - sammenlignet med tilsvarende tidspunkt i 2008. Dvs, 125-145 dollar den gangen vs 25 dollar nå.
Og det er ikke corona, men de to siste punktene jeg synliggjorde, som økonomien i Norge kommer til å bukke under på:
Rekordlav oljepris, og enn så lenge, rekordhøye boligpriser med tilhørende rekordhøy gjeld. Dette er den virkelige krisen vi nå står ovenfor, bare fremskyndet litt av et virus. Men viruset er rimelig irrellevant i denne sammenhengen, det blir mer å se på som den lille tua som veltet lasset. Problemene i den norske økonomien har ligget der og eskalert hele tiden siden finanskrisen.
PS, la innlegget opprinnelig under OSEBX-tråden men det passer kanskje best inn her?
Trenger Sp500 under 2000 nå så det er mulig å få litt penger igjen på alt for tidlig shorting
Helt merkelig oppgang på OSE i dag. Nesten ikke til å fatte.
Velger å forholde meg til den virkelige verden, og satt en ny short i laks (Mowi). Så får vi se etterhvert.
Gikk for Bear SP500x10 i dag, vil den typisk gå opp i morgen etter en slik dag som det er i US i dag?
Langt og godt innlegg! Setter ord på mye av det jeg tenker om dagen.
Bulltrap complete?
- oppadgående trendkanal (røde streker)
- etablert oss over fallende trend fra start av krisen (orange strek)
- etablert oss over bullish trend fra 2008 (blå linje)
Sammenligning 2008 og 2020, noen som ser noen likheter? Dobbel topp begge gangene, og nå bearish flaggformasjon.
Det store spørsmålet er bare, hvor langt ned skal vi? 525? 450? 320?
Jeg kan vel si at min strategi er å prøve å time bunnen noenlunde, kanskje er vi der om 6 måneder, kanskje om 12. Men jeg dimensjonerer slik at jeg tåler nedgang til 180 poeng, da jeg mener denne krisen fundamentalt er langt verre enn den vi hadde i 2008. Tre ting er verre denne gangen. Viruset. Oljeprisen. Boligprisene.
Vi merket jo nesten ikke finanskrisen her på berget. Likevel så dere børsen ryke ned 65% på seks til åtte måneder.
Hvor lenge går det før dominobrikkene faller i boligmarkedet ?
Pågangen av søknader om avdragsfrihet på boliglån 400 stk i timen ?
Skal ikke se bort i fra at vi får en lang nedoverbakke i et par år i aksjemarkedet med de ringevirkningene vi ser nå.Og norske husholdning er belånt til pipa.Dette blir mega stygt.Vi får de harde 30 årene igjen.Bare og skalke lukene og stålsette seg.Bear,hermetikk,hagle og fiskeutstyr og null gjeld er min preper strategi.
Spørsmålet er litt mindre svart hvitt enn dette. Det har kommet tester som tar 5 min å få svar på. Kjør på test store deler av befolkningen. Evt kan det komme behandling som reduserer er dødsrisk med til influensa nivå, og man kan bare ls det stå til
Bra, det er bare at teste løs. Få isoleret smittede på hotel, og hast ala vista Carola-virus, som min gamle nesten døve og blinde svigermor sier.
USA faller som en stein.Dow ned 4,60%.
Får se om OBX følger med ned imorgen eller nye 2% opp
Vise ord, jeg er glad for at jeg har sikret 85% av gevinsten på min bull trade nå.
Blir 3% opp i morgen…
Her en graf med utviklingen på DOW JONES sammenlignet med OSEBX siste fem dager - og som dere ser har nå OSEBX en gap på 10% ned før den er der den burde være.
Dessuten, på grunn av det kommende boligkrakket, og spesielt pga oljeprisene, burde det nå falle langt mer på Oslo Børs enn det har gjort i USA.
Jeg forstår bare ikke hvorfor vi er allerledes her på berget. Er det bare tyveåringer som trader på børsen nå, som er vant til at enten pappa eller staten ordner opp slik at økonomien alltid går opp uansett hvor rævkjørt ting blir?
Jeg kan stave det for deg. F O L K E T R Y G D F O N D E T.
Stor nettokjøper i solide norske selskaper. Godt illustrert av aksjelistene vi får ukentlig som insider.
Ferdig rebalansert i dag? Eller har de justert litt på kravene? I USA så var det visst en god del som hadde utsatt rebalanseringen.
Dette gjelder da fond som skal ha 60% aksjer og 40% rentepapirer
Btw, hvis du sammenligner osebx med s&p i dollarverdi, fra toppen, så har vel osebx falt mer og så tatt seg inn. Var med 50% i dollar på et tidspunkt.
Jeg er 66% i cash og 33% i et bet på at en tvist blir løst ok. Rykker litt til i bearfoten nå.
Jeg er ingen ekspert, men har en følelse av at USA faller på frykt over at Covid-tallene nå faktisk begynner å bli så store at de føles reelle, samtidig som Oslo stiger på gode nyheter lokalt (antall nye smittede går ned) og fra Italia. I Europa ligger vi 1-2 uker foran USA på sykdomsutviklingen, så det er kanskje naturlig at børsene ikke er helt i takt?