Takk for er meget godt innlegg, Smaaspareren!
Tror stor aktivitet fra blant annet statens folketrygdfond (forvalter ca. 269 milliarder NOK) og statens obligasjonsfond (ca. 50 milliarder kroner) har bidratt til at OSE har holdt seg såpass bra de siste dagene.
I og med at omsetningen har vært såpass lav, så har det latt seg gjøre å holde OSE oppe. Men når panikken i større grad begynner å ta småsparere og investorer og omsetningen øker på OSE, da tror jeg det brutale fallet kommer og den berømte proppen ut av badekaret går.
Christian, ja, jeg tror jeg nevnte folketrygdfondet i den lange posten lenger opp Kalte det feilaktig for oljefondet her på chatten i dag, hehe, de skal vel også handle “litt” aksjer forresten, men ikke i Norge forstod jeg?
Så, dersom grunnen til at det har gått opp siste uke er rebalansering av fondet… hva skjer nå som fondet er ferdig rebalansert? Nå har jo aksjeandelen i fondet, som består av 85% OSE og 5-prosenter fra de andre nordiske landene, også gått noe opp pga at OSEBX, målt relativt mot f.eks DOW, har gått opp hele 10% bare de siste fem dagene.
Jeg tror jeg leste nyheten om rebalanseringen for en knapp uke siden, tror det var snakk om å gå fra 55 til 60% eller noe? Regner dessuten med at fondet har kjøpt en god del før de gikk ut offentlig om planene om rebalansering? Eller er de dumsnille med traderne?
Noen som har noen konkrete fakta om hvordan rebalanseringen gjøres i praksis? Har tradet litt tidligere mtp rebalansering av f.eks indeksfond og da var det vel salg eller kjøp i aksjene siste fem handledager før aksjer kom inn/ut av indeksene. Kunne vært kjekt å gjort en trade på det i månedsskiftet juni/juli
Mye interessant å lese her fra de siste timer. Er enig i mye, samtidig som jeg ikke ser at det er for de ville økonomiske virkemidlene som er satt i sving… Og når tenker disse fondene å si seg ferdig? Kvartalet er over nå, og 1. april er forbi. Disse tingene skremmer meg litt kjenner jeg, så nå tror jeg at vi kan ta en gammel lek:
“Alle mine bjørner kom hjem!”
“Nei, vi tør ikke - oksen tar oss!”
“Kom likevel!”
Bare hyggelig Tjommien!
Må jo nesten regne litt på hvor mye de har gått inn med, men det kommer vel rapporter/aksjonærlister etterhvert? Noen som har tilgang til topp 10-lister i Equinor, Telenor, Mowi, DnB?
Fondets formelle navn er Statens Pensjonsfond utland.
De har noen faste regler antar jeg, så lite nytt her. De nettokjøpte forrige uke.
Må nesten nevne at jeg var i en lignende situasjon i 2008 da Funcom og OSEBX holdt på å bunne ut. Det var et fond som holdt kursen nede og dro den videre nedover til selskapet var priset rundt en tredel av cashbeholdningen. 8 kr per aksje i cash i selskapet, kursen lå på 2,50.
Da fondet var ferdig solgt. Merrill Lynch tror jeg det var… så spratt kursen rett opp.
Motsatte vil skje på Oslo Børs. Når folketrygdfondet er ferdig kjøpt, vil gapet ned til resten av børsene ellers i verden lukkes raskt.
Er det verdien i dollar du tenker på da eller? Eller sammenligner du NOK og USD? Dvs bare prosenter fra topp? Husk på, 40% utenlandske eiere.
Hvis du hører hva Morten Astrup sier her: Statens obligasjonsfond kommer til å ta 25% av alt kjøpsvolumet i markedet de neste 100 dagene pga. valutaeffekten. Det er ganske greit kjøpsvolum!
(Får ikke lenket til selve videoen, men den ligger her: https://finansavisen.no/fatv )
Jeg vet ikke om jeg forstår forklaringen 100%, men det, kombinert med det @Christian skriver her tror jeg er grunn til oppgangen. Kan vi være sikre på at vi faller fordi USA faller? Jeg er ikke sikker.
Jeg angrer litt nå på at jeg ikke fulgte magefølelsen og gikk bear ved close da jeg så hvordan US kom til å åpne, men jeg turte rett og slett ikke. OSEBX virker helt løsrevet fra resten av verden.
#Shortatyourownperil
Finnes det noe info om når Statens obligasjonsfond og folketrygdfondet kjøper, utover aksjonærlistene? Er de pliktet til å informere?
Christian, hensyntatt USDNOK så har OSEBX vs DOW JONES et enda større gap siste døgn. Dollarkursen har gått fra 11 til 10,5
Altså er forskjellen ned til DOW er enda større, blir det 15% tro?
Husk at det samme skjedde i 2008. Kronekursen kollapset mot dollar, men det hindret jo ikke børsen i å gå 65% ned målt i NOK - enda oljeprisen var skyhøy den gangen. Og boligprisene var ikke så hinsides som de er i dag.
Jeg var inne på tanken å shorte DnB for et halvt år siden men har ikke vært logget på tradingkonto siden 2013, så jeg ser jo at det var litt dumt at jeg lot være nå… De kommer til å blø framover. Alle bankene… Og da blir de restriktive med utlån til kriserammede oljeselskaper som allerede er nedsyltet i gjeld.
Beklager at jeg kanskje høres litt negativ ut, men dette er jo realitetene nå. Oljeprisen er på $25 og det virker ikke som om noen hever et øyebryn, alles øyne er rettet mot viruset, testing, antall døde. Jeg er ikke redd viruset, det ser jo ut til å roe seg Snart kan jeg gå på XXL og handle litt på salg igjen.
Men jeg er redd for økonomien i Norge pga sjokkeeffekten viruset har hatt på så godt som alle bedrifter i Norge, men det jeg er mest redd for er konsekvensene av den lave oljeprisen og de høye boligprisene.
Ola Nordmann kan ikke sitte med hus til 10 millioner, hytte til 4 millioner, Tesla, seilbåt og 75" TV lenger. Snart blir det bare TV’en igjen, selv om den også vil koste 30% mer neste måned. Blir faktisk litt penger det også, når du ikke har jobb lenger.
100 dager med kjøpsvolum fra obligasjonsfondet?? Men de handler vel ikke aksjer?
Noen som har har en kvalifisert gjetning på når Hytteprisene begynner å gå nedover ?
Før sommeren eller til høsten ? @Morti har du peiling på hytter eller bare hus ?
Tror ikke det er mange som kjøper hytter nå… Så tipper det allerede har startet.
Her er bekreftelse på at statens obligasjonsfond er i aktivitet om dagen:
Kronikken er skrevet av administrerende direktør i Folketrygdfondet, Kjetil Houg.
Alt det du skriver kan endre seg like fort som det oppsto. Oljeprodusentene kan bli enige om kraftige kutt. Medisinen mot koronaviruset (ikke vaksine) prøves ut allerede på større populasjon og er like rundt hjørnet dvs. 3-4 måneder (se dagens Torp https://tv.nrk.no/se?v=NNFA52040120&t=1205s).
Alle vet og skjønner at nye teknologier utvikles i forrykende tempo. Alt det som skjer nå, skjer veldig fort, med en helt annen dynamikk og langt raskere enn på 30-tallet eller på 80-tallet. Det virker som at de som prøver å spå fremtiden har glemt det.
Folketrygdfondet må, så vidt jeg har regnet ut, selge obligasjoner for 15 milliarder for å få råd til å rebalansere opp aksjeandelen med 15 milliarder. Om de har tatt 25% av kjøpsvolumet nå de siste to ukene, så blir/ble de ferdige på ca 8-9 børsdager. Da er de sannsynligvis ferdigkjøpt i dag.
EDIT: Regnetstykket mitt er over er fullstendig feil, da jeg forutsatte at obligasjonsmarkedet har holdt seg på samme nivå.
Astrup sier jo i videoen at “obligasjonsmarkedet har falt like mye som aksjemarkedet”, derfor er det jo ikke behov for noen stor rebalansering.
Børsen har falt 23,4% fra topp til i dag, la oss si at obligasjonsmarkedet har falt 5% mindre dvs 18,4%.
Da må folketrygdfondet handle aksjer for 3,23 milliarder. 2,75 milliarder av dette er i Norge, resten i andre nordiske land.
Rebalanseringen er dermed gjort på et par-tre dager med 20% kjøpsandel på børsen. Dette er viktig informasjon. Og forklarer nettopp avviket fra andre børser nå de siste to dagene, vil jeg tro?
Hvorfor snakker du om utviklingen siste døgn? Mer interessant fra toppen i år og fram til nå. Jeg tror du da vil se at osebx falt kraftigere og nå har hentet seg delvis om igjen. Tipper osebx fortsatt er mer ned enn s&p målt i dollar.
Flott, lette etter “bevis” på det Astrup sa i videoen. Det er disse vi “sloss mot”. Jeg tapte på det i dag. Å sloss mot staten er som å sloss mot vindmøller kjære bjørner. Det er bedre å forsyne seg av piknikkbordet når de har dratt.
Nå er vi klare til å gjøre vårt for å styrke norsk næringsliv og norsk økonomi. Vi håper at effektene av epidemien ikke varer lenge, men vi er forberedt og har dype lommer om det er behov for det.
@Smaaspareren - Astrup sier at de skal gjøre dette over 100 dager, ikke 14. Når de begynte vet jeg ikke men tror ikke de er ferdige. Gir mening da slike summer på så kort tid ville ført oss mye høyere enn vi har bouncet til nå.
Noen som har link til statistikk over meglerandel i Equinor, Telenor, Mowi og DnB for siste to uker? Og aksjonærlister til samme aksjer?