Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Skrev feil, mente selvfølgelig siste 5 dager eller siste 3 uker som jeg la inn i grafene. Bra du påpeker alle skrivefeil Christian :wink:

Frodoen, jeg har “inside info” fra den lokale hytteprodusenten der jeg er vokst opp. Altså, det står i lokalavisa :smiley:

De var gasellevinnere før finanskrisen i 2008. Har gjort det bra nå de siste årene.

Produksjonen er nå stanset og arbeiderne er permitterte. De forventer lav ordreinngang fremover. Så det stemmer, ingen kjøper hytter lenger.

Bjørn Dæhlie har forøvrig stoppet den planlagte kjempeutbyggingen i Åre.

Tror gode short bets de nærmeste månedene vil være f.eks Yara og Hydro. Disse falt brutalt under finanskrisen når først strikken røk, tror det vil gjenta seg.

1 Like

Hydro vil nok merke det godt, vil ta en stund før markedet for de vil ta seg opp. De hadde jo problemer før dette også, så synes de har holdt seg vel godt :slight_smile:

1 Like

Osebx 17 januar, 946, 8,91usdnok, nå 719, 10,46. I dollar blir det 106 til 72 eller 32% ned
S&p 3329 og nå 2470 eller 25% ned.

Hvis osebx skal følge s&p, så skal den altså opp 7%, ikke ned.

Utlendingene eier 40%, det blir naivt å bare måle børsen i NOK når man sammenligner på tvers av grenser.

3 Likes

Christian, OSEBX skal falle veldig mye mer enn SP500, da vår børs er veldig eksponert i oljeproduksjon, som kjent går ikke den bransjen så bra akkurat nå.

SP500 har ikke denne eksponeringen, da USA ikke er netto oljeeksportør, så vidt jeg vet?
USA kan nå fylle opp lagrene sine med billig olje fra oss og Saudi, og profiterer jo i noen områder på den oljeprisen de får nå.

Skiferoljen i USA derimot går jo fryktelig dårlig med break even på 40-50, men den oljen er det vel Equinor som eier, så…

Jeg hører du har hengt deg opp i NOK vs USD, men må gjenta nå for tredje gang at nøyaktig det samme skjedde i 2008. Kronekursen kollapset. Men det hjalp ikke børsen vår. Målt i dollar falt OSEBX 75%. Den gangen var ikke kollapsen i oljeprisen like brutal og mange av feltene våre gikk forsatt i pluss selv på det laveste.

Hvor mye falt S&P i 2008? Tror ikke det falt så mye som 75% over there?

1 Like

Selvsagt, er ekspert :grin:

Tror tilbudet vil synke da færre vil selge sine hytter. Færre nybygg blir ferdigstilt. Færre vil feriere i utlandet så etterspørselen vil øke.

Svært dyre hytter kan muligens synke noe, men min analyse tilsier flat utvikling eller oppgang.

Spørs hvor mange som mister jobben og hvor mange permitterte som får jobben tilbake.

Det er ikke like åpenbart at prisene vil synke slik kjøpere tror.

Jeg har hatt flere selgere som har ønsket å trekke hyttene for salg siden de vil bruke de selv i stedet. Nå har jeg dog overbevist mine selgere om å la meg beholde mine oppdrag. Jeg har en tendens til å få det som jeg vil :joy:

6 Likes

Artikkelen handler om obligasjonsfondet, ikke aksjedelen…

Spørs hvor kredittvillige bankene er til fritidsboliger om dagen :wink:

Christian, regnet feil ovenfor. Har redigert posten.

Nå har jeg kommet fram til at rebalanseringen til Folketrygdfondet kunne gjøres på et par dager, det er kanskje snakk om et par-tre milliarder kroner i aksjer som skal kjøpes inn. Kanskje er det de dagene vi har hatt nå? Har jo vært veldig fine forhold for å få tak i aksjer om man ville kjøpe, det er ihvertfall sikkert.

Sjekk gjerne utviklingen til obligasjonene de investerer i for å få mer nøyaktige tall.

1 Like

Vi får svar i dag :sunglasses:

1 Like

Oljen er opp og Trump forventer at Saudi Arabia og Russland blir enig i løpet av de neste dagene, vil nok Oslo børs stige i dag også :slight_smile:

1 Like

Håper det! Hvorfor shorte OBX nå, når man kan shorte fra 700+? :face_with_hand_over_mouth: Markedet kødder med alle for tiden, både okser og bjørner.

Det kan gå alle veier, Oslo børs oppfører seg som usa forrige uka da ingenting av negative nyheter påvirket oppgangen.

Hvordan kan vi identifisere om folketrygdfondet fortsetter å kjøpe i dag?

Noen som har sett på hvor stor del olje/energi er på Oslo børs nå ? Den var over 50% i 2006 og blir ikke overrasket om den er under halvparten av det nå.

1 Like

S&P steg vel 20% fra bunn til topp, der OB er nå. Kjøpt bear.

Du har ikke vurdert å shorte index som en hedge hvis du har tenkt å sitte med enkelt aksjer som du har tro på ? Spesielt hvis det rykker i bearfoten :wink:

3 Likes

Folketrygdfondet publiserer sin portefølje kvartalsvis, så med stor sannsynlighet vil de rebalansere en del før kvartalets utgang så vektingen mellom obligasjoner og aksjer ser OK ut

Eier over 10% av OSEBX

Screenshot 2020-04-02 09.28.12

4 Likes

Hva er grunnen til at marketmaker sine ordre forsvant på minifutures på Nordnet?
First North Norway plutselig stengt står det?

1 Like