Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Får opp market maker hos Nordnet nå :slight_smile:

Men har ikke dette endret seg litt når renten har blitt så lav ? Jeg valgte iallefall å låne så mye som mulig

1 Like

Hvor mye var så mye som mulig? 50%? Varierer nok.

De som gjør som deg har greie på økonomi. Er ikke alle som har en del penger som skjønner at det kan være lurt å ta opp lån selv om man ikke trenger det.

Alle her på forumet skiller seg ut fra øvrig befolkning bare fordi vi er interessert i aksjer.

2 Likes

Jeg tok et lite tap i bear i går når jeg så veien det gikk. Man skal ikke sloss mot større aktører som rebalanserer og vekter opp i aksjer som har falt 30-50%. Target for flagget jeg tegnet i går er også mye høyere, og gir et bedre r/r nivå å shorte fra. Poenget er å på treffe inngangen. Blir fort dyrt om man skal sitte å vente på at ting skal snu med giring.

OBX i 725 ville vært nydelig short entry, men er kanskje i det meste laget.

3 Likes

75% …

1 Like

USA skal melde arbeidsledighetstall idag, skulle tro de ikke blir så gode?

Redusert litt i dag.

1 Like

Handler folketrygdfondet i dag også?

Hva er forresten bakgrunnen for at du valgte deg akkurat 5 dager? I et 10-dagersperspektiv er det jo motsatt fortegn på differansen:

Ser vi 30 dager tilbake er det OBX som kommer best ut igjen, men her ser vi også tydelig at DOW traff foreløpig bunn 8 dager etter OBX, noe som passer bra med smitteutviklingen i Europa vs USA:

4 Likes

Sier ikke at det har skjedd her men det er ikke uvanlig å fokusere på ting som underbygger det synet man har på en aksje eller børsen generelt. Har gjort den tabben flere ganger selv ( og kommer sikkert til å gjøre det flere ganger ).

4 Likes

Ja, confirmation bias er absolutt en reell problemstilling, ikke minst når man sitter i en posisjon i aksjemarkedet. Det sagt så var ikke dette noe forsøk på å beskylde @Smaaspareren for noen agenda, snarere ren nysgjerrighet for valgene som lå bak analysen.

Ganske vanlig generelt og en av problemene i verden at de fleste synes det er vanskelig å snu sitt syn på ting. Vi ser det spesielt i politikken som stadig polariseres mer. Dyktige tradere er typisk ekstra gode til å snu i sitt syn, de observerer virkeligheten slik den er i øyeblikket og justerer deretter. P

3 Likes

De er garantert dårlige, men er de bedre eller dårligere enn ventet? Det er det som påvirker børsen.

2 Likes

Det er en av grunnene til at jeg aldri blir en god trader :wink:

5 Likes

Brukte fem dager da det er de siste dagene Oslo Børs virker å ha gått motstrøms alt annet. Børsen vår var også immun mot det bratte fallet i USA tidligere, som den lange grafen din viser.

Mener at om USA er ned 20% bør OSEBX være ned 30% pga oljeeksponeringen. Om USA er ned 50% om fem måneder bør OSEBX være 65% ned.

Jeg har tydeligvis bommet på folk frykt for å ikke bli med på oppturen, den vil jo komme etter en bunn, men den bunnen var ikke på 666, prøver jeg å si.

Rene tall begynner å komme inn for mars nå, når det gjelder det rent fundamentale.

Hotell, fly og reiseliv generelt ligger helt øde.

1 Like

Virker ikke som det har endret seg mye?

Kilde: SSB

Ca 45% av eksportinntektene er fortsatt fra olje og gass, noe som bekymrer meg i en tid hvor vi risikerer at oljen ikke lenger er lønnsomt gitt lønnsnivået vi har her. 11% fra laks, som jo er veldig bra, men lakseprisene har også vært rekordhøye, noe som fort kan snu i 2020.

Det har vær tmye snakk om «det grønne skiftet» i mange år. Men tydeligvis er det nettopp det det konkret har vært - bare mye snakk.

På fastlandet er det svært mange bedrifter som ikke er direkte involvert i oljen men som indirekte kanskje har hovedtyngden av kundene sine nettopp i oljen.

Er litt redd for at de selskapene som utgjør børsindeksen i år ikke er de som utgjør børsindeksen om tjue år…

Jeg er ikke uenig i at det ser svart ut for mange bransjer, da kanskje spesielt flyselskaper, hotell og reiseliv etc. Dette er imidlertid ganske likt verden over såvidt jeg skjønner, og det kan godt være at det ligger en ny stor smell der etterhvert som det presenteres nye tall som viser seg at ikke er priset inn i markedet.

Jeg er usikker på om bunnen er nådd, men intuitivt sett tenker jeg som deg at vi skal enda lavere.

Jeg gjetter imidlertid at oljeprisen skal opp på ikke alt for lang sikt, da priskrigen mellom Saudi Arabia og Russland ikke lar seg opprettholde så voldsomt mye lenger, og hvis man tenker at den lave oljeprisen er kortvarig så er det kanskje ikke så unaturlig at OBX “står han av” bedre enn mange andre?

Det du linker(utenrikshandel med varer) til sier vel ingenting om hvor stor del olje/energi er av Oslo børs.

Jeg trodde vi skulle lengre ned enn det vi var og tror også det blir noen urolige uker/måneder framover.

1 Like

Jøss, er du ikke eldre? Vi traff hverandre bare nesten en gang :grinning:

Jobless claims på nye 6 millioner på én uke i USA. Omsider kan det se ut til at Oslo Børs kanskje lar seg bevege litt av konkrete tall.

Ganske surt nå at jeg tok en stoploss på bjørnene mine kl 9:00 i morges. Har lite penger på tradingkontoen foreløpig og hadde gearet opp, så måtte sikre meg mot tvangssalg. Resten av pengene står på sparekonto noen måneder til før jeg begynner bunnfiske. Klok av skade fra tidligere, så vet jeg det kan lønne seg å ha sittet på begge hendene og spart på kruttet til det virkelig trengs…

Tenker vel kanskje at jeg fortsatt kan få rett i mine dystre analyser, men jeg er åpenbart en elendig trader, og gjør de fleste klassiske begynnerfeilene. Kjøper dyrt på grådighet og selger billig på frykt. :joy:

5 Likes