Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnehjørnet

Det blir vel en runde med nedjustering av kursmål fra husene som når Ola Normann på bla nyhetsbrev og finansavisen.no som kan bli brutale om dette fortsetter i samme takt uten medisin/vaksine.

1 Like

Er det derivat bear man kjøper på Oslo børs hvis man skal satse på nedgang?
Ikke klar for å shorte enkeltselskaper

Stemmer :slight_smile: Eller du kan kjøpe Bear OBX eft :slight_smile:

1 Like

Gire bear med opp til 15 ser jeg er mulig. Og det er bare å handle de produktene som man gjør med vanlige aksjer ? Vedde på at indeksen går ned og så velger man gearing bare?

1 Like

@Bingo123 Jeg vil anbefale å først sette seg skikkelig inn i disse produktene.

Denne kan være et godt utgangspunkt for å forstå Bull/Bear produktene på Nordnet.

Det som er viktig å forstå er det som gjelder rebalansering. Nå er ikke jeg noen guru på dette, men et eksempel slik jeg har forstått det: (Korriger meg noen om jeg sier noe feil)

La oss si du kjøper BEAR OBX X10 NORDNET for 1000 kroner.

Dag 1: OBX stiger med 5%. Ved utgangen av dagen sitter du med et urealisert tap på Kr. 500 (-50% av Kr. 1000). Verdien på din Bear posisjon er nå Kr. 500.

Dag 2: OBX faller med 5%. Ved utgangen av dagen sitter du med en urealisert gevinst på Kr. 250 (+50% av Kr. 500). Verdien på din Bear posisjon er nå Kr. 750.

Du henter altså ikke inn igjen det tapte til tross for at børsen faller med 5% på dag 2.

For å sette det litt på spissen så hadde du kjøpt BEAR OBX X10 NORDNET akkurat før børsen begynte å falle pga. Covid-19, så hadde du kanskje akkumulert opp en stor urealisert gevinst i noen dager, og risikert å tape hele summen den dagen da Oslo Børs var ned over 10% intradag.

Dette gjør at Bull/Bear produktene på Nordnet ikke egner egner seg godt til å holde over lengre perioder, og egner seg kanskje best intradag. I videoen så viser man heller til Mini Futures dersom man ønsker å sitte i en giret posisjon over litt lengre perioder.

6 Likes

Hvis en aksje faller med 5% og stiger så med 5%, kommer den heller ikke tilbake til start, men derimot om den stiger med 5,27%.Det viser dermed poenget bedre om vi sier ned 5% og opp med 5,27%. Det blir flytt tilbake til start uten gearingen, men med bull/bear sitter du igjen med bare 76,35% av startinnskuddet (minus avgifter og andre kostnader). På den annen side hvis det er en jevn stigning i riktig retning kan du tjene mer enn 10x total avkastning uten gearingen.

5 Likes

Her er det bare å takke og bukke. Skal se mer på mini futures. Og vurdere å prøve litt bear med kortsiktig horisont

For min del har jeg med få unntak gått for XACT ETFen. Den er likvid og har bare 2x giring. Nå som volatiliteten er gått til 1-3% fremfor 5-10% på indeks tør jeg sitte med den lenger. De andre produktene med giring har jeg kun tradet intradag pga. de poengene andre her nevner.

Jeg regner med Xact også rebalanseres men for min del merket jeg lite til dette. Har sikkert noe med giringen å gjøre, kanskje andre vet hvorfor.

5 Likes

Denne ?
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/HF-XBEAR.OSE/overview

Edit
Denne ?
https://www.oslobors.no/markedsaktivitet/#/details/OBXEXDBEAR.OSE/overview

1 Like

https://www.investopedia.com/markets/quote?tvwidgetsymbol=spdn

1 Like

Det er den andre av de to ja :slightly_smiling_face:

1 Like

Med lavere gearing gir ikke rebalansering like stor effekt som ved høy gearing.

2 Likes

Jeg syns mini-futures har funka bra hvis jeg har sittet med det i flere dager. Man kan forholde seg til dem nesten som vanlige aksjer, sida de ikke rebalanseres daglig som bull/bear-produktene. En viktig forskjell fra vanlige aksjer er at man kjøper og selger til market maker, f.eks. Nordnet/Nordea, ikke til et vanlig marked. De oppdaterer hele tida kursene i forhold til det underliggende, f.eks. OSEBX. Hvis du kjøper for over 1000 kroner på Nordnet betaler du ikke kurtasje, men de tjener på spreaden, forskjellen mellom salgs- og kjøpspris.

1 Like

Utrolig kjedelig å sitte med cash :upside_down_face: Men nå er det bare å holde ut til neste mulighet kommer.

1 Like

Tenker vi litt tilbake så var negative nyheter i USA og internasjonalt vel så betydningsfullt for utviklingen på Oslo Børs som lokale nyheter.

Tenker vi på siste årenes reaksjoner på nyheter så gikk kursene ofte ned på gode nyheter og opp på ingen nyheter, i større grad og i motsetning til før når gode nyheter førte til oppgang.

Det fundamentale spiller jo også alltid en rolle over tid.

1 Like

God trading skal være kjedelig :blush:

3 Likes

Først ble det meldt om diskusjoner om et kutt på 20 millioner fat per dag som sendte oljeprisen til værs, mens landene nå skal være enige om å kutte 10 millioner fat per dag, ifølge nyhetsbyråer som Reuters og Bloomberg.

Dette har senket oljeprisen og fra toppen tidligere i dag er den nå ned rundt 12 prosent til 31,5 dollar fatet.

Enighet om kutt med forbehold.
USA må med
Saudia må bruke tallene fra før produksjonsøkning

Interessant at et kutt på 10 millioner fat skuffet markedet også da. Tidligere ville et kutt på 10 millioner fat vært utenkelig. Altså et slikt behov ville vært utenkelig. Nå er det ikke nok. Lurer på hvorfor hehe… :crazy_face:

2 Likes

Det er for alt går strålende,

prepare season 7 GIF by Game of Thrones: #PrepareForWinter

3 Likes