Kort sagt er det vel fordi penger regulerer samfunnet, ikke omvendt? Håper Buffet får rett.
Godt eksempel og bidrag til debatten. Det forklarte godt størrelsen.
Det er også en rekke derivater som ikke kan forklares med at målet er å redusere risiko, men å ta høyere risiko. Eller bare det å ta risiko i det hele tatt. Det bidrar også til et stort volum.
Dersom det var hovedparten av den typen du beskriver her så ville vel derivatmarkedet være uendelig mye større. Uten at jeg egentlig kan si jeg skjønner hvor mye 1,2 Quadrillion er. Men etter å ha sett eksempelet ditt så tipper jeg det er mye mye større enn 1,2 Quadrillion uansett. Tallet er jo fra 2017. Så bare det taler for et mye mye større marked.
Nå er det vel ikke størrelsen på markedet som i seg selv er problematisk, gitt eksempelet ditt. Men mer uoversiktligheten, mangel på innsikt i hva som omsettes, med hvilken gearing og hva det reelle tapet kan bli. Altså det samlede “oppgjøret” du refererer til.
Absolutt.
Jeg sier ikke at derivatmarkedet er ufarlig. Jeg sier bare at den totale størrelsen er ett “skremmetall” fordi de store tallene kommer av andre årsaker.
Jeg blir på ingen måte overrasket hvis noe trøbbel ett eller annet sted i det svært uoversiktlige derivatmarkedet utløser en finanskrise på ett tidspunkt.
Problemet er at derivater i stor grad kan styre andre markeder.
Ja, man kunne f.eks. tatt penger ut av derivater, for å kjøpe aksjer i aksjemarkedet på et tidspunkt der omsetningen er ekstra lav. Kjøre opp kursene. Selge sine aksjer på høyere nivå til statlige pensjonsfond og private investorer som går på limpinnen. Og ta den gevinsten til å dekke inn tapet fra det opprinnelig aksjekrakket.
Sånn teoretisk
Nei det er jo umulig å tro at noe skulle skje rundt opsjonsdager og rundt månedslutt når mange fond vekter seg om. Store penger vet jo ikke hvordan de selv er posisjonert.
https://www.marketwatch.com/optionscenter/calendar/2020
Neste opsjonsdag er 17. april, bunnen ble satt første to timer etter at futures åpnet i etterkant av forrige opsjonsdag. Tror man at noen sitter på grei gevinst på denne bevegelsen muligens? Og motsatt: tror man at noen kunne ha interesse av å minimere tap, og flytte kursene nedover til opsjonsdagen?
Det er ikke sånn at det alltid skjer noe rundt disse dagene, men det ser i mine amatørøyne ut som om det er litt større sjanse for å sette en bunn eller topp rundt disse dagene. Jeg ser derfor fram mot neste helg, og antar at det er noe større sjanse for at vi får trendskiftet rundt 17. / 20. april enn andre dager. Men selvsagt er det ikke så enkelt at man kan planlegge rundt dette som en fasit, det er bare greit å følge litt ekstra med.
Solgte vel for 30 millioner i en aksje av total verdi de disponerer på 471 milliarder, dvs salget utgjør 0.006% av porteføljens verdi.
Du får det til å høres ut som om de solgte for 30 millioner kroner.
For 3 dager siden - Berkshire Hathaway sold $30.9 million of the bank’s shares.
solgt 869 000 aksjer i denne banken
The regulatory filing, which was published on April 9, revealed that the conglomerate had sold a total of 869,103 Bank of New York Mellon shares on April 7 and April 8.
https://finance.yahoo.com/news/buffett-sells-more-stocks-strategy-165115867.html
800 millioner dollar
Og i tillegg vet vi at Buffet sitter på en syk mengde cash. Og det er ikke kommet meldinger om store kjøp. Så jeg regner med at han tror han får kjøpe mye billigere. Ellers hadde han kjøpt nå. Ikke solgt.
Så du mener at vi ser en bulltrap i markedene nå fordi Buffet solgte Apple for $800 millioner i Q4 2019?
Eller at han solgte seg ut av flyselskaper, som vel betyr at han ikke er hjernedød?
Begge tallene er i dollar. Salget utgjør 0,006% av porteføljens verdi, ikke noe som er av betydning.
Nei. Sa jeg det? Eksempler på store salg. Vi vet vel at viruset begynte i Kina i Q4. Så det var verdt å ta med.
Det jeg sa var vel
Ok, så jeg trodde bulltrapen var fra bunnen ? Når mener du bulltrapen er fra ?
400 millioner dollar er uansett 4 milliarder kroner. En god del mer enn 30 millioner.
Og når man egentlig sitter i mye cash og har ventet på en kjøpsanledning, men ikke bruker denne muligheten som kom nå så betyr det bare 1 ting - det er at buffet tror på lavere priser.
On Friday, the group revealed that it has now sold about 18% of its stake in Delta Air Lines Inc (NYSE:DAL) and 4% of its holdings in Southwest Airlines Co ( LUV). Berkshire sold nearly 13 million Delta shares for about $314 million and roughly 2.3 million Southwest shares for about $74 million, according to the documents filed with the SEC.
Bulltrapen er den vi ser nå. Altså oppgang på fundamentalt skrekkelig dårlige nyheter.
Det er bulltrapen.
Var det noe mer du lurte på? Kom med det da. Få se hvor flink du er…
Samtidig kan du forklare meg hvordan PE vil se ut om 6 mnd hvis denne oppgangen fortsetter og inntektene uteblir videre som nå.
Ta gjerne for deg de sektorene som er rammet.
Hvis du mener bulltrappen skjer nå, hvorfor i himmelens navn mener du det er relevant at vi hadde virus i kina i 2019 og at Buffet solgte i 2019?
Drar du inn fakta som ikke har noe med saken å gjøre? Ja. Er det teit? Ja. Er du flink? Ikke veldig …
Er du usmakelig, ja, er du en kverulant, veldig. Scorer du høyt på sosial intelligens? Trolig ikke Skjønner du enkle sammenhenger? Trolig bare de mest kompliserte. Blir det for enkelt så går det nok rett over hodet på supergenier som deg.
Jeg har bedre ting å gjøre på og lærer veldig lite av deg. Får lite igjen for å lese postene dine haha! Trodde du hadde blokkert alle forumvenner og satt 24/7 og skreiv på chatten jeg. Slik at du slapp å diskutere med oss vanlige borgere.
Det har vel noe med saken å gjøre all den tid Buffet sitter på enorme mengder cash og ikke bruker dem til å sope inn aksjer om det var slik at vi skal til all time high igjen og dette er en oppgang som skal vedvare slik du tror. Jeg tror imidlertid det er en bulltrap. Markedet skal ikke langt opp videre så lenge verdenshandelen ligger med brukket rygg, forbrukere mister jobbene sine og sitter i karantener verden rundt.
Har jeg rett? Ja. Har du? Tja, aner ikke.
Jeg angriper argumentene dine fordi de er tullete, ingen annen grunn. Hvis du ikke tåler det, så kan du heve kvaliteten på argumentene.
Det er meget mulig vi ser en bulltrap nå. Jeg er bear selv.
Men er det en bulltrap nå så er det ikke fordi Buffet solgte aksjer i Apple i Q4 2019 før fallet startet. Og som korrekt påpekt, han har i det siste solgt en veldig liten andel av aksjene sine, samt aksjer i flyselskap. Det å selge i flyselskap akkurat nå er nok ett smart valg, og ingen indikasjon hverken for eller mot om vi er i en bulltrap eller ikke.
Poenget mitt er følgende:
Noen tror på astrologi, og er bear fordi stjernene viser dette.
Noen tror på numerologi, og er bear fordi 2020 er ett “magisk” tall.
Noen tror at Buffet solgte aksjer i Q4 2019 og derfor ble det laget en bulltrap i midten av mars 2020 og fram til i dag.
Dette er fullt mulig å tro på. Men det er ikke akkurat veldig gode argumenter. Og, man kan godt få rett til slutt - uansett årsaken til at man er bear. Jeg angriper ikke konklusjonen din om dette er en felle for bulls. Jeg ser mange ting som tyder på videre nedgang selv.
Men jeg angriper argumentene dine fordi de er tullete.
Hvorfor hele tiden så narsissistisk og frekk?
Jeg tror, isoleringen har gått for langt.
Jeg vil anbefale en tur i skogen/marka. Få litt frisk luft. Oppretthold 2m avstand, men gå ut å sosialiser med noen.
Jeg argumenterte ikke for hvorfor det er en bulltrap. Det var en opplysning. To opplysninger i samme post kan man si. Det er faktisk mulig å si noe uten at man skal bygge opp posten som en artikkel som skal gis karakter på.
Dersom det er det du vil ha så kan du bestille en. Det koster 100 000 kroner.
Fordi jeg besvarer frekkhet mot meg med å drite ut folk. Jeg syntes det er interessant å avkle folk som har sterke meninger uten substans. Som deg og morti.