Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Dersom en pakke av en slik størrelse blir vedtatt så ser jeg nærmest ingen grense for hvor høyt kryptomarkedet kan gå.

Ikkje ofte Minervini kommer med salgssignal. Det har vært ekstremt dårlige nyheter tidligere.

Må innrømme jeg har vært ganske ubekymret over markedsbevegelsene før jeg hørte det. Han kan sine saker…

Tipper litt høyere bonds til markedet surner. Så kommer yield curve control. Gull, og sølv til himmels

Månedschart 10 åringen (øverst) mot SPX (nederst) med enkelte viktige hendelser.

Jeg tror ikke det er noen grunn for FED å gjøre noe enda. Men, jeg tror renta skal stige videre, og så skal FED på ett tidspunkt si “dette går ikke” og begynne å kjøpe opp hele statsobligasjonsmarkedet, fordi ingen fornuftige aktører vil ønske å sitte tungt investert der så mye fiatpenger som skal trykkes de neste par årene (spesielt i USA).

Og hverken USA eller EU kan leve med en rente på 3%+ tror jeg. Det er uhåndterlig mener jeg, så stort som gjeldsberget har blitt. Men 1.5% eller kanskje muligens til og med 2% ? Det bør vel i teorien gå antar jeg.

Mange gamle investorer mener at FED “må” gjøre noe for å forhindre inflasjon. Jeg tror, som jeg har sagt i lang tid, at inflasjon er målet. Det er eneste veien jeg klarer å se ut av gjeldssituasjonen verden befinner seg i. Fiatpenger må bli (mye) mindre verdt.

Jeg hørte på siste episode av macro voices podcast i går, og der hadde de ett ypperlig poeng; Inflasjon er den høflige måten å gå konkurs på. Og det gir mening fordi du tar opp lån i fiatpenger i nåverdi, og om ca 10 år med en del inflasjon, så får långiverne tilbake halvparten eller noe -fordi fiatpengene har mistet halvparten av verdien i mellomtida.

Forøvrig har vi ikke hatt frie fungerende markeder siden finanskrisen i mine øyne. Det har ikke vært en “Obama økonomi” eller en “Trump økonomi” og det er ikke en “Biden økonomi” - det er en FED / QE økonomi.

8 Likes

Takk for svar - setter pris på ditt makroperspektiv. Tolker det som at de da lar det falle litt til før de eventuelt gjør noe. Men kan du si meg, er kjøp av hele obligasjonsmarkedet det de mener med yield curve control?

Under the yield curve control the central bank buys unlimited number of long-term debt securities (like government bonds) to fix the interest rate at certain maturity.

Det vil si de trenger ikke “kjøpe opp alt” hvis andre kjøpere kommer inn på “riktig” nivå. Men det tror jeg ikke skjer. Så, ja. Men min forutsetning er jo da at ikke andre store kjøpere kommer inn og kjøper der FED mener renta må være.

2 Likes

Nå neste leg ned kommer? :wink:

Mnja, bulls er safe så lenge de klarer å forsvare denne linjen:

jeg tror det kommer et lite drop nå :wink:

2 Likes

Enig, liker at Noccern sier at bulls er safe…

2 Likes

Er ett av de beste tegnene man kan få… :slight_smile:

Tror som sagt det kommer helt an på hvordan vi closer her.
På lengre sikt enn intradag bør vi komme oss litt lavere ned, men på kort sikt? (intradag) :man_shrugging:

Litt tydeligere bearflag på Olja…

1 Like

De store bankene har ufattelig store bet’s på høyere oljepris så ikke forvent noen store drop :roll_eyes:

1 Like

Ifølge boka så skal man bli bear når pessimistene blir positive :joy: Hehe, neida men den har droppet bra siden jeg gikk inn i xact obxbear-fondet idag. Har handlet en hel del og gav på 18,80. Så ser bra ut foreløpig. Hva banker, meglere og eksperter gjør tar jeg aldri noe hensyn til i forhold til egne kjøp…

2 Likes

Trenger en bounce opp her til $66, så får vi fullført denne HSen…

En fin stigende trendkanal :slight_smile:

Screenshot 2021-02-26 at 13.34.24

1 Like

Sitter med bears over helgen nå

4 Likes

Langt ned til bunnen i kanalen, dog :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

Hva står indeks i om 2-3 uker? Tipper en del lavere enn i dag.

2 Likes

4 000.