Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Joda, jeg har bear jeg - core posisjonen står urørt - selv om jeg vet jeg burde selge mtp. analysen over - kan fort smelle ned en krone til slik jeg ser det. Moment i ETFen er (ironisk nok) bearish enda på daily. Men hvis du ser på weekly så viser den tegn til at bunnen nærmer seg, derfor jeg gir det en uke eller to til. Det er flere som har spådd krakk i slutten av mars / begynnelsen av april. Vi får se :slight_smile:

Så du baserer egentlig dine analyser av markedet på ETFen og ikke indeksene?

Hadde vært moro om xact bear begynte å leve sitt helt egne liv.

3 Likes

Fixed it for you

6 Likes

En kombinasjon - OBX først

…hvis tellingen min er riktig er vi i en bølge 3 av 5 i en 5 av 5 (higher wave degree). Dvs. det er to bølger til i denne bevegelsen før den topper ut. Bølge 3 (som vi er i nå) har target rundt 935 - men kan gå høyere. Så vil det komme en korreksjon som ikke vil være dypere enn 896 (toppen av bølge 1). Wave analyse er komplisert hvis man ikke kan det, men gud bedre så det har hjulpet med tradingen min. Jeg begynte å bruke dette aktivt sist uke og er opp 20% på tradingkontoen (4 trades i pluss, 1 trade break even). Jeg vet at dette ikke er en holdbar track record, men jeg synes det hjelper enormt mye ifht. å lese charts og ikke bare se på trendlinjer.

Jeg har også begynt å bruke fibs mye mer aktivt. 935 er 1:1 fib nivå for diff. mellom bølge 3 og 4.

XACT OBX BEAR

Som sagt, moment her negativt på daily men weekly viser tegn til bunning.
Sammenligner vi med chartet over så vil det gi brudd opp og ut av mindre wedge 2 halvdel i mars.
(Ca. 17% bevegelse som tar oss rett til motstand). En pullback her og så brudd på den store wedgen og all hell breaks loose (we can hope) :slight_smile:

2 Likes

Mest spent på US ikveld, alle forventer ny grønn dag etter gårsdagen. Men hva om vi får en sell-off allerede ikveld å alle er off guard? Det kan bli stygt med en fullførelse av hode-skulder for både S&P å Nasse. Det gjør vondest når alle er på samme side å ingen forventer det. Men du kan ha rett Nocturne, at vi får et par uker til med moment.

1 Like

Grunnen til at jeg ikke drar inn US og oljepris etc - er bare for å fjerne støy, men det er klart det er andre faktorer som påvirker og TA er bare en bit av puslespillet. Det er det som gjør shorting av indeks så komplisert, spesielt når vi her snakker om en indeks som består av flere ulike sektorer.

Men ja, US er nok mer shortbar nå enn OBX. Opec møtet og utslag i oljeprisen vil nok også medføre mindre pullbacks / korreksjoner i trenden. Her må man bare følge med. Som @Buffet var inne på tidligere i tråden; jeg tror - hvis man skal prøve shorte indeks, så er det dårlig ide å shorte samme dag som indeks faller. Vi får ikke særlig follow-through i dette markedet. Man må heller prøve å time swings i forkant, og være inne kvelden før, og så gå ut på dippen dagen etter.

Men den strategien vil ikke fungere når bearmarkedet begynner. Da er det HODL bear som gjelder!

3 Likes

Store aktører vil gjerne signalisere til FED at markedet er ustabilt og urolig før FED møtet 16. - 17. mars. Da kan man forsøke å presse FED til å si noe mer konkret om hvilket rentenivå de vil se på som problematisk og iverksette yield curve control. Så lenge markedet ikke er ustabilt, så er det liten grunn for FED til å være mer konkret utover “vi har mange verktøy og bruker dem gjerne.”

FED trenger i utgangspunktet at noe alvorlig skjer, før de setter i gang med alvorlige tiltak, slik jeg ser det. Det er derfor en reell sjanse for at FED snakker markedet inn i ett krasj hvis de kommuniserer at alt er bra og det ikke er noen grunn for FED å gjøre noe, når alle andre vet at eneste grunnen til at markedene fungerer er at FED framstår som garantist for oppgang, alltid, til evig tid - eller noe alvorlig endres.

Samtidig så forventes det at kongressen i USA skal klare å få vedtatt neste stimuluspakke rundt denne helgen (fredag/mandag), noe som bør gi stimulussjekker til alle amerikanere rundt 15. mars. Det er fortsatt masse lockdowns i mange delstater i USA. Store deler av disse pengene går rett til folk som skal putte dem rett på børs. Dette bør man forvente skjer i uken etter, så 15. - 22. mars.

Det er da ingen grunn til at disse folka skal få puttet pengene sine på børs til lave kurser? Så her bør man pumpe opp først så de kjøper seg inn i markedet med full FOMO på ATH, uansett om markedet skal opp eller ned i etterkant.

Samtidig har du kvartalsopsjoner 19. mars. Det framstår som en flott anledning til å laste opp med bearprodukter for store aktører med utløpsdato 18. juni (neste kvartalsopsjoner). Hvis man faktisk tror at det kommer ett krasj, så tror jeg man vil se nyheter på bloomberg og andre steder om at det plutselig er foretatt store veddemål mot markedet. Det ville være ett klart signal om at noen har tenkt å fremprovosere ett krasj de neste månedene.

Ser man på de siste månedsskiftene så ser man følgende på SPX / USA (bjørnequizen min):

Månedsrullering fond ser omtrent slik ut:

  • Store aktører analyserer hva andre store aktører som nærmest automatisk justerer porteføljen sin vil gjøre ved månedsskiftet.
  • Man identifiserer ved hjelp av magi (dvs, analyse av tidligere hendelser, fondenes vedtekter, og data som jeg ikke aner hvordan man får tak i) at disse store aktørene skal selge.
  • Det dumpes / shortes derfor ned før månedsskiftet.
  • Indeksfondene rullerer (selger).
  • De som dumpet kursen ned kjøper seg inn igjen i markedet (og kursen går opp).

Dette er en trade som bare fungerer når verden er relativt stabil. Den fungerte derfor ikke alltid så bra under Trump, og den vil ikke fungere når verden endres vesentlig. Da vil store hendelser overstyre denne mer eller mindre automatiske traden som gjøres.

Det store problemet oppstår hvis alle skal selge samtidig. Enn så lenge forventer i hvert fall jeg at stimulussjekker skal gi en ny kjøpsrunde i markedet.

Jeg følger selvsagt med, men min personlige teori er at slutten av april er det farligste tidspunktet. Jeg forventer da at man har fått vedtatt stimuluspakken, infrastrukturpakken, og at markedene vil se fremover og korrekt identifisere en sommer med masse arbeidsledighet, sosial uro, innvandringskrise, svakere dollar, mas om å straffe de rike, få nye stimuluspakker, skattereform, osv. Sell in May and Go Away er en strategi jeg seriøst vurderer i år.

Men som jeg prøver å si: jeg har mine teorier om markedet, de trenger ikke stemme. Når Minervini shorter nå, så er han MINST 10 ganger mer informert enn jeg er. Så mine teorier om markedet kan fint være fullstendig feil, og ting kan være mye mer negativt nå enn jeg klarer å se.

Ser mange snakker om potensielt krasj i mars, og jeg har da troen på at sjansen er mye høyere ca 1 måned senere (slutten av april / tidlig mai). Er vel fort nærliggende å tro at det er jeg som overser noe andre oppfatter som åpenbart her.

12 Likes

Grublet litt på den “bjørnekvisen” din. For korrelasjon mot månedskiftet var der men noen ganger frontrunnet. Klarte ikke å formulere en god teori om hvorfor. Så takker for avsløringen.

1 Like

ATH i hvor mange år?

Screenshot 2021-03-03 at 13.53.40

ATH hvor lenge
  • En time
  • En dag
  • En uke
  • En måned
  • Et år
  • 5 år
  • 10 år

0 stemmegivere

1 Like

Etter å ha sett litt nærmere på chartet øker jeg litt i bear for en kortsiktig trade.
Bearish moment på lavere timeframes, regner med pullback på 3-5% :slight_smile:

3 Likes

:wink:

3 Likes

14:18:46

Odin Alnæs / TDN Direkt

USA: Sysselsetting i privat sektor steg mindre enn ventet i februar

Antallet sysselsatte i den private sektoren i USA steg med 117.000 personer i februar, ifølge en undersøkelse foretatt av ADP Employer Services.

På forhånd var det ventet en oppgang i sysselsettingen på 177.000 personer, ifølge Direkt Makro.

1 Like

Ganske off target… And there is stuff like this:

14:39:40

NTB-DPA

Britisk finansminister må låne over ti prosent av bruttonasjonalprodukt

For å få neste års budsjett til å gå opp, må Storbritannias finansminister Rishi Sunak øke statsgjelden med 10,3 prosent av bruttonasjonalprodukt (bnp).

Sunak anslår at det trengs 234 milliarder pund – nesten 2.800 milliarder kroner – til å dekke inn underskuddet neste år. Da han la frem budsjettet for Underhuset onsdag, sa finansministeren at det bare er ett år i nyere historie der låneopptaket var større, året som nå er over.

For budsjettåret 2020–21 anslås underskuddet å bli 17 prosent av bnp eller 355 milliarder pund.

Veksten i bnp det kommende året er nedjustert fra en prognose på 5,5 prosent i november til fire prosent nå.

Touchet motstand idag

2 Likes

10 åringen stiger litt igjen. Fra 1,41 til 1,461.

3 Likes

Det begynner å svi iht gjeldsbyrden etterhvert. Noen må ta rekningen:

14:56:49

Kenneth Lund

Britene må sette opp selskapsskatten

Det dundrende budsjettunderskuddet på over til prosent av brutto nasjonalproduktet (bnp) neste år tvinger finansminister Rishi Sunak til å ta drastiske grep for å håndtere den økende statsgjelden.

Nyhetsbyrået AFP melder at Sunak vil sette opp den generelle selskapsskatten fra 19 til 25 prosent.

Britene bryter dermed hardt med de siste årenes trend der det har vært et “race to the bottom”, særlig på selskapsskatten, blant land i skattekonkurranse med hverandre.

Særlig multinasjonale selskaper har nydt godt av å kunne shoppe rundt etter det billigste landet skattemessig å etablere hovedkontor.

Europakommisjonen kjører samtidig en tøff kampanje mot særlig de internasjonale teknologigigantene for å tvinge disse selskapene til å betale skatt der de har den reelle virksomheten.

2 Likes

Tenker en liten bounce her nå for å danne et bearflag og så brudd på wedge :slight_smile:

1 Like

Stengte bjørnequizzen nå (jeg var visst den eneste som stemte på “et år”)

3 Likes