Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Det snur fort skal du se. Best å kjøpe før :wink:

Det går bra, jeg synes det er greit nok å kjøpe industri som går 3-400% i løpet av noen år og betaler utbytte på veien. Men lykke til altså :cowboy_hat_face:

3 Likes

Høres kjedelig og forutsigbart ut. Jeg vil heller ta del i Norges største suksess på 20-tallet :sunglasses:

1 Like

Bredt fall på Wall Street etter ny oppgang i «tiåringen»: – Mange flere nå som er redde for høy inflasjon

Fed-sjef Jerome Powell mislyktes i å berolige markedene torsdag. Storebrand-forvalter Olav Chen tror investorene frykter permanent høyere inflasjon fremover.

1 Like

Inflasjon betyr at fiat-penger blir mindre verd. Hva er logikken i å flykte til den assetklassen man frykter blir mindre verdt?

At man selger/tar gevinst pga at man tror det er en boble er greit og en annen ting.

Men å veksle om til cash fordi man er bekymret for at cash blir mindre verd. Liksom noe som skurrer.

4 Likes

Det er vel i praksis dyrere gjeld folk er redde for. Normalt sett synker vel gjeldsbyrden under en nedtyr, og er klar til å økes i neste innhenting i økonomien.

Men hva gjør vi denne gangen?

2 Likes

Alt annet like så tenker jeg at vi ser Brent rundt 80$ til sommeren og WTI tett bak. Neste mnd så er nok oljemarkedet ett par millioner fat i underskudd.

Long OSE, short resten :stuck_out_tongue: (nei, det var ikke en anbefaling)

Btw, såg at noen mente på at EQNR drar olje. De er nok mer sensitiv for gasspris enn olje. AkerBp derimot.

1 Like

Joda et stykke frem i tid. Men blir ikke det når man frykter deflasjon? Inflasjon som enda ikke er oppe på ønsket mål er vel ikke noe å frykte før det skal taes hand om? Man vil seff ikke være sistemann ut da, så alltid greit å sikre gevinst selvsagt.

Er selvsagt med på at dyrere gjeld fryktes ja :relaxed::ok_hand:

Fra 80 til 100 er et ganske mye lenger stykke enn fra 60 til 80 da skal sies. :slight_smile:

Det er en stor mengde personer som frykter inflasjon mer enn noe annet. I hovedsak eldre rike folk som er redde for at formuen skal forvitre :slight_smile: Ikke bare styrtrike folk, men “vanlige” folk med noen millioner spart opp til pensjonisttilværelsen.

Teorien er at frykten for inflasjon skal være så stor at når man får inflasjon så vil FED sette opp renta for å stagge inflasjonen. Fordi inflasjon er så mye verre enn alternativet.

For min del er jeg ikke med på den teorien. Jeg mener at nasjoner, delstater, byer, selskaper, og privatpersoner alle har tatt opp uansvarlig mye gjeld siden 90 tallet. Dette gjelder både i USA, EU, utviklingsland, osv - med noen få unntak (Norge som nasjon pga oljen, selskaper som Microsoft og Apple som tjener så mye penger at de ikke aner hva de skal brukes til, osv).

Min teori, som da er ett alternativ til å tro at inflasjonsfrykten skal gi vesentlig renteoppgang, er at man nå blir tvunget til å la inflasjonen vokse, og løpe noen år (vesentlig over 2%). Man trenger rett og slett å få ned verdien av gjeldsberget verden har bygd seg opp, og eneste veien ut så vidt jeg kan se er å gjøre fiatpenger mindre verdt. Dette vil samtidig overføre verdier fra de som har formue til de som er arbeidstakere - noe som er en av de store konfliktene politisk i verden akkurat nå pga demografiendringer i verden.

Men hvem vet hva gamle rike folk i FED velger å gjøre? :slight_smile:

For min del tror jeg at man lar inflasjonen løpe, men noen vedder da på renteoppgang i stedet. Og i så fall vil verdi og kontanter (som kan lånes ut) være ett bra alternativ de neste årene.

Så er det sikkert en del som tar penger av bordet inntil FED innfører yield curve control, og så dytter de penger inn enten i obligasjoner eller aksjer avhengig av hvilket rentenivå FED legger seg på.

11 Likes

Inflasjon og dyrere gjeld kan vel fremprovosere en deflatorisk kollaps?

Vet ikke helt hvordan alt dette henger sammen. Men dyrere gjeld/inflasjon—>lånetap og generell elendighet—>nedgang i priser pga krakk/deflasjon?

Personlig tror jeg jo dette er lenge til enda, om det skjer i det hele tatt. Men man vet aldri.

2 Likes

Godt innlegg, Jcp.

2 Likes

Etter en tale fra den amerikanske sentralbanksjefen, Jerome Powell, økte derimot renten til 1,54 prosent. Det er det høyeste nivået på ett år.

Talen til sentralbanksjefen var hans siste offentlige opptreden før den amerikanske sentralbankens neste rentemøte.

– Gjenåpningen har lagt press på prisene, sa Powell i sin tale.

Det får investorer til å spekulere i om sentralbanken vil sakke ned kvantitative lettelser eller øke styringsrenten tidligere enn de ellers ville gjort. Begge deler ville vært dårlig nytt for aksjemarkedet.

Den økte renta på tiårige statsobligasjoner er gjerne et tegn i seg selv på at investorer forventer inflasjon i fremtiden.

Jeg er med på at eldre folk som nå tar liten risiko og har mye stående på bank-kontoen frykter inflasjon mer enn noe annet.

Det er mer overskriftene vi leser nå om at investorene frykter inflasjon. De frykter så mye at fiat-penger blir mindre verdt at de rett og slett veksler om det de har til fiat før fiat begynner å bli mindre verdt :sweat_smile:

2 Likes

Hvis du har penger i fiat kan du også veksle dem om til andre valutaer :slight_smile:

Er ikke umulig at noen ønsker å ta en trade på at dollaren skal ned.

Det blir sikkert noen interessante uker, og måneder framover. Litt volatilitet er bare bra.

Mitt utgangspunkt har jo vært at dette skal ned, men ikke før infrastrukturpakken til Biden er vedtatt før sommeren. Mulig jeg bommer fullstendig på timingen her.

2 Likes

image

Mulig dette forklarer noe også. Hvis infrastrukturpakken skal betales av skatteøkning på inntekt fra aksjegambling, og selskapsskatt, og ikke bare pengetrykking, så blir kanskje en del urolige.

Men den tid den sorg.

2 Likes

Kan være mange grunner, hos oss begynner det å nærme seg tid for å kjøpe ny bil. Så vi har ganske mye penger stående felles på sparekontoer for det formålet som jeg ikke vil skal være utsatt for aksjemarkedet sin vol

1 Like

Jcp har noen gode argumenter. Du ser det I råvaremarkedet allerede. Softs i USA på ATH. Lumber høyere enn noensinne.
Lave styringsrenter må til for å få inflasjonen til å redusere gjeldsbyrdene som stat / selskaper har. Og for å blanke av sparere. Dette er ikke nytt. Vi så det fra 1971 til 1980 etter første oljekrise. Virket effektivt da og vil gjøre det nå. Si farvel til de oppblåste tøyseaksjene som har dominert nasse & emisjonsmarkedet her hjemme.
Hils på de med inflatorisk substans som skip, olje etc. forsiktig med eiendom. Det er bare en hedge mot inflasjon når det er et fritt lånemarked. Det innskrenkes nå vesentlig i nær sagt alle verdenshjørner.

Så ville glemt alt utenom de reelle inflasjonshedge som er produktiv eiendom, skip, olje. Muligvis edelmetaller ?

3 Likes

Forskning og utvikling som bruker fiatpenger i dagens verdi men skal ha inntekter i fiatpenger i fremtidig verdi noen år fram i tid blir fortsatt ett ok veddemål.

Så tøyseaksjene kan leve fint videre :slight_smile:

Det folk frykter er overgangen fra deflasjon til inflasjon da skal både renter og avkastningskrav opp - i worst case kraftig opp hvis vi får sterk inflasjon. Når denne reprisingen av yields er over så kan vekte opp i aksjer igjen.

2 Likes