Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Er det noe folk ikke klarer å spå så er det vel valuta. Til og med valutaekspertene bommer 9 av 10 ganger. Da tror jeg heller flere investerer i krypto fremover :relaxed::relaxed:

Edit: nå ser det for øvrig ikke ut som det selges pga denne frykten for inflasjon her til lands da.

1 Like

Det er rart gullprisen ikke har gått opp sammen med inflasjonsfrykten egentlig…

@anon80503862 - OBXen ser jo veldig mye mer bullish ut enn US indeksene må jeg si.
Ville vært tydeligere om den fikk en skikkelig meltup til 980 -1000 eller noe før den korrigerte.

Så lenge olja buller på så vil det dra med seg indeksen her tenker jeg.

Men høy oljepris kan vel ikke være bra for tank @Kristoffern ,
spesielt ikke når de ikke øker produksjonen?

2 Likes

Ja det blir jo noe annet. Selv har jeg også flere hundre k stående på konto til enhver tid selv om jeg vill fått bedre avkastning på de en annen plass.

Vet ikke hvordan jeg skal formulere det bedre :sweat_smile::see_no_evil: Avslutter saken med å si at folk må gjerne rømme til fiat-penger dersom de er fryktelig bekymret for at fiat-penger skal miste sin verdi :see_no_evil::joy:

1 Like

Du må se på hva er konsekvensene av inflasjon:

  • Høyere renter → det betyr avkastningskrav på aksjer også går opp siden man skal ha en premium mot risikofri rente. Mange med boliglån vil bruke mer penger på å betjene boliglån og dermed mindre kapital som går til å investere i aksjer.
  • Høyere utgifter, ting koster mer, da blir det mindre penger igjen hver måned å legge til side til investeringer.
2 Likes

Eurozone: Retail sales fell by 5.9% MOM in January after an increase of 1.8% in
December. This reading is far below consensus of -1.4%. The unemployment rate
remained at 8.1% in January, but the December figures were revised down by
0.2%-points.

1 Like

Ifølge Hannisdahl er ikke nødvendig utsettelse av produksjonsøkning ubetinget negativt for tank.

Da vil destocking av lagre gå raskere, og man får en opptur på lavere lagerbeholdninger. I teorien vil det forsterke bevegelsen.

Selvsagt! Men dette er vel når inflasjonen stiger for mye og må tas hand om? Det blir vel heller når man frykter deflasjon at det er lurt rømme til cash? Men det kan selvsagt gå såpass fort også at det er like greit å være der med en gang. Men den har vel enda ikke nådd målet det ønskes at den skal ha en gang.

Blir ikke overrasket om vi ser høyere oljepriser.

Bransjen har en vane for å overkorrigere den ene og andre veien. Lave priser? Strup ned til beinet på meste. Sett ting på vent.

Ting snur opp igjen. Scramble scramble, man får ikke tak i nok folk. Og man har ett etterslep av ting man vil ha gjort.

Dette skjer hver gang, har jobbet i bransjen i 20 år.

Like komisk hver gang analytikerne snubler over seg selv om hvor lavt oljeprisen skal gå. Og at vi aldri vil se tilsvarende priser igjen. Og man kan se det samme når ting er på vei opp igjen.

3 Likes

Blir spennende å se markedene neste uke, jeg beholder mine bjørner. Fredag pleier være ganske stille

2 Likes

Samme her. TSLA shorten min ble bra. Opp idag på Nasse tipper jeg for å teste bruddet, før det fortsetter ned neste uke etter stimulanspakken blir vedtatt. OSE fortsetter vel så lenge olja holder koken. Regner med fondene roterer mot olje også etterhvert?

2 Likes

En Kile om dagen, svenske 10-åringen.

Screenshot 2021-03-05 at 13.34.28

2 Likes

First North er tydeligvis Sveriges svar på Nasdaq, sammenlignet her med OMX lengst ned.

Screenshot 2021-03-05 at 13.38.57

2 Likes

Jeg presenterer herved broren til Kilen, Megafonen:

Screenshot 2021-03-05 at 13.41.14

2 Likes

USA: Knallsterke og uventede jobbtall sender tiåringen opp til 1,6 prosent

Renten på amerikanske statsgjeld med ti års løpetid, gjerne omtalt som tiåringen, steg til 1,61 prosent like etter at “månedens viktigste tall” var klare. Den viktige renten har vært på en stigende kurve den siste tiden, og steg torsdag til 1,55 prosent.

3 Likes

God helg!

2 Likes
2 Likes

Haha han har jo vært helt off the hook

Er du ikke triggered fordi han ikke liker bitcoin :stuck_out_tongue_winking_eye:?

https://shareville.no/streams/90708614