Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Alltid grønn fredag etter rød torsdag.

1 Like

Og en blå-mandag

Pullback opp til SMA50 på Dow Jones… hmm og bare å slappe av om vi mot formodning går videre nedover igjen er det fin støtte på 100, 150, 200 og 300.

1 Like
3 Likes

Ukens lesning for min egen del. Anbefales👍🏻
Hydrocarbon energi vs alt-energi(renewable) og inflasjon/verdi av energi.

1 Like

Noen mutasjoner er langt mer smittsomme enn andre. I Brasil har det dukket opp en virusvariant som er immunflyktig: – I prinsippet betyr det at pandemien starter på nytt, sier ekspert.

Det blir stadig oppdaget nye mutasjoner av koronaviruset i Norge, men noen er langt mer smittsomme enn andre. FHI følger utviklingen tett, og det er spesielt seks virusvarianter som vekker bekymring.

Koronaviruset har i løpet av litt over et år spredd seg til nesten hele verden og smittet over 115 millioner mennesker.

På veien har viruset mutert en rekke ganger og laget nye virusvarianter.

Høy oljepris, fest på US-indeksene før stengning. Magefølelsen sier det kan bli noe ubehagelig å være bjørn på mandag. Men markedet har en tendens til å overaske.

2 Likes

Rekner med pakken er innpriset for lengst. Alle viste at den ble godkjent pga demokratenes flertall, og dobbelstemme til Harris. Spørsmålet blir vel hva som skjer med inflasjon og 10-åringen med mere helikopterpenger.

1 Like

Dagens penge- og valutasystem må jo kollapse en dag. At man bare kan trykke nye tusenvis av milliarder av tynn luft og dele ut når man føler for virker for gått til å være sant spørr du meg. Ekstremt merkelig dersom det ikke kommer bivirkninger. Det blir som steroider til kryptomarkedet dette.

1 Like

Absolutt alt som har knapphet som en viktig faktor vil jo alt annet like holde seg godt i verdi eller stige når det kommer mye ny valuta på markedet.

Ikke helt med på hva du mener her?

At du kan føye til commodities i det resonnementet

Ahh. Ja selvsagt. Hang meg for mye opp i “ny valuta” i teksten din ser jeg :sweat_smile:

Det er en sånn nerdegreie haha.

Dollar er ikke penger, det er valuta :nerd_face:

2 Likes

Også diskutert i olje tråden. Det er 40% mer US dollars i dag enn hva det var for 1 år siden. Altså så har man kjørt en 40% emisjon i USD.

Det er ingenting som tyder på at man gir seg nå så dermed så vil råvarer fortsette å styrke seg i verdi.

7 Likes

Økende gjeld skaper flere hodepiner for USA, påpeker budsjettkontoret. I verste fall kan det også gå ut over tilliten til verdens viktigste handelsvaluta, dollaren, mener CBO.

«Høy og økende gjeld som andel av BNP øker offentlige og private lånekostnader, demper veksten i økonomien og kan øke risikoen for en statsfinansiell krise og høyere inflasjon, og i tillegg undergrave tilliten til dollaren og gjøre det dyrere å finansiere offentlig og privat aktivitet i internasjonale markeder», skriver CBO.

Kan se ut som korreksjon straks er over, når menig mann skal shorte Tesla da snur det.

Det har vel ikke gått noe bedre når hedgefondene har forsøkt?

1 Like

Hedgefondene bommer all mass

Kjenner jeg er spent på når olja topper ut, rent kortsiktig er den meget extended, men mtp. at det ikke blir økning i produksjon ser jeg heller ikke hva som skal føre til en korreksjon, mer enn rent teknisk.

XACTen nærmer seg nivåer hvor den historisk har gått ganske bra. Dette er 2 week chart, så det er noe å gå på enda - men kanskje begynne å skalere inn under 17 kr om den kommer dit…

Konsolidering, pump eller dump? Vi trenger enten en stor drop, en skikkelig rød volume candle, eller trendendring over tid (akkumulering). Ingen av delene er foreløpig tilstede, men skal jeg tippe tror jeg mer på kapitulasjon (rød candle) enn en sakte sving oppover.

2 Likes