Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Det nærmer seg kryss i Weekly på MACD - trenger continuation neste uke… :scream:

1 Like

09:14:40

Kenneth Lund

Spania har falt ned i resesjon

Bnp i Spania falt 0,5 prosent sekvensielt i første kvartal 2021. På årsbasis var bnp ned 4,3 prosent, ifølge foreløpige tall.

Det var ventet en nedgang på 0,5 prosent over kvartalet og en nedgang på 4,2 prosent på årsbasis, ifølge Trading Economics.

TDN Direkt

Tysklands økonomi krymper

Foreløpige tall for tysk bnp viste en nedgang på 3,0 prosent i første kvartal 2021 på årsbasis. På kvartalsbasis var bnp ned 1,7 prosent.

På forhånd var det ventet en nedgang på 3,2 prosent på årsbasis og en nedgang på 1,5 prosent i kvartalet, ifølge konsensusprognoser fra Trading Economics.

TDN Direkt

US futter blir rødere:

DJIA F 33,776 -175 -0.52%
S&P F 4,177.75 -25.65 -0.61%
NASDAQ F 13,855.50 -98.00 -0.70%
1 Like

Sell in may slår kanskje til likevel :slight_smile:

1 Like

Finansminister Peter Altmaier sa tirsdag at Tyskland forventer en økonomisk vekst på 3,5 prosent i år. Det tidligere estimatet var på 3 prosent.

– Dette er året hvor vi virkelig vil at trenden snur, sa han.

Veksten er forventet å fortsette i 2022, hvor det anslås en oppgang på 3,6 prosent.

Forrige uke iverksatte Tyskland tøffere koronatiltak, deriblant et omstridt portforbud om natten på steder med høy smitte. Det har jevnlig blitt avholdt demonstrasjoner mot koronarestriksjonene i flere tyske byer de siste månedene.

God helg! :slight_smile:

image

2 Likes

Hele hurven av støtte/motstander.

2 Likes

Dallas Federal Reserve Bank President Robert Kaplan on Friday warned of imbalances in U.S. financial markets and said he now believes the economy will meet the benchmarks the central bank set out for trimming its bond buying sooner than he had anticipated.

“We are now at a point where I’m observing excesses and imbalances in financial markets,” Kaplan told the Montgomery Area Chamber of Commerce, pointing to the elevated stock market, credit spreads, and a “historically” robust housing market. "I do think, at the earliest opportunity, I think it would be appropriate for us to start talking about adjusting those purchases

1 Like

Bjørnekos.

3 Likes

Alea iacta est - Jeg har fulgt denne tråden siden August ifjor uten og noensinne kommentere (leecher). Men den har vært særdeles lærerik og det mener jeg uten noen form for sarkasme. Jeg er skikkelig newbie i markedet, men fikk endel midler tilgjenglig i mai ifjor og har selvfølgelig sett på meg selv som superinvestor mang en gang det siste året. Dog, etterhvert, spesielt de siste 2-3 månedene har jeg derimot innsett at jeg faktisk inverst styrer aksjemarkedet ved å stadig kjøpe på topp og selge på bunn. Derfor det min gave til denne tråden at jeg i forigårs går for første gang kjøpt et sertifikat… og da selvfølgelig på ATH; OBX BULL X5. Så da er “Alea iacta est” - versågo - det er vår… bjørnene er ute. Det er min takk til en fantastisk og veldig lærerik tråd - dere vet alle hvem som bidrar og dere bidrar veldig godt og med my humor!

Ironisk nok er navnet mitt Bjørn… anser OBX BULL X5 investeringen som tapt…

5 Likes

Som @Christian påpeker er det en rekke støttenivåer nedover hvor det er muligheter for bouncer. Siden Korona krakket har dippene blitt kjøpt men det gjenstår å se om stemningen nå har surnet for godt. De fleste makro “eksperter” har egentlig spådd Juli-August som den siste fasen (i US), men jeg aner ikke. Lett å spå kortsiktig, hva som skjer i Mai vet ingen, men historisk ikke en god måned på børs :blush:

Lykke til! :+1:

Ser man på utviklingen de siste tre månedene globalt, men også for OBX og Nasse så er det egentlig ganske flatt… i allefall relativt i forhold til den tradisjonelle 15%-eren. Jeg sitter selv omtrent 60% i cash og skal spise små bjørunger utover våren. Har en strategi på å kjøpe meg inn for hver 5% nedgang i selskaper jeg har langsiktig tro på. Blir mange små måltider… men det er vist det som er sunt - er det ikke?

1 Like

Husker tilbake da 5% var et helt ok ÅR.

5 Likes

For oljebørsen i Norge, kan dette være negativt:

Siste 12 min av aksjesladder er fokusert på markedet, og hva de tror om retningen videre:

Dette chartet forklarer bra hvorfor jeg har vært bullish i H1 2021, og hvorfor jeg er bearish når H2 nærmer seg, og ut resten av året.

Det er ingen tvil om at det vil være bra vekst i økonomien de kommende kvartalene, men når rate of change veksten QoQ avtar vil det være vanskelig for meg å være spesielt bullish på indeksene rundt omkring.

3 Likes

H2 nærmer seg vel nå?