Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Frykter litt bjørnevær fremover. Vurderer å selge Nofi-posten nå som nytt bud fra Nordax er på bordet.

Hadde vært godt å ha litt cash i bakhånd uansett.

2 Likes

Jeg tenker litt at NOFI sliter fordi kundegruppen deres er rimelig reiseglade. De har ikke fått reist. Det får de tildels fra sommeren av og spesielt fra høsten av. Da tror jeg det blir morsommere å være NOFI-eier. Personlig går jeg for komplett bank som er priset endel lavere på alle parametre:

Legg spesielt merke til P/B hos Komplett, de vil kunne betale ut vesentlig mer i utbytte, evt har kapital til å vokse.

3 Likes

Har du solgt?

1 Like

Ja.

Men så kan jeg jo fint ta inngang igjen i noe som frister i løpet av kort tid, og jeg sitter jo alltid store deler av tiden i kontanter. Så hva som er sant i dag trenger ikke være sant torsdag :slight_smile:

I motsetning til de fleste andre her vedder jeg aldri på nedgang, jeg sitter heller i kontanter og avventer. Jeg har aldri bearposisjoner.

5 Likes

3 Likes

Jeg følger bare med på rundt et dusin selskaper, men tror det er 3 av disse som har fått ny CFO i det siste. Vet ikke om det sier noe, eller bare tilfeldig :thinking:

1 Like

Meltup herfra?

1 Like

Lite sannsynlig? :thinking:

image

VIXen er også interessant nå…

3 Likes

Kan jo alltid gå videre kortsiktig selv om den er flat på 20 års sikt

Markedet vil vise vei - foreløpig selges det på gode nyheter og break outs

2 Likes

“Go nowhere” fra hvor? 4 200 ? 5 000? 6 000?

Vi har ikke satt en topp enda. Man kan spekulere i at det er en topp, eller avvente, men den er på ingen måte satt.

Jeg har ett politisk scenario som tilsier at markedet fort skal MYE høyere. Det forutsetter at Biden får stemmer i kongressen for å øke offentlig forbruk massivt, men ikke skatteøkninger. Og dermed faller dollaren, mens markedet går til himmels, pga pengetrykking.

Det ble brydd på hypotesen min for dollaren, og jeg tror det er snakk om de massive skatteøkningene som har gjort det. Hvis skatteøkningene ikke blir noe av fordi det ikke er flertall for det i kongressen burde i teorien dollaren falle vesentlig videre.

2 Likes

Spørsmål er da om aksjer eller precious metals som gull og sølv vil gå mest på en svak dollar og pengetrykking

Hva som vil gå mest er jo alltid vanskelig å spå. Bitcoin har jo fort verdt en vinner :slight_smile: Jo mer spekulativ, og jo mindre market cap på markedet totalt er, jo bedre? heh. Jeg vet ikke om det betyr gull eller baseballkort …

1 Like

Som det ble påpekt over her er det flere som synes det er rart at aksjer faller på “blow-out” earnings.

Inflasjonsfrykten har ikke sluppet taket på markedet enda. Om det er en topp vi ser - jeg er ikke sikker, men jeg forventer en korreksjon ila. denne måneden i indeksene, rent teknisk. Et edruelig anslag (som ikke kvalifiserer til krakk) er mellom 5-10% ned i S&P.

2 Likes

Min formasjon tilsier at 3 920-3 950 fortsatt er innenfor (og lavere intradag).

Angående det å falle på blow-out earnings:

Jeg ser ikke noe stort “fall på rapport” i en del av de største selskapene som har levert bra, jeg ser mer tradere som har drevet opp kujrsen i forkant, og gevinstsikring. Og ingen automatikk i at videre retning må være ned herfra. Syntes ikke det er noe rart i fall på gode rapporter når kursen går vesentlig i forkant. Store aktører som posisjonerer seg langsiktig avventer ofte til traderne har tatt gevinst før de kjøper over tid.

Men det kan selvsagt komme ett sakte fall over tid, og så plutselig faller bunnen ut av markedet. Derfor jeg avventer litt for tiden.

1 Like

Høres ikke ut som om vi er veldig uenig. Aksjene har gått mye og får ingen follow-through på gode rapporter / nyheter. Kan lønne seg å være avventende / ta ned risiko til markedet viser vei videre.

3 Likes

Det er såpass mye divergens på høyere timeframes (weekly) at jeg har litt høy conviction når jeg kjøper bear nå. Økte enda mer i dag, men nå er jeg tom for krutt så har begynt å se etter pivot nivåer for SL. Det er dog ikke overraskende at vi har reversert fra +0.45% i OBX til -0.45% nå. Krysser fingrene for at det holder ut dagen - og uken… :slight_smile:

1 Like

Jeg har også økt i dag (OMX bear)

1 Like

Ser «bra» ut

2 Likes

Måtte smile litt av dagens økonominyheter med Hegnar. Odin forvalteren får spørsmål om hva han tenker om utsiktene for H2, og han sier at så lenge de ikke setter opp rentene og fortsetter stimulien så er vi positive.

Hva skjedde med å prise selskaper basert på fundamentale verdier? Kommer vi noengang tilbake til en slik tilværelse? :sweat_smile:

1 Like

Det amerikanske markedet var frakoblet før covid også… :slight_smile: