Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ah, OK - da er jeg med. Ja, jeg er enig i hypotesen din. Ofte ser man jo dette i sykluser hvor en sektor leder an, så er det også den sektoren som sliter først når ting snur - f.eks Nasdaq i US som har hatt størst vekst det siste året er også den indeksen som har korrigert mest til nå. ESG, memeaksjer og potensielt enkelte kryptovalutaer kommer til å blø mye fremover hvis dette fortsetter.

1 Like

Kan være greit å få med seg

2 Likes

Kan du gi et sammendrag?

Hehe, nei det vil jeg ikke begi meg ut på. tar opp forskjellige temaer.
Men kan spoile med at han ikke er så bull

3 Likes

Hørte forrige podcast episode sist uke, veldig bra og han tok opp mange gode poenger.
Det er en gjenganger at de som har opplevd minst 1 bjørnemarked før vet at ingenting vokser inn i himmelen, men det er vanskelig å være bear når markedet er euforisk, det har man jo sett.

Savner Domino animasjonen til @cagey2 her… :slight_smile:

1 Like

Fake out ned, fake out opp, og så brudd ned igjen, da tipper jeg at det er “for realz” denne gang

2 Likes

Kommenterte ikke du at mandag/tirsdag var typisk fine bjørnedager?
image

Jeg venter på en bounce på helt kort tidsrom her for å sette opp et flagg, så kan jeg øke posisjonen.

Legger merke til tilsvarende wick (fakeout) til oppsiden som du har i OMX @holmes.

Det kan så klart komme et lite oppsving igjen slik som nocturne tar opp, det er egentlig ikke min sterke side å spå dag for dag for å være ærlig. Tror indeks står en del lavere om noen uker, og om jeg tar feil så blir det ut på SL.

2 Likes

Riktig. Forresten Holmes, et spørsmål som ikke er relevant for bjørnetråden… Har du funnet et nytt Nattopharma?

Ikke nødvendigvis at aksjer går ned når rentene går opp. Postet en liten snutt i makro tråden angående dette, hvor dem hadde indeks overlappet med rentene. Kort fortalt så fortsatte bare aksjene å gå mens rentenivået steg.

Selve snutten hvis du vil se den.

Kortsiktig ser jeg potensiell støtte på 931 og 910. Ser veldig sårbar ut nett nå. Hvis bjørnene ikke makter å kapitalisere på dette og markedet holder dette nivået. Potensiell meltup incomming?

Ser det er svakheter på en del aksjer. Samtidig er det mangen andre som har en utrolig bullish setup eller ligger i en liten pullback for testing etter brudd.

Men ser at bear futures prøver å etablere seg på oppsiden av nedadgående trendkanal. Men ikke overbevisende helt enda.

En annen ting er P&F telling på bevegelsen ned. Foreløpig tror jeg den grønne er den mest sannsynlige som slår inn. Men har fremdeles litt potensial igjen i seg for å ta ut hele estimatet. Men den ser foreløpig ut til å bremse her. Går man på de mindre basene på vei ned, bekrefter dem hver push ned. Har ikke tatt dette med, da det ville blitt meget uoversiktelig.

Naturlige her ville vært en form for stabilisering på dette området før vi får en oppgang av betydning.

Men bare for å ta det med, en ting jeg bet meg merke på med den gule var hvor target utifra LPSY havnet. 10,5…

Zoomer jeg ut og ser tilbake i tid har vi vært der tidligere. Virker litt ekstremt, men tenkte jeg kunne ta det med siden det poppet opp.

5 Likes

I hvilke aksjer ser du bullish set up?

Ikke uenig i analysen din, men det virker å være “best case scenario” du skisserer mtp. at vi bremser her. Børsene og markeder generelt (råvarer, krypto, aksjer) er på ATHs. Hva skal drive det videre?
Mer stimulus? Det er jo ikke organisk vekst vi snakker om, men det vil jo noen påstå vi ikke har hatt siden 2000-tallet… :slight_smile:

Hvis dette er en dipp og vi bouncer så er det ikke utenkelig med “ekstrem case” for XACTen, jeg har også sett på det nivået (10.50) som du nevner, men chartet er merkelig når man ser så langt tilbake, for hva skjedde ETTER 10.50 nivået?

image

Jeg tror det ble en rebalansering, emisjon eller noe tilsvarende for den spiken gir ikke mening mtp. hva som skjedde i indeks… :thinking:

1 Like

Råvarer er en del unna ATH, råvarer er det jeg er mest bullish på

2 Likes

Kommer helt an på hvilke råvarer man ser på?

Edle metaller har lægget en del men tror de vil komme seg etterhvert.

Lumber

Copper

Jeg tror vi får en daily cycle low rundt cirka 4100 @sp500 før toget virkelig tar av oppover i en lang blow off top helt fram til i høst hvor jeg tror vi får en større korreksjon.

1 Like

Ok sjekket nå dow Jones commodity index og det er såvidt i pluss siden ATH 2011 toppen, men det ser jeg på som et bullish signal.

AZT, potensiell BUA på synkende volum etter brudd ut av tradingrange.

PHO, Avtagende volum over tid. Serie med higher lows etter stort volum på forrige kvartalsrapport. P&F chart på denne viser også avtagende volum og resultat til nedsiden utover rangen. Potensialet ligger der, men makro kan seff ødelegge det meste av oppsett :joy:

KIT med BUA etter brudd. Testing til nedsiden. Men litt skeptisk til det høye volumet. Kan og være distribusjon før den skal ned i tradingrange igjen. Har egentlig komt inn igjen hvis man ser på toppen ifra oktober 2020.

NEXT ligger å tester til nedsiden på avtagende volum. Etter 2 meget markante oppganger på høyt volum.

IDEX, samme opplegg. Langsiktig oppadgående trend. Tester til nedsiden i en mindre tradingrange på avtagende volum.

NANOV har etablert seg i øvre del av en stor tradingrange. Pullback på lavt volum i en mindre range. Markant mindre volatilitet denne gang kontra forrige gang den var oppe å flørtet i dette området.

Som sagt, det er en del aksjer som ligger i korreksjon nå, som i sinn natur ser ut som svakhet. Selvfølgelig kan disse plutselig endre karakter å gå ned ved bred markedsnedgang. Man kan potensielt se på volumet på disse nedgangen man har i akjser. Er det volum på nedgang?

Irriterer meg at volum på indeks er fjernet når børsen gikk over til Euronext.

3 Likes

Ikke uenig i det. Makrofolk jeg følger er alle bullish på råvarer,
spesielt kobber som er i ferd med å bryte forrige ATH som ble satt for mange år siden.

@rosk82 - ja, veldig irriterende å ikke ha volum på indeks. Har kun volum på XACTEN.

Men dagens candle på OBXen er stygg - og skulle det fortsette noe ned ut uken, så har vi bearish engulfing på weekly. Jeg har nå kryss i MACD indikatoren (som ikke har avgitt bearsignal siden oktober i fjor) - men må vente til fredag for at den skal bekreftes :slight_smile:

Jeg har ett sånt scenario, men - jeg venter på at bruddet ned faktisk skjer. Enn så lenge er det truende.

Altså, jeg er helt enig, vi har ikke hatt organisk vekst og frie markeder siden finanskrisen fordi QE redder verden. Jeg er ikke helt med på tanken om at de skal stoppe her. Det kommer an på hva de blir enige om i kongressen i USA. Blir de enige om “feil ting” så bør jo alt krasje, pga fundamentale forhold.

Hadde Biden hatt stort flertall i kongressen, så hadde det vært mer automatikk i at han fikk gjennom sin agenda. Sånn det er så kan det fort ende opp med at skatteøkningene skyves langt fram i tid, og stimulus settes i gang umiddelbart - drevet av pengetrykking. Ett sånt scenario, hvor skatteøkningene kan fjernes av neste administrasjon, men penger skal trykkes for å brukes nå, kan fort sende dollaren ned og alt annet videre opp - drevet av stimulans, pengetrykking, og ikke organisk vekst. I mine øyne i hvert fall.

Men fredag så børsen bull ut, og i dag ser den bear ut. Så får vi se om vi faktisk får bruddet ned nå eller om vi må vente.

2 Likes