Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Det pleier vel å lønne seg å gjøre motsatt av hva disse artiklene anbefaler.

4 Likes

Faller inn i rekken med “eksperter” som skal spå fremtiden i finansverden.

Når olja var over 100 dollar fatet snublet “ekspertene” over hverandre om å spå enda høyere priser. Når olja var nede på 20 dollar fatet, snakket man om olje over 60 dollar var historie.

Nå ligger vi tett opp mot 70 dollar og 80 dollar er ikke så langt opp.

Slike artikler er typisk å komme etter større fall.

Tror det lureste er å se hva markedet gjør, og ikke hva E24 velger å kjøre en sak på.

Det at man har hatt store korreksjoner nå er jo helt greit. Enkelte aksjer er jo 6mnd oppgang skrelt vekk på noen dager. Det som er viktig å få med seg er jo å se på hva slags aksjer har holdt seg bra på nedturen, og samtidig ikke hatt samme eksplosive vekst som andre.
Iallefall hvis man snakker om rotasjon i markedet fra vekst til verdi.

Det andre er å se om aksjene som har falt har falt på høyt volum, eller om noen av dem bare har fulgt makro og vil få en rekyl opp igjen :man_shrugging:

Man kan være bear og bull samtidig, spørs hvilken tidshorisont man kikker på.

6 Likes

Ikke bare relatert til denne videoen, jeg har sett flere ting i det siste som har gitt meg lyst til å oppsummere hvordan jeg ser på situasjonen, så benytter anledningen.

  1. Det er en diskusjon blant mange aktører i finansmarkedet om hvorvidt pengetrykkingen vil tvinge fram inflasjon snart. Dette er ikke direkte knyttet til Trump eller Biden eksplisitt, men den totale situasjonen USA er i med gjeldsberget sitt og det enorme årlige underskuddet de har kjørt i mange år og som pandemien har akselerert noe voldsomt. Det er også knyttet til økt støtte fra myndigheter til arbeidsledige.

  2. Det pågår ett Republikansk angrep mot Biden hvor de forsøker å knytte demokratene til inflasjonsutviklingen, så hvis det blir ordentlig inflasjon blir de ansvarlige. Dette er mer en politisk taktikk enn en seriøs diskusjon, med selektiv faktabruk fra begge sider. I tillegg tror jeg det skyldes at kommentatorer som er vant til å kommentere dagsaktuelle saker ikke forstår inflasjon, eller hvorfor det kan være grunn for bekymring framover, men at det ikke er noen grunn til å få panikk enda.

Disse to diskusjonene har veldig lite med hverandre å gjøre, og Krystal og Saagar kommenterer her den politiske diskusjonen men bommer i mine øyne på realitetene rundt inflasjon og grunnen til at man er bekymret. Ikke det at de er alene i det, jeg syntes de fleste som kommenterer dette med vinkling mot det politiske har ett veldig snevert syn på situasjonen: nei, ingen er bekymret for fortiden. Og ingen er bekymret for om 1-3 måneder viser noe høy inflasjon. Det som bekymrer en del er om dette er starten på en kraftig inflasjonsøkning som varer over lang tid, kontra en kortsiktig periode - som er hva FED signaliserer at de tror på. Og dette er nok først og fremst drevet av framtidige politiske valg, og ikke hva som har skjedd under pandemien.

Hvis du er interessert i den økonomiske diskusjonen syntes jeg denne var god:

Hvis du ikke har noe forhold til mannen, så er det verdt å google han og lese 5 minutter før du ser videoen. Mannen har en “interessant” fortid :slight_smile:

Hvis du ikke har en halvtime: inflasjon skal opp til juli, men hvis den fortsetter opp i august - da vil du se folk bli alvorlig bekymret. Forstår du en del av hva CPI er, så har han en rekke interessante perspektiver der også.

7 Likes

Som selvfølgelig er riktig.

giphy

1 Like

rentene kan holdes lave selv med høy inflasjon, da har man politisk- og skattereform å lene seg på hvis det virkelig kniper. Historisk sett har dette fungert veldig, veldig bra :sweat_smile:

2 Likes

En ting som er interessant: Store deler av usa har jo tradisjonelt hatt ekstremt stor kredittkortgjeld ift hva vi er vant til her. For dem vil det kanskje ikke være så politisk usvelgbart med litt inflasjon? Og hvor mye sparing i usa er egentli i cash, vs 401k?

Er ikke sikkert kveget kommer til å skjønne at de betaler showet hvis man bruker inflasjon for å håndtere gjeldsberget?

2 Likes

Jeg tror inflasjon har en rekke fordeler, men en negativ ulempe er at de har mange svake fagforeninger (utenom offentlig sektor i blå stater), og at det ikke nødvendigvis er så lett å få lønnsøkninger i takt med inflasjonen så lenge den faktisk er usikker.

Men altså, jeg tror jo det er positivt for USA med vesentlig (ikke kjempestor) inflasjon, og svakere dollar. Så jeg tror ikke det er noen grunn til at velgere generelt skulle hate det.

Som enkelte mimrer om - kroneisen pleide faktisk å koste en krone, og verden går fortsatt bra :slight_smile:

2 Likes

Snart koster den 100 kroner :grinning_face_with_smiling_eyes:

Hvor kjøper du din krone is?

1 Like

16 mai, 16:33:46

Ida Grieg Riisnæs

Kraftig fall i «korona-tradere» i USA

Nye daytradere tok Wall Street med storm på nyåret, og ga kraftige og uventede utslag i enkelt-aksjer. Mest kjent er den intense aktiviteten i GameStop hvor småinvestorene sendte kursen skyhøyt jazzet opp av diskusjoner på sosiale medier som Reddit.

Så mange var det som tok i bruk gratisapper og kjøpte aksjer på de amerikanske børsene, at det førte til flere høringer i Kongressen om blant annet oppgjør ved kjøp og salg av aksjer, og om forholdet mellom meglere og marked.

Dropper ut

Etter at store deler av det nedstengte USA har begynt å åpne, viser data tydelige signaler på at lysten på intens trading har falmet betraktelig, ifølge Financial Times. Blant annet falt andelen aksjehandler fra de store nettmeglerne fra 28 prosentpoeng i desember til 18 prosentpoeng i mars.

  • Økningen var spektakulær, men nedgangen har vært tilsvarende spektakulær. De investorene som blandet sammen gambling med investeringer, de har gått videre til andre aktivieteter. Flere er på vei tilbake til kontorene sine og mange har rett og slett bedre ting å bruke pengene på, sier Steve Sosnick, sjefstrateg ved Interactive Brokers.

Samtidig som daytraderne er på vei ned, har aktiviteten i kryptovaluta vært rekordhøy. Men datagrunnlaget for å si om de samme traderne har flyttet pengene sine over til digitale valutaer er for svakt, ifølge analytiker FT har snakket med.

1 Like

Så en fordel? :stuck_out_tongue_winking_eye:

2 Likes

Velkommen til Ta-@Jcp-tråden. Bonuspoeng for orddelingsfeil.

1 Like

Et lite forvarsel om hva som kommer?

6 Likes
1 Like

18:06:38

Emilie Solberg

Oljeprisen faller markant

Oljeprisen faller 3 prosent til 67,3 dollar fatet.

Den russiske utsendingen Ulyanov sier til BBC at det signifikant fremgang i samtalene om en atomavtale med Iran.

1 Like

Covid-forsinkelser kaller de det…

La meg gjette, de sliter med å få tak i elektroniske komponenter, som gjerne blir lagd i Kina, eller deler som blir lagd av maskiner som trenger deler lagd i Kina…

Kina har sannsynligvis vunnet krigen allerede før den utkjempes…

– Pengepolitiske prognoser som antyder at rentene ikke heves på nær tre år skaper en farlig selvtilfredshet, sa Summers på konferansen.

Han mener at Fed kan bli tvunget til å stramme inn pengepolitikken og heve renten som en spontan reaksjon, ifølge avisen.

– Når det er et sterkt behov for å justere pengepolitikken, noe jeg mener er ganske sannsynlig, vil de justeringene komme som en overraskelse, sa Summers.

Det vil i så fall skape «ekte skade på den finansielle stabiliteten og på økonomien», la han til, ifølge avisen.

3 Likes

Kjøpte XACT Bear i går for å motvirke fallet.

Jeg er snill sånn.

Edit: Jeg prøvde ihvertfall.

3 Likes