Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Økte shorten min i dag jeg også - pga. fall i krypto; la oss se om det smitter over på aksjer :icecream:

2 Likes

(Google oversetter)
Hva er dotcom-boblen?

Sammenlignet med nederlandsk Tulip Mania, som steg og falt på 1600-tallet, så dot-com-boblen sin død tidlig på 2000-tallet.

Også kjent som Internett-boblen, var dotcom-boblen en vanvidd på slutten av 1990-tallet, hvor teknologilandene så en rask økning i verdien på markedet. I løpet av dette oksemarkedet strømmet investorer for å sette pengene sine i internettbaserte selskaper i håp om å tjene penger.

Hvorfor økte verdien av teknologiaksjer? Mange nyopprettede nettsideaksjer ble opprettet og notert på NASDAQ, den sentrale børsen for teknologibaserte eiendeler. Da disse nye nettstedene startet opp, begynte investorene å tro at inntektene fra disse nettstedene var uunngåelige. På grunn av dette begynte mange profittløse internettbaserte aksjer å se veldig høye verdier på markedet. Når investorene fant ut at det ikke var penger å tjene, snudde holdningen seg raskt fra kjøp til panikksalg.

Årsaker bak Dotcom-popen

To hovedfaktorer fikk dot-com-boblen til å dukke opp.

Den første faktoren er at beregningene som ble brukt den gangen ikke tok hensyn til kontantstrømmen. I løpet av den tiden så mange investorer på mange aspekter ved individuelle virksomheter. Imidlertid oversett analytikere ofte hvordan disse virksomhetene skulle generere inntektene sine.

Den andre faktoren er at analytikere ofte overvurderer aksjer. Fordi analytikere fokuserte på unødvendige beregninger, brukte de høye multiplikatorer og formler for å verdsette internettbedrifter. Som vi vet nå, resulterte disse i urealistiske og altfor optimistiske verdier. Dessverre druknet advarslene fra deres mer konservative kolleger ut av samfunnets overveldende hype.

Sammenligninger med Bitcoin

Når vi snakket om sammenligningene mellom Bitcoin og Dutch Tulip Mania, var forskjellene tydeligere - en handlet om blomster og deres statussymbol, og en om et peer-to-peer cash electronic system.

Dette er imidlertid ikke den samme saken. Dotcom-boblen har mer til felles med Bitcoin enn du tror. Først og fremst er de begge teknologibaserte investeringer. For det andre, på den tiden kan Dotcom-aksjer ha vært like volatile som kryptokurrencyprisene nå. Til slutt var de begge nye teknologier på den tiden - og mesteparten av tiden har ny teknologi tendensen til å bli sett på som en boble.

Samtidig har de to forskjellene. Prosessen med å evaluere disse eiendelene er helt annerledes nå - 2020 er ikke 2000. Vilkårene for spillet har endret seg, og investorer har lært av dotcom-boblen.

Fordi Bitcoin (og kryptovalutaer generelt) har mye til felles med eiendelene fra dotcom-boblen, ser mange mennesker de samme røde flaggene, …

Det var flere faktorer som spilte inn i hvordan denne krisen utviklet seg.

Kredittbasert vekstRediger

1920-tallet var en periode med høykonjunktur. Produksjonen var høy og den generelle kjøpekraften var høy. Mange hadde mye penger mellom hendene og investeringsmulighetene var mange. Aksjemarkedet hadde hatt en enorm vekst de siste 10 årene og ble ansett som en sikker og lønnsom investering. For mange ble dette også et levebrød. Spekulasjon og kortsiktige handler på aksjemarkedet ble en godt betalt heltidsjobb. Den økte interessen for aksjemarkedet førte til at låning av penger til aksjehandler ble stadig mer populært. Dette gjorde det mulig for folk med lite midler å kunne satse på aksjer og de som hadde kapital fra før av kunne satse mer enn de kunne før og dermed øke inntjeningen. Dette ble kalt “kjøp på marginer” (engelsk: buy on margins) og i praksis ble dette gjort ved at man betalte helt ned til 10 prosent av aksjens markedspris med resten fikk man lånt. Siden aksjehandel ble ansett som veldig trygt og veldig lønnsomt så var ikke dette ansett som risikabelt. Det eneste man måtte sørge for var at aksjens verdiøkning ble høyere enn lånets rentekostnader.

P/ERediger

Wikipedia

“Og med det takker vi for i kveld.”

2 Likes

Det er f… meg på tide. Dominos…

Markedet reagerte nå positivt.

Har alle hovedindeksene i rødt for dagen hos meg, men nei - de steg utover dagen, det er rett.

Vi får se hvor veien går. :slight_smile: Kanskje får vi klassisk grønn torsdag, dump på fredag?

Vilt å se US500 sammen med M2

1 Like

Hva er M2 og hvorfor er det vilt :sweat_smile: ?

image

image

2 Likes

Jeg ville vært ytterst forsiktig med å kjøpe denne dippen / oppturen.

En liten kikk på RSI nå vs. 2020 (kommentarer i chart):

Weekly kryss i MACD er også i ferd med å bekreftes denne uken:

3 Likes

Har du stoploss på oppsiden?

2 Likes

Ja, ca her (oransje pil) på det jeg trader med. Den større potten ryker først om / hvis vi tar ut ATH OG divergensene forsvinner i moment (blå pil). Ekstremt vanskelig å trade dette dag-til-dag så prøver å holde meg til ukeschartet (mer ryddig ifht. hvordan ting ser ut).

Dette er daily. Ser ut som en trekant spør du meg… :thinking:

1 Like

Fed’s Kaplan Expects Elevated Inflation Through 2021

  • Reiterates Would Prefer Taper Talks Sooner Rather Than Later

Fornuftig med en strategi på stoploss når man shorter et momentum som er så sterkt som dette bullrunnet er.

Man kan mene hva man vil om pengemengde, bobler og sammenlikninger til tiden før krakket mot slutten av 20-tallet, men det er 90 år siden :grinning_face_with_smiling_eyes:

Verdens befolkning har vel aldri hatt bedre råd enn nå, lån er gratis hva angår rente versus inflasjon, og mange har de hyttene, husene og bilene de skal ha. Hva gjør de da?

Investerer i markdet, være seg aksjer, råvarer eller krypto. Når tech og ESG er overpriset nok reallokerer man til industri, finans, syklisk og verdi. Det gjør bare at kapitalen flytter seg fra en sektor eller flere til noen andre, det tas ikke ut av markedet. Er ikke mye som taler for at bearene får særlig langvarig glede, men unntak av 2 - 4 dagers svaker perioder fra tid til annen. Men går man da i pluss, eller er man bare nok en gang glad for at man kanskje kom ut i null på bjørneposisjonene nok en gang?

Noen som er «villige» til å erkjenne at bear stort sett har gått i vifta siste 14 mnd?

Tenker dette er en veldig fin bounce å shorte på @Nocturne fulgte du ditt eget råd/forslag?

1 Like

What goes up must go down. Setter på klokken å sjekker denne om 3-4 uker😎 Bjørner vil få det særdeles lukrativt det neste året. Alt som tyder på at vi er på randen til en god korreksjon/flush out.

En hel generasjon nye investorer som ikke har sett annet enn grønne prosenter som aldri vil komme tilbake til markedene. Vi fikk en forvarsel igår på BTC.

Ikke en eneste analytiker eller forsåvidt resten av sentimentet har tro på at vi skal ned, alle er på en side av skuta, det er aldri bra.

Men forsåvidt positivt at en permabull er innom bjørnetråden, tyder på vi er på rett vei😘

1 Like

Apropos denne. Jeg er ikke enig i at det er de samme investorene som er i aksjemarkedet som er i krypto. Godt illustrert med gårsdagens markante dropp i BTC mens de amerikanske indeksene krabbet sakte, men sikkert opp gjennom hele dagen.

Hjemme hos meg er det sønnen i huset som holder på med krypto, og alle vennene hans.
De har ikke peiling på en eneste aksje.

Jeg for min del, og i alle fall 10 likesinnede bekjente, har aldri rørt et eneste krypt. Men vi er passe tunge i eiendom, aksjer, aksjefond og start-up selskaper.

Jeg skjønner at flere på TI holder på med krypto, men den store horven med aksjeinteresserte og voksne mennesker som setter overskuddslikviditet i arbeid kunne ikke brydd seg mindre om hva som skjer med BTC (tror jeg.)

Så korrelasjonen mellom fall / oppgang i krypto og aksjer tror jeg ikke er så tett korrelert som det fremstilles som her.

Nå er det jo ingenting som slår i hjel en diskusjon bedre enn fakta, så hvis synsingen min er disconnected from the facts, please enlight me :+1::blush:

Edit: Jeg fant denne, fra feb 2021:

1 Like