Jeg shorter enkeltaksjer, ikke indeks. Hadde nettopp en fin short-reise i PGS fra 6.6 ned til 5 blank. Opplever å ha mer “kontroll” på enkeltcaser enn det store markedet.
Med finansieringskost tenker jeg på PE-fond som gearer egenkapitalen, selskaper som låner til 300 BPS og oppnår avkastning på 1000 BPS eller mer fra kapitalen de låner, samt den “vanlige” mann i gata.
Hvis man ønsker å snakke om de “unge, blinde” som har kjørt opp dette markedet; hva om jeg snur på det? Dere som skriver her, skjønner dere egentlig hvor attraktivt det er for store PE-fond, selskaper og godt bemidlede mennesker å kunne lånefinansiere oppkjøp og investeringer til 200 - 400 BPS? Det spiller liten rolle om rentene stiger 1 % til, penger er fortsatt pr definisjon gratis for de som har holdt på med investeringer i over 20 %.
Når boliglånsrenta lå på 7 % skulle du være passe gærn for å låne på huset for å investere. Nå kan / kunne du låse 10-åringen til under 3 %. Det er gavepakke av en annen verden, for du vet at verdien av huset ditt er i alle fall opp 20 % i løpet av 10 år, og kjøpekraften din øker med 2 -3 % i året. Pengene er så billige som det kan få blitt.
Du får nå tilbud om 100 % finansiering til 2.5 % rente hvis du kjøper Porsche Taycan Cross Tourismo.
Tror du man da realiserer investeringer for å betale den ut, eller si man ja takk og lar kapitalen stå i markedet i stedet? Det finnes så mange eksempler som viser at alle ønsker å være i markedet fremfor å ha ting i cash, så at dette skal falle under disse forutsetningene har jeg liten tro på. Men at det kommer intradagsfall en dag eller tre, selvsagt.