Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Ja, jeg holder enda på bjørnene jeg kjøpte i går. Retracet litt vel mye av dippen i går, det likte jeg ikke helt, men så lenge vi ikke lager en ny HH i morgen så er det greit. Ser kun på charts og synes som sagt ikke bouncen i US foreløpig er noe å skryte av. Divergensene øker men det kan holde seg slik en stund før / hvis det spiller seg ut… :icecream:

P.S - @TheObserver - trader jo aksjer som har teknisk fine set ups bullish selv om jeg shorter indeks. Man kan være bull OG bear på samme tid vet du :slight_smile:

2 Likes

Utviklingen i Xact obx bear har vært helt katastrofal. Hvis man har vært aktiv i det papiret i den tiden denne bjørnetråden har vært i vinden så er man vel nesten nødt til å ha tapt masse penger.

Er nok verre om man har vært passiv med, har vært innom noen ganger (omx varianten) uten at det har blitt voldsomt store tap.

Man skal ha vært sabla god for å ha tjent penger på bear siste året. Jeg skal ihverfall ikke inn i mørket igjen. Prøve å finne gode selskaper er veldig mye triveligere enn å sitte og håpe at alt går til helvete.

3 Likes

Du må se på hele porteføljen og risikohåndtering, jeg har sikkert tapt 40 tusen på bear det siste året og kunne ha smykket meg med avkastning 3 mill og 40 tusen i stedet for bare 3 millioner. Men i andre perioder vil dette se annerledes ut. Vi får gjøre opp regnskap når vi har vært gjennom hele syklusen.

5 Likes

Man kan også sitte på gjerdet med kontanter og ikke delta i stolleken. Man MÅ ikke være innvestert hele tiden (selv om det er kjedelig å sitte og se på ting gå opp eller ned på billigsalg og ikke kjøpe…)

Det er jo bare et spørsmål om tid før dette korrigerer spør du meg. Vi har vært mer eller mindre sidelengs i en range på 4-5% på OBXen siden slutten av mars. Således har det ikke vært problematisk å sitte med bear de siste par månedene. En hedge mot volatiliteten er ikke dumt, uansett! :slight_smile:

Spør deg selv - ville du vært aggressiv bull når du ser dette chartet,
eller ville du ventet på et pullback? :thinking:

3 Likes

Er så bull at jeg rister bare jeg snakker om det :laughing:

Tror markedet vil forsette å stige de neste to årene grunnet lav finansieringskost på investeringer, tilbakekjøp av aksjer, bedrede resultater fra selskapet (se bare i Asia nå) og stimuli fra myndighetene noen år til. Økt skattetrykk i USA er “opplest og vedtatt”, det samme gjelder at ti-åringen sakte men sikkert kryper opp til 2.5 % når inflasjonen setter seg.

Jeg er fortsatt noe forsiktig, og tror at de siste par dagene først og fremst handler om å sette riktig nivå på indeks i forbindelse med opsjoner i dag.

Selv om jeg er bull de neste årene så tror jeg markedet vil være litt forsiktig i sommer på grunn av frykten for at FED må endre strategi basert på inflasjonsfrykt. Det er bare slik jeg ser det, og at det tross alt er ett FED-styrt marked vi har, og siden slutten av mars 2020 når FED konkluderte med at de skulle gjøre alt for å redde situasjonen har dette drevet oppgangen uansett fundamentale forhold.

Dette er trenden slik jeg ser det siden presidentvalget i USA når Biden vant, og jeg anser en tur til 3 975 eller 4 300 som omtrent like sannsynlig per i dag. Kjøp bunnen og selg toppen, slik jeg ser det. så lenge trenden er intakt.

2 Likes

En ting er ihvertfall sikkert, og det er at det er helt umulig å time når nedgangen begynner.

Markedet klarer å holde seg irrasjonelt mye lenger enn noen kan holde seg solvent.

OSE på dop. USA futter kun marginalt opp, og europa trades marginalt opp (0,1-0,3%+).

Kjøøør da OSE!

OSE kjører sitt eget løp.

Kjøpte en ny Bear nå bare for å sørge for at det går helt til himmels.

Den lave finansieringskosten på innvesteringer - du mener den er forenlig med økte skatter og renter? Hvordan? Du så nå sist i FOMC notes at flere FED medlemmer åpner opp for å begynne å snakke om når de skal kutte ned på QE. Alle vet jo de ikke KAN kutte ned på QE uten å forårsake en kollaps i markedene så jeg tolker denne uttalelsen som at de tester farvannet.

Kanskje Powell nå skal begynne å tenke på å tenke på å øke rentene… :slight_smile:

@KitronStar - tror ikke det er dumt å øke her, rett ved motstand og over-extension i moment.

(Gjorde det samme forøvrig) - sett SL på ATH og join klubben @TheObserver :smile:

Divergensen fortsetter…

1 Like

Tja, jeg var ikke den eneste som pekte på mai som en måned jeg var urolig for og som solgte meg ut rett før månedsskiftet. Og jeg snakket vel om det månedsskiftet i lang tid. Det betyr ikke at man vet noe som helst, bare at det går an å identifisere perioder hvor ting er mer sannsynlig, og hvor man bør følge litt mer med.

Brytes ikke formasjonen jeg har tegnet opp før månedsskiftet tror jeg juni blir en fin måned igjen. Og alle dupper som har truffet de to trendlinjene jeg har tegnet opp på bunnen har jeg kjøpt og så solgt igjen på rekyl oppover.

Så har jeg også nå noen langsiktige posisjoner igjen, så jeg er mye mer positiv nå enn jeg var 30. april. Mer nøytral nå. Bear har rett og slett ikke klart å gjøre jobben sin og presse SPX under 4 000, så de virker litt tafatte for tiden.

4 Likes

Jeg shorter enkeltaksjer, ikke indeks. Hadde nettopp en fin short-reise i PGS fra 6.6 ned til 5 blank. Opplever å ha mer “kontroll” på enkeltcaser enn det store markedet.

Med finansieringskost tenker jeg på PE-fond som gearer egenkapitalen, selskaper som låner til 300 BPS og oppnår avkastning på 1000 BPS eller mer fra kapitalen de låner, samt den “vanlige” mann i gata.

Hvis man ønsker å snakke om de “unge, blinde” som har kjørt opp dette markedet; hva om jeg snur på det? Dere som skriver her, skjønner dere egentlig hvor attraktivt det er for store PE-fond, selskaper og godt bemidlede mennesker å kunne lånefinansiere oppkjøp og investeringer til 200 - 400 BPS? Det spiller liten rolle om rentene stiger 1 % til, penger er fortsatt pr definisjon gratis for de som har holdt på med investeringer i over 20 %.

Når boliglånsrenta lå på 7 % skulle du være passe gærn for å låne på huset for å investere. Nå kan / kunne du låse 10-åringen til under 3 %. Det er gavepakke av en annen verden, for du vet at verdien av huset ditt er i alle fall opp 20 % i løpet av 10 år, og kjøpekraften din øker med 2 -3 % i året. Pengene er så billige som det kan få blitt.

Du får nå tilbud om 100 % finansiering til 2.5 % rente hvis du kjøper Porsche Taycan Cross Tourismo.
Tror du man da realiserer investeringer for å betale den ut, eller si man ja takk og lar kapitalen stå i markedet i stedet? Det finnes så mange eksempler som viser at alle ønsker å være i markedet fremfor å ha ting i cash, så at dette skal falle under disse forutsetningene har jeg liten tro på. Men at det kommer intradagsfall en dag eller tre, selvsagt.

4 Likes

Tuller du? Har du link? Virker som et råbra tilbud :smile:

Har selv takket ja til det når jeg bestilte min, så dette vet jeg med sikkerhet :grin:

4 Likes

Jeg har ikke fulgt så mye med på denne tråden men. Nocturne -Kan ikke være mer enig i deg.
Først, Jeg har solgt masse og betalt ned Gjeld, masse gjeld.
Men jeg har enda ett paraksjer som jeg har troen på og gått litt ut av men nå inne igjen. (Kahoot og Kalera, så har jeg veldig troen på Nordic Nano og blir sittende) men…

Når vi ser på Crypto som tar fulstending av, børsene og de high risk aksjene blir pushet opp av Tyskere med blogger og alt stiger rett opp (Og det er fortsatt Krise i verden) vi er over ALL time high og fremtiden ser … (For meg usikker ut) At prisene kommer til og stiger masse (Som jeg tror vil være første trigger på Bear marked) så kommer gjeld som landene har tatt opp som er Sinsyke… men og privatpersoner i USA… Jeg har hørt en del bøker fra usa om Finacial Freedom og fått alle tallen inn der… Men de har så mye gjeld at de må jobbe 12 timer… 6 dager i uken og fortsatt ikke strekker til. de har ikke råd til rente økning i det hele tatt.

Men når det skjer 2-4 mnd tror jeg. (Så strategi er fast kjøp i fond… beholde langsiktige aksjer, følge trender og selge når teknisk sier det fortsette og betale ned store summer gjeld)

Summary:

  • U.S. household debt stands at $14.56 trillion , and has doubled since 2003
  • Student loan debt has expanded a colossal 550% in the same time frame
1 Like

Det som kompliserer ting litt er at en del vekst aksjer er ekstremt oversolgt og har falt mye fra toppen

3 Likes

Har da ikke gått noe ned i mai? Eneste er at det har vært veldig ruglete.