Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Lett som en plett det når man kan få låne penger til 1,5% og garantert årlig avkastning i markedet på 15%

5 Likes

Jeg får aneurisme av disse artiklene med studenter og influensere som forteller oss hvordan vi bør forvalte kapitalen vår. Tydeligste topp-tegnet hittil.

7 Likes

Mange som sier man ikke kan sammenligne tidligere bobler med denne. Han her gjør en god figur og trekker frem veldig mange paralleller til dagens marked. Synes innholdet var verdt å dele:

2 Likes

Nå skal vel folk begynne å ta ut litt «feriepenger» fra børsen :see_no_evil:

Synes ikke hun gir dumme tips. Tenker faktisk hennes strategi er mere fornuftig enn å gamble i binære biotechs:P

5 Likes

Har ikke råd til å lese VG+ artikkelen fordi jeg er all-inn i binære biotechs :sunglasses:

6 Likes

Hun gir ikke dårlige tips, men den artikkelen er jo helt overfladisk og sånn ca null verdt for andre enn henne selv som får litt PR.

“Spar opp 25x årlig inntekt (sikkert kjempelett), ta ut 4% i året for at du vil skal gå tom. Bruk lite penger.”

1 Like

Er det dette man kaller “Free roll” :sweat_smile:

4 Likes

Vet ikke om artikkelen nevner det, men dette sitatet stammer fra en kjent studie fra 1998 hvor det ble undersøkt hvor mye man måtte spare opp før man “trygt” kunne gå av med pensjon - ut fra historisk performance i aksjemarkedet. https://en.wikipedia.org/wiki/Trinity_study

Men som denne artikkelen i Forbes sier er det viktig å ikke se seg blind på historiske resultater:

“It’s important to understand that these success rates are based on U.S. history. It is faulty logic to think these are the success rates applying to new retirees today. The particular situation today is that interest rates are so low relative to history, and this is a very important matter when assessing the viability of different withdrawal strategies”
https://www.forbes.com/sites/wadepfau/2015/06/10/safe-withdrawal-rates-for-retirement-and-the-trinity-study/?sh=33886ee16fc1

2 Likes

De snakker om Deltavarianten på nyhetene nå.
Latterlig om det blir en ny bølge nå etter alle lock-downs vi har hatt. Har enda ikke fått vaksine :roll_eyes:

Hardt å være okse om dagen :moneybag::partying_face::trophy:

1 Like

Du får ditt eget ekkokammer i okse tråden…

2 Likes

Dette er grunnen til at man aldri har locket ned under tidligere influensapandemier.

  1. man må skippe/fast tracke clinical trials på vaksiner for å få de fort nok ut.

  2. ikke bare skal vaksinen lages og testes fort, men infrastruktur for å vaksinere må være top notch

  3. kostnadene av å stenge har vært estimert å være større en smaken.

  4. nye mutanter sprer seg fortere enn man klarer å utføre punkt 1 og 2.

Vi får se om dette er vendepunktet for lockdown strategien, og om dette blir den nye go-to løsningen på fremtidige pandemier. Det vet vi ikke før om ett-to år.

Jeg holder fortsatt en knapp på at det blir nye lockdowns. Retorikken i media tilsier dette. Husk at retorikken i media styrer opinionen, og regjeringene verden rundt må følge sentimentet hos befolkningen eller risikere å gå av.

Vi får se :slight_smile:

3 Likes

Er ikke noe moro når alle er enige! Man trenger meningsmotstandere for å lære noe nytt vet du.

1 Like

Noe stiger, noe faller - jeg er i pluss på mine xact bear omx

Tror de aller fleste her har relativt god kontroll, uten at det konstant må kommenteres at markedet går opp…

1 Like

Er jo ikke tvil om at oksene har hatt rett i lang tid, men grunnlaget trenger man ikke være samde om. 30-40% pengemengde skal betales på en eller annen måte, inntil det blir gjort må pengene brukes, og da brukes de i markedene.

Tiltakspakker i form av f.eks infrastruktur har vel også kommet, men grovt sent.

Som @anon80503862 nevnte kunne vel strengt tatt ikke denne pandemien kommet på et verre tidspunkt mtp valg i USA… FED har gjort det de måtte, og med stor suksess enn så lenge. Spør å se hvordan neste korreksjon blir og på hvilket grunnlag. Enn så lenge kan man vel se at priser inflateres, men kommer earnings etter så vil jo mest sannsynlig narrativet bli at stimulien har fungert.

Så spørs det da, vil de greie å tøyle inflasjonen om den akselerer på oversiden og hva konsekvensen eventuelt blir med et par prosenter opp på renten :slight_smile:

3 Likes

Poenget var ikke at det var opp, det skjer 3 av 5 dager omtrent hver uke.

Poenget var at det er ny all time high både på Nasdaq og S&P 500. Jeg er enig i at man skal forvente at ting skal korrigere oftere enn det man har sett de siste 15 månedene, men det er et poeng som illustreres godt i innlegget over her:

FED stimulerer, det ser ut til å virke.
Pandemien fases ut, vaksineringen ser ut til å virke.
Selskapenes resultater bedres
Folk bruker mer penger
Folk har aldri hatt bedre råd enn nå
Renteinnskudd spises opp av inflasjon x 2.

Er det gode forutsetninger for et bearmarked? Hvis prisingen begynner å bli høy, men «ingenting» annet gir avkastning, hvor skal man gjøre av all kapitalen?

Sistnevnte tror jeg er grunnen til at hver gang vi får en rød dag eller to, så er det alltids noen som har misset den siste oppgangen som i alle fall ikke skal miste den neste igjen.

Pengene går i sirkler i markedet, men for hver uke tilføres det stadig mer og mer penger. Tidevannet løfter børsene, det er ingen krefter som klarer å stoppe det med dagens forutsetninger for verdens investorer og dets kapital.

Remember; don’t fight the FED.

6 Likes

Bah, begynte å lete, men fant det ikke. Så etter et chart som viser hvor mye de kjøper ukentlig / månedlig.

Damn. Mer bear signal enn denne posten finner man vel ikke? “Tidevannet løfter børsene, det er ingen krefter som klarer å stoppe det med dagens forutsetninger for verdens investorer og dets kapital.”

Det du sier er vel egentlig at du tror at FED kan knipse med fingrene og dermed blir det skapt verdier. Hvis det ikke er dette du sier, så må du utdype de to siste setningene dine.

En ting må vi alle huske; å skape valuta er ikke det samme som å skape verdier. Det er bare en måte å overføre verdier fra noen, til andre.

@Christian meg bekjent har det vært noe sånt som $120bn/mnd i det siste.

5 Likes