Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Bjørnetråden: 2.2 - Det klargjøres for Bearfest 202x 1

Da bygger du et korthus. Du må ta tak i problemer, ikke bare gjemme dem under teppet.

2 Likes

Jeg er helt enig. Men det er fortsatt hva jeg tror fort vil skje.

1 Like

Den skjønner jeg. Det gir mening. Men det er en viktig forskjell på amerikanske politikere og FED. De første er avhengig av popularitet for å bli gjenvalgt, FED er helt uavhengig og kan gjøre hva som er faglig forsvarlig å gjøre.

1 Like

Temmelig naivt å tro dette.

1 Like

Jeg mener FED må forholde seg til virkeligheten, og virkeligheten dikteres av politikerne som er folkevalgt - ergo folket, indirekte. Ja, de må ta faglige valg - men de opererer ikke i en boble.

I fjor var de gjentatte ganger ute rundt sommer/høst i USA og sa at politikerne måtte vedta mer støttepakker, noe som ikke skjedde. Som en konsekvens måtte FED gjøre mer tror jeg. På samme måte, hvis demokratene får flertall nok til å øke budsjettunderskuddet i flere år framover ved å vinne mellomvalget neste år, så kan FED bli satt i en veldig vanskelig situasjon - og da kan det være veldig fristende å utsette problemet i noen år til.

1 Like

FED er ikke inne i noen boble fordi de blir styrt av sitt mandat der inflasjonsmålet er helt sentralt. Dette mandatet ble formulert i forrige århundre og ble justert noe i fjor. Men FED er altså suverene til å gjøre det de må for å innfri mandatet.

Du skal veldig lang tilbake i tid for å finne at FED ikke har gjort jobben sin. De senere årene har jobben vært å unngå resesjoner som følge av pandemi, finanskrise osv. Jobben har vært ganske grei å utføre fordi inflasjonen har vært så lav. De er altså ikke blitt satt på prøve. Før nå.

3 Likes

Enda en boks man kan krysse av i serien “parametere som sier en korreksjon er nært forestående”:

… men hey, money printer says what? :sweat_smile:
Nå håper jeg på arbeidsmarkedstall rundt millionen (og håper julenissen også finnes :roll_eyes:)

2 Likes

Litt ned i dag? Føles som at børsene synger på siste verset nå

June 29 (Reuters) - A “very optimistic” Federal Reserve Governor Christopher Waller on Tuesday said the U.S. central bank may need to start dialing down its massive asset purchase program as soon as this year to allow the option of raising interest rates by late next year.

Edit: ja @holmes - fin bjørneuke så langt. Er spent på Opec møtet i morgen og jobbtall fredag.
Håper begge deler er bearish men kan slå ut bullish også. Må bare følge med :slight_smile:

3 Likes

image

4 Likes

Børsen gir i snitt 7-8% avkastning, de siste 12 år har dette doblet seg til 15%. Rent matematisk, for at vi skal over tid komme tilbake til et historisk snitt (f.eks fra 2009-2029 skal gi snitt 7-8%), betyr det at vi har mange år foran oss med begredelig avkastning på børsen.

2 Likes


Sitter å kikker litt på disse. Første range har tydelig høyere volatilitet og dypere brudd av trendlinjen.

Samme lave volumprofil ut av range på slutten. Men usikker på tolkning av rallyet ut på siste range.
På første har man tydelig stopp, pullback og og en del frem og tilbake før den brøt ut.

På siste har vi egentlig ikke hatt noe nevneverdig pullback. Var noen små dipp, men usikker om jeg vil definere det som definitive tester til nedsiden.

Blir ikke overasket hvis vi tester toppen av rangen. Men det er ikke mer en 1% ned fra der vi var i går.

Ser ut som hele markedet avventer. Avventende til å kjøpe, og avventende til å selge/shorte mot den større trenden.

3 Likes

Vi har mange år foran oss med fin avkastning siden vi siste 14 år ligger under trenden eller dårlig avkastning fordi vi siste 12 år ligger under trenden eller skal vi fortsette langsiktig trend på ca 9% herfra ?

Den konklusjonen virker veldig logisk for min del. For min del var mandagens close på osebx litt kortsiktig bear, men jeg er enda ikke overbevist om at dette er noe mer enn månedsrullering fond.

Nedgang torsdag-fredag fra dagens close derimot vil jeg tolke vesentlig mer bear. Og da har jeg snudd kappen etter vinden nok en gang hvis det skjer :slight_smile:

Det er ikke sånn sannsynlighetsregning fungerer? I så fall burde man jo solgt for mange år siden? Og godt glipp av mange gode år.

Jepp. Føler markedet har vært slik en stund.

Regner med vi får avklaring i morgen og fredag med Opec og arbeidsmarkedstall :slight_smile:

14:17:08

TDN Direkt

Sterkere sysselsettingstall enn ventet i USA

Antallet sysselsatte i den private sektoren i USA steg med 692.00 personer i juni, ifølge en undersøkelse foretatt av ADP Employer Services.

På forhånd var det ventet en oppgang i sysselsettingen på 600.000 personer, ifølge Trading Economics.

1 Like

Inflasjonen i eurosonen avtok noe i juni

Eurosonen noterte som forventet en inflasjon på 1,9 prosent i juni. Det er en noe tregere prisvekst enn i mai, da den endte på 2,0 prosent.

At prisveksten avtar, knyttes til en lavere økning i energiprisene. Økningen var på 12,5 prosent mot 13,1 prosent i mai.

Hvis prisene på energi, mat, alkohol og tobakk fjernes, lå prisvekten på 0,9 prosent mot 1 prosent i mai.

Økonomien Andrew Kenningham i Capital Economics regner med at inflasjonen vil stige til over 2,5 prosent innen slutten av året, men den vil falle tilbake til kun 1 prosent i 2022, mener han.

1 Like

Ser ut som vi er i ferd med å close rundt LOD i indeksene. Lenge siden sist :slight_smile:

Hvis man ser over en lengere tidsperiode på 10-12 år er ikke avkastningen uavhengig av verdsettelse på aksjer. Det fungerer altså ikke som en terning som alltid har samme utfallsrom.

image

1 Like